آخرین خبرها

مرگ در کمین تهرانی ها: میزان گوگرد بنزین تهران 20 برابر حد مجاز است!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
مرگ در کمین تهرانی ها: میزان گوگرد بنزین تهران 20 برابر حد مجاز است!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: فعالیت های مخرب محیط زیست و در پیش گرفتن سیاست های رشد اقتصادی بدون توجه به توسعه پایدار باعث گردیده تا ایران در سال های گذشته همواره یکی از آلوده ترین کشورهای جهان از نظر مسائل زیست محیطی باشد. در شاخص های مختلف زیست محیطی، این کشور همیشه در رتبه های بالا از نظر تخریب محیط زیست قرار داشته و این مساله همواره هشدارهای کارشناسان را بر انگیخته است. یکی از تبعات این مساله، افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به سرطان است. جدیدترین پژوهشها نیز مشخص کرده که میزان گوگرد بنزین تهران 20 برابر حد مجاز است. این امر می تواند زمینه را برای افزایش تلفات بیماران قلبی و تنفسی فراهم کند.

به گزارش گوناز تی وی، مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته: "بر اساس نتایج آنالیز نمونه بنزین توزیع شده در دو سال گذشته در شهر تهران توسط کشورآلمان، میزان گوگرد این نمونه ها 20 برابر حد مجاز است." دکتر وحید حسینی افزوده: "طی سه مرحله نمونه‌برداری از نمونه‌های بنزین معمولی و سوپر توزیع شده در شهر تهران در تاریخ چهارم دی ماه 1390، 25 شهریور 1391 و بهمن 1391 از چند پمپ بنزین مختلف تهیه و برای آنالیز به آزمایشگاه ASG در کشور آلمان ارسال شد." به گفته وی، باید توجه شود نتایج ارائه شده صرفا نتایج یک نمونه تصادفی از بنزین‌های توزیع شده در سطح شهر است و نتایج نمی‌تواند به صورت کلی و عمومی به کیفیت کل بنزین ایران توسعه یابد. حسینی اظهار داشت: "بر اساس نمونه‌گیری و آنالیز انجام شده عدد اکتان بنزین‌های نمونه برداری شده به جز یک مورد بنزین سوپر جایگاه آپادانا در 25 بهمن 1391 بسیار پایین تر از حد استاندارد آلایندگی است. مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: متوسط عدد اکتان اندازه گیری شده در حدود 83 است که با حد استاندارد یعنی 91 فاصله زیادی دارد. عدد اکتان پایین موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش عمر مفید موتور و افزایش آلاینده‌های تولیدی است." حسینی تصریح کرد: "محتوای گوگرد بنزن‌های نمونه برداری شده به جز یک نمونه که 7.6 پی پی ام بود سایر نمونه‌ها بین 166 پی پی ام تا 270 یعنی به طور متوسط حدود 20 برابر استاندارد بوده است." به گفته وی، سطح گوگرد در حدود 200 پی پی ام می تواند سطح اکسیدهای نیتروژن تولیدی خودروهای مدرن را در حدود 50 درصد افزایش دهد علاوه بر این راندمان کاهش اکسیدهای نیتروژن دستگاههای کنترل آلایندگی خودرو می‌تواند پس از حدود 70 ساعت کارکرد به کمتر از 30 درصد کاهش یابد. مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: میزان بنزن موجود در نمونه‌های بنزین اندازه گیری شده در مقایسه با حد استاندارد یعنی یک درصد حجمی بین 1.55 تا 2.56 درصد حجمی متغیر است. وی افزود: "هر چند بنزن به منظور افزایش عدد اکتان به بنزین اضافه شده اما آلایندگی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از بنزن بیش از حد استاندارد یک درصد حجمی می تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد." حسینی در ادامه گفت: "البته بررسی اعداد اکتان بنزین‌های نمونه نشان می‌دهد که افزایش سطح بنزن در بنزین نیز نتوانسته است معضل عدد اکتان پایین بنزین را حل کند." وی در پایان یادآور شد: "به نظر می‌رسد معضل اصلی کیفیت بنزین‌های نمونه برداری شده عدد اکتان بسیار پایین، محتوی بنزن و گوگرد بسیار بالاست در حالی که بقیه پارامترهای اندازه‌گیری شده با استانداردهای روز دنیا همخوانی دارد."

اخیرا نیز تحقيقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتي شريف حاكي از آن بود كه ميزان گوگرد موجود در بنزين و ديزل نمونه‌برداري شده از 10 جايگاه سوخت‌رساني در تهران كه شامل بنزين و ديزل معمولي و نيز سوخت معرفي‌شده تحت عنوان يورو 4 است به شدت با استانداردهاي تعريف‌ شده فاصله دارد. اين ميزان در بنزين معمولي و يورو 4 تا 20 برابر و در ديزل تا بيش از 800 برابر ميزان استاندارد بوده است.

در تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، نمونه‌های بنزین و دیزل توزیع‌شده در 10 جایگاه شهر تهران از میانه سال 1390 تا دی ماه سال 1392 بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد در نمونه‌های سال 1390 میزان گوگرد سوخت دیزل به بیش از 8000 قسمت در میلیون (ppm) می‌رسد که بسیار بالاتر از حد استاندارد دیزل پاک 10 میلیون در قسمت است. این روند در سال گذشته تغییری نکرده است.

گفتنی است زمستان سال گذشته مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط زیست آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست محیط را از میان 132 کشور رتبه 114 عنوان کرد و گفت: "تهران، اهواز و اصفهان از جمله 10 شهر آلوده جهان هستند."

بر اساس گزارش شاخص پایداری محیط زیست نیز ایران در سال های گذشته از میان 146 کشور رتبه 132 را دارا بوده است. ایران از نظر شاخص پایداری محیط زیست در سال 2005 در منطقه خاورمیانه در ردیف چهاردهم قرار گرفته است و تنها چند کشور بعد از ایران قرار دارندهمچنین باید عنوان نمود که ایران در حال حاضر جزو 10 كشور اول تخريب‌كننده محيط زيست در جهان است

در سال 2000 توسط بانک جهانی اعلام شد، آلودگی هوا در ایران سالانه جان 4500 نفر را می‌گیرد. همچنین سازمان بهداشت جهانی به تازگی هوای آلوده شهری را جزء گروه 1 ترکیبات سرطان‌زا اعلام کرد و آن را هم‌ردیف مواد بسیار خطرناک هسته‌ای از قبیل پلوتونیوم به عنوان موادی که بدون شک سرطان‌زا هستند، قرار دارد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read