آخرین خبرها

اظهارات مقامات ایرانی حاکی از افزایش ناامیدی در رابطه با توافق اتمی است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اظهارات مقامات ایرانی حاکی از افزایش ناامیدی در رابطه با توافق اتمی است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دور پایانی مذاکرات اتمی در وین در حالی وارد پنجمین روز خود شده که تحولات کنونی خاورمیانه بر مذاکرات اتمی نیز تاثیر گذاشته و مقامات ایرانی به اظهارات ناامیدانه خود در رابطه با توافق نهایی با غرب ادامه می دهند. در حالی که پیشتر اخباری مبنی بر عقب نشینی ایران از برخی از مواضع دیگر خود در رسانه ها منتشر یافت و سپس مقامات رسمی ایران شدیدا آن را تکذیب کردند، اکنون مذاکره کننده ارشد ایران از وجود اختلاف نظر شدید بین طرفین در نگارش متن نهایی توافق نامه خبر می دهد.

به گزارش گوناز تی وی، پنجمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برای نگارش متن توافق‌نامه نهایی، امروز (یکشنبه) در وین در حالی برگزار می‌شود که اظهارات مقامات ایرانی درباره وجود اختلافات فراوان بین طرفین، به تیتر اصلی بسیاری از خبرگزاری ها تبدیل شده است. در این راستا مذاکره کننده ارشد اتمی جمهوری اسلامی، گزارش خبرگزاری رویتر از عقب نشینی رژیم در مورد تعداد سانتریفیوژها را تکذیب کرد.

رویتر پیش تر گرازش کرده بود که رژیم ایران از 50هزار سانتریفوژهای درخواستی خود کوتاه آمده و به وجود 8هزار رضایت داده است.

عباس عراقچی در این باره گفت: "این خبرها گمانه زنی برخی رسانه های معلوم الحال است که با هدف آلوده کردن فضای مذاکرات هسته ای و ایجاد اضطراب و تنش مطرح می شود و نباید به آن توجه کرد."

عراقچی همچنین طی یک کنفرانس خبری در وین به وجود اختلاف نظر گسترده طرفین در مذاکرات اذعان کرد و گفت: تقریبا تمام مفاد توافقنامه مورد اختلاف است و هنوز خیلی کار دارد تا بهم نزدیک بشود.

در عین حال روز جمعه (۱۳ تیر، ۴ ژوئیه) حسن قشقاوی معاون امور کنسولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره روند مذاکرات وین توضیح داد. در این جمع خبرنگاری پرسید: «برخی اعتقاد دارند که غرب مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات است.» قشقاوی پاسخ داد: «ترکیب تیم مذاکره‌کننده‌ی آمریکا چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. من فکر نمی‌کنم اوباما با هیات بلندپایه‌ای که فرستاده است، به دنبال شکست مذاکرات باشد

معاون امور کنسولی وزارت خارجه با اشاره به این که مذاکرات فعلی قرار است تا بیستم ژوئیه ادامه یابد، تصریح کرد: «این که بخواهیم در مورد به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات یک ارزیابی زودهنگام داشته باشیم، عاقلانه نیست.» وی افزود که با پیش‌بینی امکان تمدید مذاکرات، چارچوب یک ساله برای آن در نظر گرفته شده است. با این حال همه تلاش‌ها بر این است که مذاکرات در همین مرحله به نتیجه برسد.

این در حالی است که پیشتر برخی اظهار نظرها از سوی مقامات ایرانی و آمریکایی، جوی منفی به مذاکرات داده بود.

 جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته با انتشار یک پیام ویدئویی پنج دقیقه‌ای به زبان انگلیسی خطاب به جامعه جهانی گفت: «فشارهای غرب که نه فقط در این ۸ سال٬ که ۳۵ سال است آغاز شده و مردم ایران را هرگز به زانو درنیاورده و اکنون هم تاثیری نخواهد داشت٬ اما برای پایان دادن به این افسانه ‌که ایران در جستجوی تسلیحات هسته‌ای است٬ هنوز زمان باقی مانده است

برخی از تحلیلگران می‌گویند محتوای پیام یوتیوبی جواد ظریف به نوعی تلاش برای توجیه شکست مذاکرات است و نشانه‌های نامطلوبی در دل خود دارد. به رغم گفت‌وگوهای پیوسته ایران و ۱+۵ هنوز هم بسیاری از اختلافات موجود میان دو طرف همچنان به قوت خود باقی است.

مواضع جان کری نیز که روز سه شنبه هفته گذشته در نشریه واشینگتن پست منتشر شد، به خوبی از عمیق یودن این اختلافات حکایت می کند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یادداشتی برای نشریه واشنگتن‌پست که روز سه‌شنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) منتشر شد، نسبت به موضع انعطاف‌ناپذیر ایران هشدار داد.

وی در این مقاله تصریح کرده که ایران در برابر یک انتخاب گریزناپذیر قرار دارد؛ اینکه نگرانی بین‌المللی را رفع کند یا یک فرصت تاریخی را برای پایان دادن به انزوای اقتصادی و سیاسی از دست بدهد.

وزیر امور خارجه امریکا در مقاله خود نوشته: «ما این را می‌دانیم که یک دید خوش‌بینانه در ایراننسبت به نتیجه مذاکرات وجود دارد اما این نگاه با مواضعی که ایران پشت درهای بسته مذاکرات می‌گیرد، همخوانی ندارد».

جان کری تاکید کرده که ایران هنوز نتوانسته صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش را اثبات کند. وی همچنین اظهار داشته این که مذاکرات با ایران در سه هفته باقیمانده تا مهلت مقرر (۲۰ ژوئیه، ۲۹ تیر) به سختی پیش برود ربطی به تقاضای بیش از حد گروه پنج به علاوه یک ندارد، بلکه این کشورها تا کنون به اندازه ممکن از خود انعطاف نشان داده‌اند.

علاوه بر این موضع گیری ها، فشار سازمان ملل برای گنجاندن مسائل مربوط به نقض حقوق بشر توسط رژیم اسلامی در متن توافقنامه نهایی نیز باعث گردیده تا فشارها بر طرف مذاکره کننده ایران افزایش یابد. جامعه جهانی نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در ایران نگران است و می خواهد از مذاکرات کنونی برای احقاق حقوق اولیه جامعه مدنی استفاده کند.

شایان ذکر است دستیابی به توافق جامع موضوع توافق اولیه‌ای بود که در نوامبر گذشته در وین به دست آمد. در توافق اولیه و مقدماتی در ژنو قرار شد که ایران در ازای متوقف کردن برنامه هسته‌ای در سطح موجود و نابودسازی اورانیوم بیست‌درصدی خود، از برخی تحریم‌ها معاف شود.

ایران و گروه ۵+۱ قرار است تا ۲۰ ژوئن روی متن یک توافق‌نامه کار کنند. هدف این توافق‌نامه آن است که جمهوری اسلامی نتواند به بمب اتمی دسترسی پیدا کند. به طور همزمان تحریم‌های اعمال شده علیه ایران قدم به قدم برداشته می‌شود. اما هنوز بر سر مسائل فنی، ابعاد غنی‌سازی اورانیوم و مدت‌زمان توافق‌نامه اختلاف نظر عمیق وجود دارد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read