آخرین خبرها

معاون گردشگری منطقه آزاد آراز از برگزاری هفته تبریز در ارمنستان در شهریور ماه خبر داد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 معاون گردشگری منطقه آزاد آراز از برگزاری هفته تبریز در ارمنستان در شهریور ماه خبر داد

Gunaz.tv

گوناز تی وی :جمهوری اسلامی ایران  با ارمنستان اشغالگر که بیست درصد خاک تاریخی و  قانونی جمهوری آذربایجان را اشغال و آذربایجانیان مسلمان راقتل عام میکند روابط حسنه ای دارد و از ارمنستان اشغالگر به عنوان برادر یاد میکند.جمهوری اسلامی ایران  بدون اینکه به جریحه دار شدن  احساسات میلیونها آذربایجانی که معترض به این روابط با قاتلین برادران و خواهران خود در آذربایجان شمالی هستند توجهی نماید عملا به  پشتوانه ارمنستان اشغالگر در منطقه تبدیل شده است.

همزمان با حمایت ایران از فلسطین  و موضع گیری هایش در قبال اسرائیل ؛روابط جمهوری اسلامی ایران  با ارمنستان اشغال گر افزایش می یابد. سیاست های حمایتی  جمهوری اسلامی ایران ذر قبال رژیم غاصب ارمنستان اعتراضات گسترده فعالین ملی آذربایجان جنوبی را در پی داشته است.  نکته قابل توجه در افزایش این روابط مرکزیت قرار دادن تبریز در افزایش روابط با ارمنستان  است.

به گزارش گوناز تی وی بهرام سرمست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس(آراز) از برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان شرقی در ارمنستان خبر داد و گفت: به همین منظور تیمی متشکل از خبرنگاران این کشور برای حضور در استان دعوت شده اند تا ضمن بازدید از مکان های دیدنی، با ظرفیت های گردشگری استان نیز آشنا شوند. بهرام سرمست افزود: هفته فرهنگی تبریز از 21 شهریورماه سالجاری در ارمنستان برگزار خواهد شد.

در حالی که پس از جنایات گسترده ارامنه بر علیه مردم مظلوم و بی دفاع قره باغ بسیاری از کشورهای مسلمان روابط سیاسی و اقتصادی خود را با دولت ایروان به سطح کاردار کاهش داده و برخی نیز حتی اقدام به قطع رابطه کامل با ارمنستان نمودند، اما رژیم اسلامی ایران چه در زمان جنگ قره باغ و چه پس از امضای آتش بس تاکنون در کنار روسیه حامی اصلی ارامنه بوده و همواره بر حجم حمایت های ایران از ارامنه افزوده شده است. با روی کار آمدن دولت روحانی نیز حمایت های مالی و غیر مالی تهران از ایروان افزایش یافته است.روسیه به عنوان حامی نظامی و ایران به عنوان حامی مالی و اقتصادی ارمنستان نقش اصلی را در اشغال اراضی آذربایجان و کشتار مردم بی گناه در قره باغ و دیگر مناطق از سوی ارتش ارمنستان داشته اند. سفیر ایران  در آخرین دیدار خود در ایروان مدعی شد که این حمایت ها همواره دوام خواهد داشت و بر میزان آن نیز افزوده خواهد شد.

سفیر ایران در ارمنستان هم چنین  در جریان کنفرانس خبری خود ضمن براز خرسندی از گسترش روابط تهران-ایروان، چشم انداز آتی این روابط  را "عالی" ارزیابی نموده و گفته بود :"ارمنستان پس از استقلال خود روابطش را با ایران آغاز نمود. اکنون هم روابط سیاسی و هم روابط اقتصادی با دولت ارمنستان داریم. تهران اکنون بحث فاینانس نیروگاه انتقال برق به ارمنستان را در پیش گرفته و اعتبارات لازم را در این زمینه اختصاص داده است. من از روابط تجاری کنونی بین ایران و ارمنستان به طور کامل راضی نیستم. ما می توانیم روابط تجاریمان را به سه برابر میزان کنونی برسانیم. ایران و ارمنستان باید منطقه آزاد تجاری مشترکی را ایجاد نمایند تا بدین ترتیب بر میزان روابط تجاری طرفین افزوده شود."

شایان ذکر است دولت روحانی از زمان روی کار آمدن خود بر میزان حمایت های رژیم اسلامی از ارامنه افزوده است.

مرداد ماه سال گذشته، حسن روحانی در دیدار با سرکیسیان پس از مراسم تحلیف با تاکید به ادامه همکاری ها با ارمنستان اعلام کرد: "روابط جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان همواره دوستانه، نزديك و بر پايه تأمين منافع دو جانبه بوده و قطعاً در آينده نيز تلاش تهران معطوف به تعميق روابط و ارتقاي سطح همكاري‌ها در همه زمينه‌ها خواهد بود."

"جمهوري اسلامي ايران همواره بر پايه اشتراكات فرهنگي و تمدني تعاملات خود را با ارمنستان گسترش و آن را مبناي تحكيم روابط و همكاري‌هاي خود قرار داده است." وی افزود: "ارمنستان در مجامع بين‌المللي و در موضوعات گوناگون مواضع نزديك و دوستانه‌اي با ايران داشته و يقيناً اين مساعي مشترك در راستاي تأمين هر چه بيشتر منافع دو كشور ادامه خواهد يافت."

همچنین در رابطه با حمایت های ایران از ارمنستان در حوزه برق و گاز نیز باید گفت

ایران و ارمنستان رسماً از بیست و سوم اردیبهشت ماه 1388 تهاتر گاز با برق را آغاز کردند و طبق قرارداد فی مابین، صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان همراه با تهاتر با برق و یا بدون تهاتر با برق تا سال 1408 شمسی ادامه خواهد داشت و با گذر زمان نیز به این همکاری ها شاخه های جدیدی نیز افزوده می شود .

براساس این قرارداد، صادرات گاز ایران به ارمسنتان از 1.1 میلیارد متر مکعب در سال اول آغاز شده و در سال جاری(سال 93 ) به 2.3 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و ارمنستان نیز سالانه 3.3 میلیون کیلووات برق به ایران تحویل می‌دهد، اما در سال ٢٠١٢ میلادی، تنها ٤٨١ میلیون و ١٣ هزار و ١٤٢ متر مکعب گاز ایران با برق ارمنستان تهاتر شد که این میزان بیشترین حجم تهاتر را طی سالهای گذشته به خود اختصاص داده است.

در حالی که بسیاری از روستاهای آذربایجان جنوبی همچنان از نعمت گاز بی بهره هستند متوسط صادرات روزانه گاز دولت ایران به ارمنستان در سال 92، 1.3 میلیون مترمکعب در روز بود و در سال 93 نیز رشد محسوسی در میزان صادرات روزانه گاز به ارمنستان دیده میشود .  

رژیم ایران با توسعه تجهیزات دیسپچینگ و انتقال گاز در آذربایجان جنوبی ، بسترهای لازم را برای افزایش صادرات گاز به کشور اشغالگر ارمنستان تا 10 میلیون مترمکعب در روز فراهم کرده است.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read