آخرین خبرها

لغو کلیه بخشنامه های پیشگیری از بارداری توسط دولت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 لغو کلیه بخشنامه های پیشگیری از بارداری توسط دولت

Gunaz.tv

گوناز تی وی:  تغییر سیاست‌های جمعیتی ایران، مسیری است که از سوی بالاترین مقام حکومتی تعیین شده است. رهبر ایران در سال‌های اخیر بارها از سیاست کنترل جمعیت کشور انتقاد کرده و گفته است ایران این قابلیت را دارد که 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد. او معتقد به تغییر سیاست‌های کنترل جمعیت به افزایش جمعیت است. در حالی که بیکاری و فقر در ایران موج می زند افزایش جمعیت این فقر را چندین برابر خواهد کرد. کارشناسان معتقدند این تصمیم هیچ گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی نداردو در راستای اهداف سیاسی و ایدئولوژیکی در پیش گرفته شده است.

به گزارش گوناز تی وی عبدالرحمان رستمیان نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در همین راستا گفت:" تمامی بخشنامه های وزارت بهداشت و درمان درباره پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری با موافقت اعضای این کمیسیون در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش و رشد جمعیت کشور حذف شد." عبدالرحمان رستمیان با تشریح نشست روز یکشنبه این کمیسیون افزود:"هر روشی که برای پیشگیری و کنترل جمعیت بجز مواردی که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است مانند بیماران ایدز و بیماران قلبی در نظر گرفته شده است، لغو شد." وی با بیان اینکه طی دو تا سه سال گذشته وزارت بهداشت بصورت محدود روش های پیشگیری از بارداری از طریق جراحی مانند توبکتومی و وازکتومی را انجام داده است،اظهار داشت:" وزارت بهداشت انجام این کار به هر نحو، برعهده کمیته ای گذاشته تا درباره آن تصمیم گیری کند. وی هم چنین تاکید کرد از امروز  23 تیر 1393 تمامی بخشنامه های وزارت بهداشت که از پیشگیری حمایت می کرد،لغو شد.  سیاست‌های کلی جمعیت از سوی خامنه ای 30  اردیبهشت 1393 ابلاغ شد. وی در سخنرانیها یش فرزندآوری"را  یکی از مهم‌ترین مجاهدت‌های زنان و وظایف زنان دانسته است." علاوه بر رهبر ایران، محمود احمدی‌نژاد نیز در دوران ریاست جمهوری خود بر سیاست‌های افزایش جمعیت تاکید می‌کرد و نخستین تلاش‌ها برای اجرای سیاستهای علی خامنه ای در دولت او آغاز شد.به این ترتیب، مجلس نهم قانون مصوب سال 1372 برای کنترل جمعیت را اصلاح و اعلام کرد که تمام قوانینی که در زمینه تعداد فرزندان محدودیت ایجاد می‌کنند، لغو می‌شوند. در ادامه طرح جمعیت و تعالی خانواده در راستای بازنگری سیاست‌های جمعیتی توسط 50 نماینده مجلس ایران تهیه شد.

 پیشتر نیز پاسدار یدالله جوانی ؛مشاور عالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در مقاله ای افزایش جمعیت را به عنوان جنگی امنیتی اعلام و تاکید کرده بود "بالابردن آگاهی‌های عمومی نسبت به پدیده جنگ جمعیتی و ایجاد زمینه‌های لازم برای دفع خطرات و تهدیدات ناشی از این جنگ، علیه موجودیت و هویت مستقل ملت ایران و آحاد مردم است." رییس سابق اداره سیاسی سپاه وی با اعتراف به امنیتی بودن برنامه افزایش جمعیت تاکید کرده بود :"از منظر مقام معظم رهبری که مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حکیمانه است؛ همه باید در این عرصه فعال شده و با فرهنگ‌سازی درست، به جنگ فرهنگ غلط «فرزند کمتر ـ زندگی بهتر» بروند."

این مقام ارشد سپاه همچنین در مقاله خود کنترل جمعیت در دهه های گذشته را یک عمل اشتباه خوانده و بافهرست کردن وام های بانک جهانی و کمک های بین المللی برای کنترل جمعیت در ایران همگی را برنامه ریزی و طرح "دشمن" دانسته بود.

طی دو سال گذشته، سیاست‌های افزایش جمعیت حکومت ایران با انتقادهای فراوان حقوقدانان، فعالان زنان و گروه‌های مختلف منتقدان روبه رو شده است. آنان معتقدند اجرای این طرح‌ها باعث به حاشیه‌رانده شدن زنان می‌شود.

به باور منتقدان، در شرایطی که پیش‌بینی‌های لازم برای تامین امکانات معیشتی، تحصیلی، آموزشی و فرهنگی برای جمعیتی که بی‌رویه رشد خواهد کرد، اندیشیده نشده، این طرح نقش زنان را به ماندن در چهارچوب خانه و وظیفه مادری و فرزندآوری محدود می‌کند و حق کنترل آنها بر بدن خویش را از آنها می‌گیرد. به علاوه آنها از امکان رشد و پیشرفت تحصیلی و شغلی بیش از پیش محروم خواهند شد.

قابل ذکر است برخی از تحلیلگران معتقدند هدف مقامات ایران از سیاست افزایش جمعیت، هدفی است ایدئولوژیک و در راستای افزایش جمعیت شیعیان و همچنین دارای اهداف سیاسی به منظور درگیر شدن مردم به امور شخصی و فرزند داری و فقر بیشتر و عدم رشد جنبشهای اجتماعی.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read