آخرین خبرها

هیلاری کلینتون: غنی‌سازی هسته ای در ایران عامل افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
هیلاری کلینتون: غنی‌سازی هسته ای در ایران عامل افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه است

Gunaz.tv

گوناز تی وی : در حالیکه ایران ادعا میکند  برنامه اتمی اش صلح آمیز است، کشورهای غربی معتقدند ایران باید این گفته را با اقدامات عملی اثبات کند و نشان دهد به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نیست.دور نهایی مذاکرات اتمی بین ایران و گروه 5+1 نتیجه ای به جز تمدید مذاکرات تا 4 ماه دیگر را در پی نداشت. پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند رسیدن به توافقی جامع بین ایران و کشورهای غربی در بازه ای 6 ماهه ممکن نیست و مذاکرات کنونی به احتمال زیاد تمدید خواهد شد. ایران به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، حمایت از رژیم بشار اسد، دخالت در امور داخلی سایر کشورهای خاورمیانه و برخی موارد دیگر از سوی کشورهای غربی شدیدا تحت فشار است و تنها تن دادن به تعلیق فعالیت های اتمی نتوانسته کشورهای غربی را به توافق با ایران مجاب کند.

به گزارش گوناز تی وی وزیر امور خارجه پیشین آمریکا می‌گوید هرگونه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران ممکن است به رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

هیلاری کلینتون روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با فرید ذکریا که از شبکه تلویزیونی سی ان ان پخش شد گفت "قویاً اعتقاد دارم که غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران باید برای مدتی طولانی قطع شود یا به کمترین میزان ممکن برسد؛ چون هر اقدامی برای غنی‌سازی، انگیزه‌ای خواهد بود برای مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه."

خانم کلینتون در زمانی که وزیر خارجه ایالات متحده بود، رهبری تلاش‌های دیپلماتیک دولت باراک اوباما برای وضع تحریم‌ها علیه ایران – از جمله تحریم صادرات نفت – را برعهده داشت.

وی اوایل سال 1391 از سمت خود استعفا داد و اکنون از نامزدهای عمده انتخاب ریاست جمهوری سال 1395 به شمار می‌آید؛ هر چند هنوز شخصاً نگفته که در مبارزات انتخاباتی شرکت خواهد کرد یا نه.

لازم به ذکر است  در پی  توافق اولیه اتمی ایران و گروه 1+5 به مدت چهار ماه دیگر و انجام مذاکرات بیشتر، هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده است که مبلغ یک میلیون یورو دیگر برای تمدید نظارت بر برنامه اتمی ایران طبق شرایط توافق نیاز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی محوری ایفا می‌کند و با نظارت‌های خود بر برنامه اتمی ایران به قدرت‌های جهانی اطمینان می‌دهد که تهران همچنان متعهد به توافق‌نامه موقت ژنو است.

نظارت بر فعالیت های اتمی ایران طبق توافق اولیه تهران و 1+5 در نوامبر گذشته، باعث افزایش کار آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کشور شد. مدت این توافق 6 ماه بود و از 20 ژانویه (30دی1392) به اجرا گذاشته شد، اما اکنون تا 24 نوامبر (3آذر ماه) تمدید شده است..

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز و فردو روزانه بازدید می کنند. قبل از آن، بازدید ها هفته ای یکبار صورت می گرفت. این سازمان همچنین هر ماه به اعضای خود در مورد چگونگی عمل ایران به تعهداتش گزارش می دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه جدید خود گفته از هفت کشور دخیل در مذاکرات درخواستی برای ادامه نظارت های ضروری مرتبط با فعالیت های اتمی ایران و تایید آنها طبق توافق اتمی دریافت کرده است.

سودای تجهیز هسته ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که منجر به تحریم های گسترده جهانی بر علیه ایران شد منجر به تورم و بحران اقتصادی گسترده ای در ایران شد که در این میان ملت آذربایجان جنوبی  به دلیل نابودی زیرساخت های اقتصادی در آذربایجان جنوبی توسط حکومت ایران، بار مضاعفی را متحمل شد.

گوناز تی وی

 

 

 

 

اخبار منتخب

Most Read