آخرین خبرها

ایران: کودک آزاری و آزار جنسی دختران به مرحله بحرانی رسیده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران: کودک آزاری و آزار جنسی دختران به مرحله بحرانی رسیده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: از بین رفتن بنیان های اخلاقی در جامعه خود زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری ها و جرائم می باشد. 35 سال حاکمیت مستبدانه رژیم اسلامی نیز علاوه بر این که بنیان های اخلاقی را در جامعه سست و لرزان کرده است، بر میزان خشونت ها و آزار و اذیت جنسی بر علیه کودکان و دختران نیز افزوده است. آزار و اذیت جنسی کودکان و دختران به دلیل محدودیت های رسانه ای، به میزان بسیار اندکی پوشش داده می شود و از سوی دیگر آمارهای موجود نیز از میزان واقعی این گونه جرایم بسیار پایین تر می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران نقش اصلی را در گسترش انواع ناهنجاری ها و بی اخلاقیها در سراسر جغرافیای ایران دارد. این رژیم با بوجود آوردن جامعه ای مملو از انواع فشارهای روانی-اجتماعی و نیز رعب و وحشت شهروندان در کنار انواع محرومیت های اجتماعی، باعث گشته تا هر روز بر میزان جرائم مربوط به مسائل جنسی از جمله آزار جنسی کودکان و دختران افزوده شود.

به طور کلی "کودک آزاری" عبارت است از هر گونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود، برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد. ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیر زمین اشکال مخفی کودک آزاری است. تنبیه بدنی و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است که علائم آن قادر به ردیابی است. "کودک آزاری" مربوط به طبقه خاصی نمی‌شود و فقر فرهنگی به اندازه فقر اقتصادی می‌تواند در آن خطر آفرین باشد، به نحوی که مسئله کودک آزاری در بین افراد تحصیلکرده و با بضاعت مالی خوب هم دیده می‌شود.

ایران اسفند ماه 1372 پیمان نامه جهانی حقوق کودک را پذیرفت، یکی از شرایط اساسی اجرای درست این پیمان نامه، آشنایی همه افراد جامعه به ویژه مقامات مربوط به امور کودکان، والدین، سرپرستان کودک و البته خود او با این پیمان نامه است. بر اساس ماده 3 پیمان نامه جهانی کودک منافع عالیه کودک باید در هر اقدامی از سوی سرپرستان و والدین مورد توجه قرار گیرد. بر اساس این ماده، دولتها نیز موظف شدهاند در صورت کوتاهی والدین نسبت به فرزندان، حمایتها و مراقبتهای لازم را از آنان انجام دهند. بر اساس ماده 19 این پیمان نامه کشورهای عضو برای حمایت از کودکان در برابر خشونتهای جسمی و روانی هر گونه آزار، بی توجهی و سهلانگاری باید اقدامات قانونی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورند. دولتهای امضا کننده پیمان نامه جهانی حقوق کودک موظف شدهاند که اقدامات لازم برای محافظت از کودکان در برابر استفاده غیر مجاز از مواد مخدر، داروهای روانگردان و قاچاق این مواد را انجام دهند. از سوی دیگر ماده 37 این پیمان نامه به صراحت می‌گوید: "هیچ کودکی نباید مورد شکنجه، رفتار ستمگرانه و بازداشت غیر قانونی قرار گیرد و مجازات اعدام و حبس ابد در مورد خلافکاری‌های کودکان زیر 18 سال ممنوع است." بیش از یک دهه از پیوستن ایران به این پیمان نامه جهانی می‌گذرد، اما هر روز شاهد افزایش مشکلاتی چون کار اجباری کودکان، کودک آزاری، سوء استفاده‌های جنسی، قاچاق اعضا و ... هستیم؛ چرا که رژیم اسلامی ایران هیچ گونه پایبندی در تصویب قوانین مربوطه و نیز ایجاد نهادهای نظارتی را از خود نشان نمی دهد.

در پژوهش‌های دفتر پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی بر روی 77 هزار و 855 دانش آموز پسر پایه دوم مقطع راهنمایی مدارس دولتی ، 20 درصد دانش آموزان در معرض آزارهای جسمی قرار دارند. 20 درصد والدین این کودکان با یکدیگر مشاجره و درگیری دارند که آزار عاطفی و جسمی را در پی دارد. 27 درصد دانش‌آموزان اظهار کرده اند که زندگی پر تنشی دارند. 35 درصد والدین سخت گیری دارند. 35 درصدشان اعتقاد دارند که والدینشان انتظاری بیش از حد توانایی آنان دارند. 58 درصد کاملا احساس تنهایی می‌کنند. 10درصد احساس راحتی در خانه را ندارند. 40 درصد دانش آموزران مجبورند به تنهایی از عهده مراقبت‌های خویش بر آیند که نشان دهنده آزار عاطفی و بی توجهی خانواده است. 25 درصد از آنان می‌گویند که آسایش ندارند. 9 درصد تمایل شدید دارند که در یک خانواده دیگر زندگی کنند و 55 درصد گفته اند که چنانچه از قوانین پیروی نکنند بشدت تنبیه می‌شوند.

در این رابطه دیروز شنبه 11 مرداد ماه جاوید سبحانی عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه کودک آزاری هم در عرصه‌های عمومی و هم در عرصه‌های خصوصی وجود دارد، گفت: "رسانه‌ها بیشتر کودک آزاری در عرصه‌های خصوصی را نشان می‌دهند." وی اظهار کرد: "در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر کودک آزاری شده است و 32 درصد دختران راهنمایی و دبیرستان تجربه کودک آزاری جنسی داشته‌اند و به طور کل تاکنون نیمی از جمعیت دختران تجربه آزار جنسی را داشته‌اند که در مکان‌هایی مانند پل هوایی، اتوبوس و به طور کل در فضاهای بی‌دفاع شهری اغلب توسط یک مرد غریبه صورت گرفته است." سبحانی در ادامه افزود: "اما کودک آزاری اخیر در فضاهای بسته مانند مهد کودک و در مدرسه اتفاق افتاده که مشکل ناشی از نبود نظارت عمومی است."

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read