آخرین خبرها

درخواست آژانس بین المللی اتمی برای نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
درخواست آژانس بین المللی اتمی برای نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی :دور نهایی مذاکرات اتمی بین ایران و گروه 5+1 نتیجه ای به جز تمدید مذاکرات تا 4 ماه دیگر را در پی نداشت. پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند رسیدن به توافقی جامع بین ایران و کشورهای غربی در بازه ای 6 ماهه ممکن نیست و مذاکرات کنونی به احتمال زیاد تمدید خواهد شد. ایران به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، حمایت از رژیم بشار اسد، دخالت در امور داخلی سایر کشورهای خاورمیانه و برخی موارد دیگر از سوی کشورهای غربی شدیدا تحت فشار است و تنها تن دادن به تعلیق فعالیت های اتمی نتوانسته کشورهای غربی را به توافق با ایران مجاب کند.

به گزارش گوناز تی وی در پی  توافق اولیه اتمی ایران و گروه 1+5 به مدت چهار ماه دیگر و انجام مذاکرات بیشتر، آژانس بین المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده است که مبلغ یک میلیون یورو دیگر برای تمدید نظارت بر برنامه اتمی ایران طبق شرایط توافق نیاز دارد.

خبرگزاری رویترز،در این مورد گزارش داده است که  آژانس بین المللی  انرژی اتمی طی نامه ای به اعضای خود این در خواست را  مطرح کرد. این  نامه ای در تاریخ 24 ژوئیه (2مرداد ماه)نوشته شد .

در نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو با اشاره به تمدید مذاکرات و ماموریت آژانس آمده است: "ادامه این فعالیت‌ها نیازمند منابع مالی اضافی برای آژانس است. با فرض این که تمام کشورهای عضو که به این سازمان کمک می‌کنند، موافق استفاده از کمک‌های مالی خود باشند، باز هم یک میلیون یورو اضافی نیاز خواهد بود."

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی محوری ایفا می‌کند و با نظارت‌های خود بر برنامه اتمی ایران به قدرت‌های جهانی اطمینان می‌دهد که تهران همچنان متعهد به توافق‌نامه موقت ژنو است.

در حالیکه ایران ادعا میکند  برنامه اتمی اش صلح آمیز است، کشورهای غربی معتقدند ایران باید این گفته را با اقدامات عملی اثبات کند و نشان دهد به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نیست.

نظارت بر فعالیت های اتمی ایران طبق توافق اولیه تهران و 1+5 در نوامبر گذشته، باعث افزایش کار آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کشور شد. مدت این توافق 6 ماه بود و از 20 ژانویه (30دی1392) به اجرا گذاشته شد، اما اکنون تا 24 نوامبر (3آذر ماه) تمدید شده است..

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز و فردو روزانه بازدید می کنند. قبل از آن، بازدید ها هفته ای یکبار صورت می گرفت. این سازمان همچنین هر ماه به اعضای خود در مورد چگونگی عمل ایران به تعهداتش گزارش می دهد.

یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس در ماه ژانویه گفت در اثر توافق اولیه اتمی ایران و قدرت های جهانی، این سازمان تقریبا تعداد افرادی را که در ایران برایش کار می کنند، دو برابر می کند. او سپس خواستار مشارکت بیشتر مالی اعضا به میزان 5.5 میلیون یورو به صورت داوطلبانه شد. دیپلمات ها گفتند به خاطر اهمیت سیاسی توافق ایران و 1+5 آمانو این پول را بدون مشکلی دریافت کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه جدید خود گفته از هفت کشور دخیل در مذاکرات درخواستی برای ادامه نظارت های ضروری مرتبط با فعالیت های اتمی ایران و تایید آنها طبق توافق اتمی دریافت کرده است.

لازم به ذکر است سودای تجهیز هسته ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که منجر به تحریم های گسترده جهانی بر علیه ایران شد منجر به تورم و بحران اقتصادی گسترده ای در ایران شد که در این میان ملت آذربایجان جنوبی  به دلیل نابودی زیرساخت های اقتصادی در آذربایجان جنوبی توسط حکومت ایران، بار مضاعفی را متحمل شد.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read