آخرین خبرها

ابتکار: 15 درصد مرگ و میرها به دلیل آلو.دگی هوا روی می دهد/ ایران تا 50 سال دیگر کویر می شود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ابتکار: 15 درصد مرگ و میرها به دلیل آلو.دگی هوا روی می دهد/ ایران تا 50 سال دیگر کویر می شود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: عدم مدیریت بهینه در مسائل مربوط به محیط زیست در کنار تغییرات جوی باعث شده تا هر روز بر میزان هشدارها در ارتباط با پیامدهای آلودگی های زیست محیطی افزوده شود. مشکل کم آبی  در کنار عدم مدیریت صحیح منابع آبی نیز باعث شده تا کویرهای مرکزی جغرافیای موسوم به ایران هر روز دچار فرآیند بیابان زایی گشته و اکنون مقامات رژیم اسلامی ایران مدعی شده اند که این بیابان زایی تا 50 سال دیگر سراسر جغرافیای موسوم به ایران را تبدیل به کویری بی آب و علف خواهد نمود!

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران که تعمدا دریاچه اورمیه را برای وابسته نمودن هرچه بیشتر آذربایجان جنوبی به دولت مرکزی خشکانده است، اکنون خود تبدیل به قربانی اصلی بحران های طبیعی همچون فرسایش گسترده خاک و بیابان زایی شده است. از سوی دیگر آمارها حاکی است هر روز بر میزان تلفات ناشی از آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ افزوده می شود.

 معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۱ مرداد با استناد به آمار سازمان جهانی بهداشت گفت که از هر هفت مورد مرگ و میر یک مورد به دلیل آلودگی هوا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بَنزن موجود در سوخت را از عوامل جدی سرطان به ویژه  سرطان خون ذکر کرد

ایران تا سال ۸۸، چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

این اقدام در دورات وزارت مسعود میرکاظمی وزیر وقت نفت، انجام شد

اخیرا نیز تحقيقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتي شريف حاكي از آن است كه ميزان گوگرد موجود در بنزين و ديزل نمونه‌برداري شده از 10 جايگاه سوخت‌رساني در تهران كه شامل بنزين و ديزل معمولي و نيز سوخت معرفي‌شده تحت عنوان يورو 4 است به شدت با استانداردهاي تعريف‌ شده فاصله دارد. اين ميزان در بنزين معمولي و يورو 4 تا 20 برابر و در ديزل تا بيش از 800 برابر ميزان استاندارد بوده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 در سال 2000 توسط بانک جهانی اعلام شد، آلودگی هوا در ایران سالانه جان 4500 نفر را می‌گیرد. همچنین سازمان بهداشت جهانی به تازگی هوای آلوده شهری را جزء گروه 1 ترکیبات سرطان‌زا اعلام کرد و آن را هم‌ردیف مواد بسیار خطرناک هسته‌ای از قبیل پلوتونیوم به عنوان موادی که بدون شک سرطان‌زا هستند، قرار داردبا این وجود نتایج جدیدترین تحقیقات دانشگاهی حاکی از آلایندگی گازوئیل تولید ایران به میزان 800 برابر استاندارد جهانی است.

در عین حال برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، ایران طی 50 سال دیگر کاملا کویر خواهد شد و این امر را یک بحران جدی می‌دانند.

در این ارتباط نیز وزیر نیروی رژیم اسلامی گفته است: " ایران طی 50 سال دیگر کاملا کویر خواهد شد؛ این هشدار یک هشدار کاملا جدی است. نباید فراموش کرد که سفره‌های آب زیرزمینی منابع بی‌پایانی نیستند. لایه‌های زمین برای ذخیره‌سازی آب ظرفیت مشخص و محدودی دارند. وقتی میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی از میزانی که هرساله توسط بارش جایگزین خواهد شد بیشتر می‌شود، طبیعی است روزبه‌روز و سال‌به‌سال این میزان ذخیره کمتر خواهد شد و بالاخره روزی به پایان می‌رسد. در یک دشت ممکن است این مساله پنج‌سال دیگر اتفاق بیفتد و در دشت دیگری این اتفاق دوسال دیگر به‌وقوع بپیوندد. بنابراین این خطر یک خطر جدی است. همچنان که الان در برداشت آب از اطراف دریاچه ارومیه افراط شده و بیشتر از میزانی که باید برای مصارف کشاورزی صرف کرد، مصرف کرده‌ایم و در نهایت آب به دریاچه نرسیده و امروز شاهد هستیم که روزبه‌روز دریاچه ارومیه خشک‌تر شده است. دریاچه را وقتی می‌بینیم، می‌توانیم با چشم کاهش آب را شاهد باشیم و در مورد آن قضاوت کنیم. اما در مورد دشت‌ها متاسفانه همین وضعیت پیش آمده ولی چون منابع آب در داخل خاک است و قادر نیستیم با چشم آن را ببینیم از آنها غفلت داریم.

 تمام سیستم‌های اندازه‌گیری ما از 609 دشت نشان می‌دهد متاسفانه بیلان آب‌های زیرزمینی در 298 دشت منفی است. این زنگ خطر جدی برای ادامه حیات در این دشت‌هاست. این نگرانی کاملا واقعی است. باید همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی، انتظامی به‌ویژه وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و مردم دست‌به‌دست هم داده و دشت‌ها را نجات دهیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که کارشناسان پیش بینی می کنند تغییرات اقلیمی، باعث بیابانی شدن این شهر در آینده ای نه چندان دور خواهد شد.

در این رابطه مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل جلسه کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: "مهمترین دلایل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در آسمان این کلانشهر همزمان شدن وزش بادهای غربی و بادهای شرقی در این استان بوده است."

محمدهادی حیدرزاده  ادامه داد: "نشست زمین و فروکش کردن آب‌های سطحی از دیگر عوامل خشکسالی کلانشهر تهران بوده که با افزایش گرد و غبار همراه شده است." حیدرزاده گفت: "کلانشهر تهران کم کم به طرف اکوسیستم بیابانی پیش می‌رود."

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read