آخرین خبرها

اردبیل: علاوه بر بحران آب، آلودگی آب شرب نیز سلامت شهروندان را تهدید می کند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل: علاوه بر بحران آب، آلودگی آب شرب نیز سلامت شهروندان را تهدید می کند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در روزهای گذشته انتشار اخباری مبنی بر کمبود منابع آبی در اردبیل و جیره بندی آب در روزهای آتی موجی از نگرانی را در بین شهروندان بوجود آورد. علاوه بر این، گزارش ها حاکی است مشکل آلودگی آب شرب اردبیل نیز همچنان به حال خود باقی است و مسئولان تاکنون نتوانسته اند این معضل را حل کنند. با فرارسیدن فصل تابستان و در صورتی که استانداردهای بهداشتی در تامین آب شرب اردبیل رعایت نشوند، احتمال بروز برخی بیماری های واگیر دار بسیار بالاست. مساله ای که پیش از این نیز در اردبیل روی داده و صدمات فراوانی به شهروندان زده است.

به گزارش گوناز تی وی، چنانکه کارشناسان نیز بارها اذعان کرده اند وجود سنگريزه، كدر بودن، ناخالصي بيش از حد و رنگ و بوي نامطلوب آب از جمله مسائلی است که شهروندان اردبیلی را بسیار نگران ساخته است. 

در این رابطه مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل اصلی ترین دلیل بو و طعم نامطبوع آب را به دلیل غیر شرب بودن آب سد یامچی عنوان کرده است.

داوود نجفیان با بیان اینکه سرانه مصرف آب در استان 150 لیتر در نظر گرفته شده که به نسبت سرانه جهانی رقم بالاتری است، گفت: "بی توجهی به مصرف درست موجب شده با بحران بی آبی مواجه شویم."

وی ادامه داد: "همین بحران موجب شده است شرکت آب منطقه ای در سال های اخیر آب پشت سد یامچی را که با هدف کشاورزی احداث شده بود، برای شرب اختصاص دهد."

آبی که البته هیچ تصفیه ای نتوانست به کیفیت آن بیفزاید و در نهایت بازار خرید تصفیه کننده های خانگی و مصرف آب معدنی را در اردبیل داغ کرد.

نجفیان که در اظهارات اخیر خود منشا آلودگی را پساب شهری و نیترات عنوان کرده بود با تاکید به اینکه کیفی  سازی آب جزو برنامه های آب منطقه ای است از طرح آن در شورای تامین استان خبر داد.

نجفیان بیان داشت: "در سال 90 طرحی مبنی بر راه اندازی برج آبگیر مطرح شد که اجرای آن برای سه سال پیش بینی شده بود."

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی با طراحی دانشگاه علم و صنعت دو بارج با هدف برداشت ‌آب از رقوم بالا با ظرفیت 750 لیتر در ثانیه تعبیه شده است قول مساعد داد شهروندان اردبیلی از هفته آینده اجرای این طرح شاهد بهبود کیفی آب باشند.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تاکید کرد: "بعد از بهره برداری از برج آبگیر نهایتا بارج ها نیز کنار گذاشته خواهد شد."

کیفیت نامناسب آب شرب اردبیل از دغدغه هایی بود که توسط مسئولان مختلفی نیز در سال های اخیر طرح شد تا اینکه نهایتا فرماندار اردبیل شیر، نان و آب را سه دغدغه اصلی خود خواند و تاکید کرد: "برای بهبود نیازهای اصلی شهروندان اقدام خواهد کرد."

 دوشنبه 25 فروردین ماه نیز جواد زنجانی فرماندار اردبیل در نخستین جلسه‌ی شورای سلامت در سال 93، بهبود کیفیت و کمیت آب شرب، نان و شیر را از اولویت‌های شهرستان اردبیل دانست و گفت: "این 3 مقوله که مستقیماً با امنیت غذایی و بهداشت و سلامت مردم سر و کار دارد باید با تلاش و همکاری همه‌ی دستگاه‌های اجرایی مسئول و متولیان امور، همراه با کمیت، بهبود کیفیت یافته تا دغدغه‌های عموم مردم در این زمینه کاهش یابد و فرمانداری اردبیل به جد این مسأله را پیگیری می‌کند."

وی با اشاره به اینکه برطرف کردن مشکلات کمی و کیفی آب شرب شهرستان اردبیل یک عزم ملی می‌طلبد، در ادامه توجه‌ی نمایندگان و همکاری و تلاش مسئولان عالی استان با مسئولان شهرستان جهت بررسی بیشتر و ارائه‌ی راهکار مطمئن‌تر برای برطرف کردن نیازهای فعلی و آتی آب شهرستان اردبیل را خواستارشد.

همچنین شهریور ماه سال گذشته سالار شاکر عضو شورای شهر اردبیل با انتقاد شدید از وضعیت آب شرب و نان تهیه شده در این شهر عنوان کرد: "در خصوص آب شرب به گفته خود مسئولان 50 درصد آب شرب اردبیل تصفیه می‌شود اما 50 درصد مابقی به دلیل برداشت از چاه‌های زیرزمینی فاقد تصفیه است."

وی به وضعیت نامطلوب آب شرب و گله‌مندی مردم از کیفیت نامطلوب آب اردبیل اشاره کرد و گفت: "مسئولان امر کمترین توجه را به امر تهیه و تامین اولین و ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی مردم دارند."

شایان ذکر است کارشناسان معتقدند آلودگی آب شرب شهری اردبیل تنها بر اثر عوامل طبیعی نبوده بلکه عوامل انسانی نیز نقش فراوانی در این زمینه دارند. به عنوان مثال رهاسازي بخش عظيمي از پسابهاي شهري و پسماندهاي فضولات حيواني در اطراف و حاشيه‌هاي سد يامچي به راحتي قابل مشاهده است طوري كه تصفيه آن با كلرزني قابل رفع نيست با این وجود رژیم اسلامی ایران هیچ اقدامی برای بهبود این معضل انجام نمی دهد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read