آخرین خبرها

مقامات ایرانی: مساله دریاچه اورمیه امنیتی است/45 سال زمان برای انتقال آب به دریاچه لازم است!!!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
مقامات ایرانی: مساله دریاچه اورمیه امنیتی است/45 سال زمان برای انتقال آب به دریاچه لازم است!!!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دریاچه اورمیه به گفته کارشناسان آخرین نفسهای خود را می کشد و در صورت عدم توجه جدی به آن در آینده ای بسیار نزدیگ به کلی خشک شده و دیگر امکان احیای آن وجود نخاهد داشت. با این وجود حکومت ایران به صورت معناداری هیچ گونه اقدام عملی برای نجات دریاچه اورمیه انجام نداده و در پی فریب افکار ملت آذربایجان جنوبی است. مقامات ایرانی هر روز با اظهارات ضد و نقیض در مورد دریاچه اورمیه به وقت کشی می پردازند. به تازگی یکی از مقامات مسئول ایران از امنیتی بودن این مساله دریاچه سخن گفته و اظهار داشته است زمان احیا مشخص نیست.

به گزارش گوناز تی وی عیسی کلانتری رئیس ستاد احیای دریاچه اورمیه ظهر سه شنبه در نخستین مراسم احیای این دریاچه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه زمان احیای دریاچه ارومیه هنوز مشخص نیست، اظهار داشت: "تاکنون زمان مشخصی برای احیای دریاچه ارومیه از سوی متخصصان ارایه نشده است."

این اظهارات در صورتی انجام می پذیرد که  روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که مشکل دریاچه اورمیه را به سرعت حل خواهد کرد اما بر اساس سخنان کلانتری تاکنون هیچ تصمیمی برای احیای دریاچه گرفته نشده است.

عیسی کلانتری در ادامه سخنان خود به مساله ای قابل توجه اشاره کرده است. وی اظهار داشته است: "در سال های گذشته مساله دریاچه ارومیه یک موضوع امنیتی بود که برخی از افراد به علت دخالت در این امر روانه زندان شده بودند اما در حال حاضر این موضوع یک مساله ملی و اجتماعی است و باید تمام آحاد مردم برای احیای این دریاچه بسیج شوند."

بدیهی است منظور ایشان از امنیتی شدن و به زندان رفتن برخی برای دریاچه اورمیه، اعتراضات فعالین مدنی آذربایجان جنوبی است. فعالین ملی آذربایجان که در چندین سال اخیر تمام توان خود را برای احیای دریاچه صرف کرده اند به شدت از طرف نیروهای امنیتی ایران سرکوب شده اند. فعالین ملی با راهکارهای مدنی بارها توجه مسئولین را به وضعیت دریاچه جلب کردند اما این اقدامات کاملا دلسوزانه مورد غضب حکومت ایران قرار گرفت. صدها فعال مدنی به دلیل اعتراض به وضعیت دریاجه اورمیه و عدم توجه حکومت به آن دستگیر، شکنجه و راهی زندان شدند. هم اکنون عیسی کلانتری به طور غیر مستقیم اما به روشنی تعمد حکومت ایران در خشکاندن دریاچه اورمیه را اثبات می کند. حکومت ایران با بهانه های مختلف به طور عمدی این دریاچه را به کام مرگ کشانده و هم اکنون نیز برای فریب ملت آذربایجان به صورت نمایشی همایشهایی برگزار می کند تا از طرفی به مردم القا کند که به دنبال نجات دریاچه است و از طرف دیگر برخی مسئولین به بهانه برگزاری همایش بودجه اندک احیای دریاچه اورمیه را به جیب زنند!!

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در ادامه گفت: "با وجود نامشخص بودن زمان احیای دریاچه امیدواریم تا سال 1402 شاهد بازگشت نسبی دریاچه به وضعیت قبلی خود و نجات آن باشیم."

در این جلسه سخنگوی ستاد احیای دریاچه اورمیه رضا عرب نیز با اشاره به بیماری هایی که در اثر طوفان نمک دریاچه اورمیه مستقیما در انسان ها تاثیر می گذارد نیز گفت: "طوفان نمک در حوه دریاچه ارومیه بیماری های زیادی از جمله عفونت حاد دستگاه تنفسی، آسم، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری های صعب العلاج چون سرطان قلبی و عروقی را به صورت مستقیم در پی خواهد داشت.

عرب همچنین در ادامه با اشاره به زمان انتقال آب به دریاچه ارومیه تاکید کرد: "حدود 12 تا 45 سال زمان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه نیاز است در حالی که برای احیای دریاچه ارومیه تنها انتقال آب کافی نیست، بلکه باید گونه های گیاهی و جانوری نیز در دریاچه برقرار باشد."

کلانتری اعلام می کند که در سال 1402 یعنی تقریبا 10 سال بعد امیدوار است که به طور نسبی دریاچه احیا شود و رضا عرب نیز 45 سال!!! برای انتقال آب به دریاچه اورمیه در نظر گرفته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دریاچه اورمیه با وضعیت موجود به زودی خشک و غیر قابل احیا خواهد بود. اینکه حکومت ایران احیای ذریاچه را به 10 یا 45 سال بعد موکول می کند امری غیر کارشناسانه و غیر علمی است که فقط می تواند با اهداف سیاسی و در راستای نابودی خاک آذربایجان صورت پذیرد.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read