آخرین خبرها

خامنه ای و روحانی در لیست سیاه سنای آمریکا

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 خامنه ای و روحانی در لیست سیاه سنای آمریکا

Gunaz.tv

گوناز تی وی: حکومت ایران به عنوان یکی از عمده ترین ناقضان حقوق بشر در دنیا شناخته شده است. این حکومت با تضییع ابتدایی ترین حقوق انسانها از جمله حق آزادی و حق اموزش به زبان مادری نام خود را در تاریخ به عنوان دشمن اصلی حقوق بشر ثبت کرده است. جامعه جهانی تا کنون به کرات در این مورد به ایران تذکر داده و سازمان ملل نیز در گزارشهای خود همواره از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران سخن گفته است اما حکومت ایران هیچ گونه توجهی به این تذکرات نداشته است. یکی از اقدامات جامعه جهانی و کشورهای قدرتمند در جهت مجازات ایران به دلیل نقض حقوق بشر تحریم، اشخاصی است که به طور گسترده به نقض حقوق بشر پرداخته اند. در این راستا اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون افراد قابل توجهی از مقامات ایرانی را به لیست تحریمها افزوده اند. هم اکنون نیز خبرها حاکی از آن است که احتمال دارد رهبر و رییس جمهور ایران نیز از طرف سنای آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر وارد لیست تحریم شوند.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از رادیو فردا؛ دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، مارک کرک و مارکو روبیو، پیش‌نویس طرحی را ارائه داده‌اند که از جمله خواستار تعیین آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه این کشور، به عنوان ناقضان حقوق بشر و پاسخگو کردن آنها شده است.

سناتور کرک در بیانیه‌ای در این موردمی‌گوید: "زمان آن رسیده که مقام‌های ایرانی را به خاطر نقض اصول اولیه حقوق بشر، پاسخگو کنیم."

به گفته این دو سناتور، از زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، دولت آمریکا تنها یک نفر را به خاطر مسائل حقوق بشری تحریم کرده است و باز هم به گفته آنها، این در حالی است که رهبر و رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های رسمی دولت مستقیما در کنترل، یا رهبری، یا مسائلی که به نقض حقوق بشر انجامیده، مسئول هستند.

ایالات متحده طی سال‌های گذشته، گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه ایران را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است. در این فهرست کسانی مانند محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور، سعید مرتضوی، قاضی، صادق محصولی، وزیر کشور در دولت نهم محمود احمدی‌نژاد یا محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج، قرار دارند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، قانونگذاران آمریکایی که پیش‌نویس طرح را ارائه کرده‌اند، خواستار اختصاص بودجه‌ای 32 میلیون دلاری برای برنامه‌های تبلیغاتی دمکراسی‌خواهانه و تعیین نماینده هماهنگ‌کننده‌ای در زمینه مسائل حقوق بشر و دمکراسی در ایران شده‌اند. آنها همزمان خواستار افزایش اطلاع‌رسانی بین‌المللی به داخل ایران شده‌اند.

گفتنی است از زمان به روی کار آمدن روحانی و برخلاف وعده های انتخاباتی وی، نقض حقوق بشر وسعت بیشتری به خود گرفته است. یکی از این موارد حقوق مربوط به ملتهای غیر فارس است. در چند ماه گذشته افراد بیشماری از فعالین مدنی آذربایجان دستگیر، محاکمه و راهی زندان شده اند. علاوه بر آن خشکاندن دریاچه اورمیه سرعت بیشتری به خود گرفته است.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read