آخرین خبرها

دولت روحانی قیمت نان را افزایش میدهد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دولت روحانی قیمت نان را افزایش میدهد

Gunaz.tv

گوناز تی وی :روحانی از زمان تبلیغات پیش از انتخابات تا کنون همواره سعی داشته تمام تقصیرها و نابسامانی های سیاسی، اقتصادی و ... را به گردن دولت احمدی نژاد بیاندازد. اگرچه ساختارهای غلط اقتصادی و سیاسی که این رژیم بر روی آن بنا شده در بوجود آمدن وضعیت کنونی نقش اساسی داشته است، اما با این وجود نباید از وعده های عوام فریبانه روحانی نیز به سادگی گذشت که قرار بود طی 100 روز بسیاری از مشکلات را به خصوص در حوزه اقتصادی از بین ببرد. اما وی تاکنون نه تنها موفق به بهبود شاخص های اقتصادی نشده، بلکه آمارهای رسمی حاکی از افزایش گرانی ها و صعود نرخ تورم می باشد.این تورم سرسام آورکه  شامل مایحتاج اولیه مردم نیز میشود مردم را محتاج نان شب کرده است به طوری که بیشتر مردم برای گذران زندکی و تامین احتیاجات اولیه با شرایط بسیار سختی دست به گریبانند.

به گزارش گوناز تی وی محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز چهارشنبه 30 ژوئیه 2014 از سه سناریو در خصوص افزایش قیمت نان خبر داد. نعمت زاده گفت که در باره افزایش قیمت نان در روزهای آتی در دولت تصمیم گیری خواهد شد

وی گفت که افزایش قیمت نان باید با تدبیر مناسب به سرانجام برسد نعمت زاده در این دیدار گفت: "یکی از این سناریوها حفظ شرایط موجود و حمایت از کارخانجات درخصوص هزینه‌های آرد بوده است." وی هم چنین در توضیح سناریو های بعدی افزود : "سناریوی بعدی تفویض اختیارات به استان‌ها و افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت انواع نان، و سناریوی آخر افزایش قیمت نان و پرداخت یارانه به همین تناسب به مردم است." 

در حالیکه با آغاز طرح پرداخت نقدی یارانه ها بسیاری از کالاها و خدمات در ایران چندین برابر گران تر شد و عملا این تجربه شکست خورد بنظر میرسد دولت روحانی به بهانه پرداخت سوبسید به مردم میخواهد سوبسید دولتی نان را نیزقطع کند که این امر به گران شدن چند برابری نان خواهد انجامید. نعمت زاده در همین راستا گفت :"به هر حال هریک از این سناریوها که اجرا شود و هر نوع افزایش قیمتی که نان داشته باشد از طریق یارانه به مردم پرداخت خواهد شد." در همین حال خبرگزاری رویترز روز دوشنبه 28 ژوئیه اعلام کرد که دولت ایران اخیرا به شرکتهای خصوصی اجازه داده تا نقش بیشتری در واردات غله ایفا نمایند ایران دومین واردکننده اصلی غله در خاورمیانه بعد از پادشاهی سعودی است، و به گزارش رویترز قرار است در سال جاری ایران 4 تا 6 میلیون تن گندم وارد نماید در سالهای اخیر دولت ایران بخاطر تحریمهای اقتصادی مشکلات بسیاری در پرداخت بهای غله خریداری خود داشته است. نعمت زاده در نشست خبری خود همچنین گفت که مهمترین کالاهای وارداتی کشور در حال حاضر "کالاهای مصرفی" هستند، بطوریکه واردات برنج با 2.1 میلیارد دلار در سال و روغن خام با 1.6 میلیارد دلار در سال اقلام اول و دوم وارداتی کشور هستند.

حکومت که به واسطه سیاست های جاه طلبانه با هزینه کردن خود سرانه سرمایه های هنگفت در عرصه بین الملل و داخلی مانند ارسال پول و سلاح به سوریه ، عراق، حزب الله، افغانستان و تازگی ها اکراد عراق و همچنین داشتن اختلاص های کلان داخلی بین مسئولان حکومت، با کسری بودجه در پرداخت یارانه ها شده است.

در کنار آن، اقتصاد جغرافیای موسوم ایران به سبب تحریم شدن حکوت ایران در نتیجه اقدامات تروریستی و دستیابی به بمب اتمی و...، فلج گردیده است و در کنار آن نیز به بهانه های فرار از تحریم، جیب عوامل حکومتی به واسطه پولشویی و فروش نفت از طریق شرکتهای خصوص حکومتی پر شده است. همین امر باعث تورم اقتصادی و گرانی و ... گردیده است. حکومت ایران نیز این فشارها را به مردم تحمیل می کند و حال چشم طمع نیز به یارانه های مردم دوخته است.

گوناز تی وی

 

اخبار منتخب

Most Read