آخرین خبرها

نگاهی به آخرین وضعیت دو نماینده آذربایجان جنوبی در آستانه شروع لیگ برتر فوتبال ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نگاهی به آخرین وضعیت دو نماینده آذربایجان جنوبی در آستانه شروع لیگ برتر فوتبال ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور ایران از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز می شود و دو تیم تراختور  و گسترش فولاد به عنوان نمایندگان فوتبال آذربایجان جنوبی با ترکیبی متفاوت از فصل گذشته در این رقابتها حاضر می شوند.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از مهر، در شرایطی که تنها یک روز دیگر قطار لیگ چهاردهم فوتبال ایران با بازی تیم های تراختور و فولاد خوزستان از تبریز به حرکت درمی آید، همه تیم های حاضر در این مسابقات بر حسب مهلت نقل و انتقالات پیش فصل، بازیکنان مدنظر خود را جذب و تیمشان را برای حضوری موفق در لیگ بسته اند.

تیم هایی همچون تراختور، پرسپولیس، استقلال، فولاد، سپاهان و حتی ذوب آهن، پیکان و نفت تهران را می توان در ردیف تیم هایی قرار داد که هدف اصلی شان کسب عنوان قهرمانی لیگ چهاردهم فوتبال ایران و یا حداقل کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است.

با این حال اما بازیکنانی که در اختیار تیم های یاد شده قرار دارند، بدون شک می توانند نقش تاثیرگذاری در موفقیت تیمشان داشته باشند و از این رو مدعیانی که توانسته اند بازیکنان سطح بالایی جذب کنند، بالطبع کارشان در قیاس با دیگر رقبا راحت تر و احتمال موفقیتشان بیشتر خواهد بود.

نقل و انتقالات لیگ چھاردھم فوتبال در حالی دوشنبه به پایان رسید که تیم ھای مختلف با بازیکنان مد نظرشان قرارداد امضا کردند و در این میان تراختور تبریز در ردیف تیم هایی قرار داشت که بیشترین نقل و انتقال را در پیش فصل به خود دید و گسترش فولاد تیمی بود که تقریبا اسکلت اصلی خود را حفظ و چند بازیکن باتجربه به جمع نفراتش اضافه کرد. نکته جالب توجه، یارگیری دو تیم تبریزی از رقیب همشهری بود که در مقطعی سر و صدای زیادی نیز به پا کرد و نظرات مسئولان دو باشگاه آذربایجانی به رسانه ها نیز کشیده شد.

سامان نریمان جهان، خالد شفیعی و احمد کامدار فصل گذشته در گسترش فولاد شاگرد رسول خطیبی بودند و این فصل نیز باید با این مربی جوان البته در تراختور کار کنند. در قبال این سه خرید تراختور از رقیب همشهری اش، گسترش فولاد نیز به قلب خط دفاعی تراختور زد و مرتضی اسدی کاپیتان و مدافع میانی چهار فصل اخیر سرخپوشان را به خدمت گرفت.

سرخپوشان آذربایجان در بازار خرید بازیکن، ابتدا حضوری بسیار کمرنگ و نگران کننده داشتند و در سبد خرید آنها، نامی بزرگ به چشم نمی خورد و از طرفی در لیست خروجی های سرخپوشان، بازیکنانی نامی و بزرگ قرار داشتند. این شرایط، تراختور را تا مرز بحران پیش برد و هر روز بر انتقادات علیه تیم رسول خطیبی اضافه می شد.

بر خلاف روزهای نخستین بازه زمانی نقل و انتقالات اما تیم تراختور در روزهای واپسین این مهلت، عملکرد تقریبا درخشانی در خرید بازیکن داشت و به نوعی چشم بازار را کور کرد. در خلال برپائی اردوی ترکیه، تراختور مذاکره با چند بازیکن را آغاز کردند و پس از اتمام جام شهدا در تهران بود که لیست سرخپوشان تبریز تقریبا کامل شد و سه بازیکن خارجی نیز با این تیم قرارداد بستند.

سامان نریمان جهان، میرهانی هاشمی، خالد شفیعی، فرید کریمی و شاهین ثاقبی بازیکنانی بودند که در همان روزهای اول فصل نقل و انتقالات به عضویت تیم تراختور درآمدند. به دنبال فشار انتقادات از سوی هواداران و رسانه ها اما مسئولان باشگاه دست به کار شده و با آگاهی از وضعیت نامناسب تیمشان، پس از چند هفته با نفراتی مطرح و تاثیرگذار وارد مذاکره شدند و بدین ترتیب بود که احمد آل نعمه، علا عبدالزهرا و احمد کامدار با تراختور قرارداد بستند.در این میان آل نعمه با مبلغ قراردادی معادل 14 میلیارد ریال، نه تنها گران ترین بازیکن تراکتورسازی در چند فصل اخیر لقب گرفت، بلکه عنوان گران ترین بازیکن لیگ چهاردهم فوتبال ایران را هم به خود اختصاص داد. هرچند که شواهد و قرائن نشان می دهد که مهدی رحمتی با انتقال از استقلال به پیکان ایران، رکورد بیشترین مبلغ قرارداد را در بین بازیکنان لیگ چهاردهم شکسته و از این حیث در صدر قرار دارد.

در آخرین روزهای نقل و انتقالات نیز، تراختور با جذب "ادر لوسیانو ادینهو" مهاجم برزیلی چند فصل اخیر تیم مس کرمان، فشار انتقادات را کمتر کرد و امیدواری را به نزد هوادارانش بازگرداند. گفته می شود مبلغ قرارداد ادینهو نیز در ردیف قراردادهای گران قیمت لیگ قرار گرفته و احتمال دارد عنوان گران ترین بازیکن لیگ ایران از رحمتی و آل نعمه گرفته شده و به این مهاجم برزیلی داده شود. با خرید لوسیانو، تعداد ستارگان تراختور بیشتر شد.

مهدی کیانی، حبیب گردانی، حامد لک، محمد ایران پوریان، محمد ابراهیمی، داود نوشی صوفیانی، محسن دلیر، سعید آقایی و فرشاد احمدزاده بازیکنانی بودند که قرارداشان را یا تمدید کردند و یا به واسطه باقی ماندن از مدت زمان قرارداد فصل گذشته شان، در جمع تراختورچی ها حداقل برای یک فصل دیگر ماندنی شدند. به جز تمدیدی های تراختور ، چند بازیکن از این تیم جدا شدند که همین موضوع عامل اصلی نگرانی هواداران و فوتبالدوستان آذربایجانی شد.

کریم انصاری فرد آقای گل فصل گذشته لیگ برتر ایران که با پیراهن تراختور به این عنوان دست یافت،مهم ترین بازیکنی بود که هواداران به دنبال تمدید قرارداد وی بودند اما این بازیکن آذربایجانی تا آخرین روزهای نقل و انتقالات از ماندن در تبریز و حتی پیوستن به تیمی دیگر از لیگ برتر رغبت نشان نداد و با میل خود به بررسی پیشنهادات اروپائی اش مشغول شد و به نظر می رسد که روسیه یا یونان مقصد بعدی این مهاجم جوان باشد. علاوه بر انصاری فرد، علی کریمی که فصل گذشته در تراختور توپ زد، در اقدامی غیرمنتظره به یکباره کفش هایش را آویخت و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

از میان نفرات سال گذشته تراختور ، سه بازیکن از سوی استقلال ایران جذب این تیم شد. میلاد فخرالدینی، مهدی کریمیان و محسن فروزان سه بازیکنی بودند که در فصل گذشته حواشی مختلفی هم داشتند و در نهایت نیز به جمع آبی های مرکزی ایران ملحق شدند. محمد نصرتی و سعید دقیقی دیگر نفراتی بودند که عازم تهران و تیم پیکان شدند و مسعود ابراهیم زاده نیز شاگرد مجید جلالی در سایپا شد. اما یکی از اتفاقات جالب در فصل نقل و انتقالات، عزیمت مرتضی اسدی از تراختور به گسترش فولاد بود.

هم اکنون در فاصله کوتاه زمانی باقی مانده تا آغاز فصل جدید، تراختورچی ها همچنان به دنبال پر کردن یک جای خالی در لیست نفرات تیمشان هستند. بختیار رحمانی، علی حمودی و یک بازیکن ایرانی دیگر که هنوز نام وی اعلام نشده است، نفراتی هستند که رسول خطیبی به دنبال اضافه کردن یکی از آنها به جمع شاگردانش است و در این میان گفته می شود که چنانچه منع قانونی برای جذب رحمانی وجود نداشته باشد، اولویت اول تراختور به خدمت گرفتن هافبک تیم فولاد الاهواز خواهد بود.

در چند روز اخیر شایعات زیادی در خصوص دو بازیکن یاد شده در رسانه ها مطرح است و چنانچه حمودی و رحمانی قرار باشد در تیمی نظامی توپ بزنند، این تیم یا تراختور و یا ملوان خواهد بود و پیش بینی می شود که حداقل یکی از این دو بازیکن کارت پایان خدمت واقعی خود را پس از دو فصل در تبریز ممهور کنند.

اگر این هم میسر نشود، به نظر نمی رسد که خطیبی یک جای خالی را برای نیم فصل نگه دارد و آن وقت گزینه سوم تراختورچی ها که گفته می شود فصل گذشته در یکی از تیم های مدعی توپ می زد، مسافر آذربایجان خواهد شد.

اما تیم گسترش فولاد آذربایجان هم در فصل نقل و انتقالات عملکرد چندان بدی نداشت و تارتار با لیستی که در اختیار مدیران باشگاه قرار داده بود تا حدودی توانست جای خالی بازیکنان کوچ کرده را بگیرد.

آبی های آذربایجان در نقل و انتقالات پیش فصل سید محسن حسینی، ايمان موسوی، رسول علیزاده، محسن فروزان، احمد کامدار، سعید مھدی پور، فردین عابدینی ، میرزایی، مھدی محمدپور، ویزواری، امیر تیزرو، سامان نريمان جھان و خالد شفیعي را از دست دادند. گفته می شود به غیر از نفراتی که به تیم های لیگ برتری ایران پیوسته اند، اغلب بازیکنان بومی که در لیست فروش گسترش فولاد قرار گرفته بودند به تیم دسته اولی شهرداری تبریز پیوسته اند.

در مقابل این همه خروجی اما مدیران باشگاه گسترش فولاد چند بازیکن باتجربه را بر اساس درخواست کادرفنی به تیمشان اضافه کردند. محمد مھدی نظری، پیمان رنجبر، محمد مختاری، عادل سرشار، حمید جوکار، محمد امین درويش، مرتضی اسدی، مگنو باتیستا، میلاد جھانی و محمد ناصری بازیکنانی هستند که در لیگ چهاردهم با پیراهن آبی گسترش فولاد به میدان خواهند رفت. اغلب خریدهای گسترش فولاد در همان روزهای ابتدایی بازه زمانی نقل و انتقالات پیش فصل صورت گرفت و این تیم خیلی زود سبد خریدش را پر کرد و با همه نفرات خود به اردوهای سرعین و تورکیه عازم شد.

با این شرایط تیم گسترش فولاد تا حدودی نسبت به فصل قبل با تجربه تر شده و مسئولان این تیم امیدوارند تا مهدی تارتار و شاگردانش در لیگ چهاردهم ایران نتایج بهتری نسبت به فصل گذشته کسب کنند.

 

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read