آخرین خبرها

تاراج معادن آذربایجان اعتراض نمایندگان دست نشانده مجلس را هم برانگیخت/نامه اعتراضی 20 نماینده به وزیر صنعت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 تاراج معادن آذربایجان اعتراض نمایندگان دست نشانده مجلس را هم برانگیخت/نامه اعتراضی 20 نماینده به وزیر صنعت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آذربایجان جنوبی سرشار از معادنی است که در جای جای آن پراکنده اند. این معادن در صورت سرمایه گذاری مناسب می توانند آذربایجان را از معضل کنونی بیکاری نجات داده و باعث رونق گرفتن اقتصاد و صنعت آن شوند. اما رژیم اسلامی ایران که همواره به دنبال استعمار و تاراج معادن آذربایجان بوده، مواد خام استحصال شده را به مناطق مرکزی و کویری انتقال می دهد و زمینه را برای بیکاری گسترده و مهاجرت های اجباری فراهم می آورد. این گونه سیاست های نژادپرستانه که همواره با اعتراض مردم روبرو بوده، این بار باعث اعتراض نمایندگان دست نشانده نیز گردیده و 20 تن از ایشان طی نامه ای اعتراض خود را به این مساله ابراز داشته اند.

به گزارش گوناز تی وی، هرگونه کم کاری و یا کاهش بودجه بخش صنعت و معدن در استان هایی همچون اصفهان و کرمان، با چنان جنجال سازی هایی از سوی نمایندگان این استان ها همراه می گردد که مقامات مسئول را بلافاصله به واکنش و اصلاح امور وادار می کند. در این باره حتی چندین بار امضاهایی برای استیضاح وزرای صنعت در دولت های پیشین نیز جمع آوری شده و قوه مجریه تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته است.

اما مناطق مختلف آذربایجان جنوبی همواره دارای نمایندگانی دست نشانده بوده اند که تاکنون نه تنها در برابر تاراج معادن آذربایجان ساکت مانده اند بلکه حتی نتوانسته اند طرح استیضاح یکی از وزرا را نیز تقدیم مجلس کنند.

با این وجود فشارهای مردمی نسبت به تاراج معادن آذربایجان در دو سال گذشته به حدی بوده که اینبار نمایندگان دست نشانده نیز به خود تکانی داده و طی نامه ای که به امضای 20 نماینده دست نشانده رسیده است، اعتراض خود را به چپاول معادن آذربایجان نشان داده اند.

در این رابطه رییس مجمع نمایندگان دست نشانده آذربایجان شرقی در مجلس نهم با بیان اینکه در این زمینه امروز نامه ای به وزیر مربوطه از سوی نمایندگان استان امضا شد، گفت: "برای مردم آذربایجان به هیچ عنوان قابل قبول نیست این معدن و ظرفیت اقتصادی عظیم منطقه راکد مانده و به تدریج به مجموعه ای ضررده تبدیل شود." میرهادی قره سید رومیانی افزود: "معدن مس سونگون یکی از ذخایر معدنی بسیار مهم و اقتصادی کشور به شمار می رود که طی سال های اخیر به لحاظ اجرای طرح های توسعه ای عقب مانده است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسریع این طرح ها اقدام کند." وی انتقال مس استخراجی در سونگون برای فرآوری به کرمان را یکی از مهمترین ایرادات نمایندگان و مردم استان در این رابطه بیان کرد و گفت: "اینکه طی سال های اخیر اقدام عملی در ایجاد صنایع فرآوری و ذوب در مجتمع سونگون صورت نگرفته است، جای تامل و سئوال دارد." قره سید رومیانی اظهار کرد: "این در حالی است که ایجاد صنایع فرآوری و پایین دستی در کنار معدن مس سونگون برای تولید کنسانتره می تواند زمینه ساز اشتغال بیش از 10 هزار نفر در آذربایجان شرقی شود." وی گفت: "خواسته مردم و نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است اقدامات عاجل و فوری برای ایجاد صنایع فرآوری در مس سونگون انجام دهد." این نامه به امضای 19 نماینده آذربایجان شرقی و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس رسیده است.

در رابطه با تاراج معدن مس سونگون تاکنون برخی از نمایندگان محلی همچون اللهوردی دهقانی بارها اعتراض خود را نسبت به این مساله نشان داده اند اما با توجه به عدم همکاری سایر نمایندگان، این اعتراضات هیچ گاه چاره ساز نبوده اند.

هفته گذشته نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفت: "ذخایر مس سونگون بیشتر از مس کرمان بوده اما از سوی حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مسئولان به مس سونگون توجه نشده است."

وی اظهار کرد: "معدن مس سونگون در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تن با ۴۰۰ میلیون تن قابل برداشت ذخیره دارد که باید ذخایر مس « دو» با ۲۰۰ میلیون تن و ۲۰۰ میلیون تنی معدن مس «هفت‌چشمه» را به این آمار و ارقام اضافه کنیم می‌توان گفت از ذخایر مس کرمان بیشتر است."

دهقانی با اشاره به واحدهای ذوب و اسید و … مس سونگون گفت: "با بهره‌برداری از این واحدها شاهد اشتغالزایی برای نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۳ برابر این رقم اشتغالزایی غیرمستقیم خواهیم بود."

پیشتر نیز نماینده اهر در مجلس نسبت به تاراج معادن مس منطقه اعتراض خود را ابراز داشته بود.

عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و عضو کمیسیون عمران مجلس روز سه شنبه 5 آذر ماه 92 در تذکر شفاهی خود گفت: "مردم از سود معدن سونگون استفاده نمی‌کنند و تنها خسارات آن را می‌پردازند."

فلاحی با بیان این که آب شرب و کشاورزی در منطقه به دلیل فعالیت معدن مس سونگون آلوده شده است و ماشین‌آلات حمل مواد در جاده‌های منطقه منجر به خسارات جانی به مردم می‌شوند، گفت: "متاسفانه سازمان مس به تعهدات خود در مورد مردم منطقه عمل نمی‌کنند."

نماینده اهر خطاب به وزیر صنعت ادامه داد: "تا وقتی که مردم راه دیگری برای اعتراض خود انتخاب نکرده‌اند اقدام عملی انجام دهید."

با وجود این گونه انتقادها و همچنین نامه اعتراضی مذکور که در ابتدای این مطلب بدان اشاره شد، به نظر نمی رسد رژیم اسلامی و دولت روحانی چندان در سیاست های خود بر علیه آذربایجان جنوبی تجدید نظر کنند. سیاست های ضد آذربایجانی و چپاولگرایانه آنها تا زمانی که اعتراضات عمومی گسترده بر علیه رژیم حاکم صورت نگیرد ادامه خواهد یافت و بر میزان تاراج و استعمار آذربایجان از سوی رژیم اسلامی ایران افزوده خواهد شد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read