آخرین خبرها

خامنه ای :فعالیت سیاسی در دانشگاه "سمی مهلک" است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
خامنه ای :فعالیت سیاسی در دانشگاه "سمی مهلک" است

Gunaz.tv

گوناز تی وی :علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که توسط خود و اطرافیان در قدرتش عنوان خودخوانده"رهبری مسلمین جهان را "دارد درمواضعی سرت با استفاده از قدرت مطلقی که در جمهوری اسلامی دارد هرگونه آزادی بیان و اندیشه و حتی آزادی های فردی را ممنوع دانسته و به سیاست گذاری های بیشتر در جهت کنترل بیشتر مردم ادامه می دهد.

به گزارش گوناز تی وی رهبر جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه (۱۱ تیر/ ۲ ژوئیه) در جمع صدها نفر از استادان دانشگاه‌های ایران خواهان ممنوعیت فعالیت جریان‌های سیاسی در مراکز عملی شد. خامنه‌ای با تاکید بر  ممانعت از فعالیت نیروهای سیاسی در دانشگاه‌ها افزود:

" دانشگاه محل فعالیت‌های علمی بوده و حضور گروه‌های سیاسی مانع و "سمی مهلک" در این راه خواهد بود."

خامنه‌ای فرار مغزها و مهاجرت استعدادها و نخبگان علمی به خارج را  نیز نتیجه تشویق جوانان به ترک کشور دانست .وی در اینباره گفت: "متأسفانه ما در دوران‌هایی، نمونه‌های نامطلوبی را در دانشگاه‌ها داشتیم که جوانان نخبه را به ترک کشور تشویق می‌کردند و یا در سال‌هایی، افرادی در داخل وزارت علوم، در مقابل حرکت علمی مانع تراشی می کردند، این موارد به هیچ وجه نباید تکرار شوند." 

مقامات جمهوری اسلامی دلیل  بسیاری از معضل های  اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را که  نتیجه سیاست ها و عملکردهای نظام است را  "دخالت‌های بیگانه و توطئه دشمنان" نظام جمهوری اسلامی می‌خوانند. برای نمونه بحران اقتصادی را نتیجه تحریم‌ها دانسته و ریشه مخالفت‌ها ‌و انتقادهای سیاسی را در "توطئه‌های دشمنان خارجی" می‌دانند.

 

 جمهوری اسلامی پس از تحکیم پایه‌های قدرت خود و اخراج دانشجویان و استادان منتقد از دانشگاه‌ها، کوشید از مراکز عملی استفاده ابزاری و سیاسی کند.

ماه پیش سازمان عفو بین‌الملل گزارشی را  با عنوان "خفقان، اخراج، زندان؛ سرکوب دانشجویان و دانشگاهیان در ایران" در روز ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) منتشر کرده بود..در این گزارش آمده بود  مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته با "اعمالی بیرحمانه" به سرکوب دانشجویان و دانشگاهیان دست زده‌اند و به طور مرتب آنان را بخاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز یا عقایدشان آزار داده، بازداشت کرده یا از تحصیل و تعلیم باز داشته‌اند.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌داد  که چگونه مقامات جمهوری اسلامی از روش‌های سرکوبگرانه سود جسته‌اند، این روش‌ها شامل تلاش‌هایی برای "اسلامی کردن" فضای تحصیلی دانشگاه‌ها به منظور "پاک کردن تاثیرات غربی و سکولار" بوده و نیز کاستن از شمار دانشجویان دختر. برای مثال در رشته‌‌ای چون "مطالعات زنان" به منظور تاکید بر "ارزش‌های اسلامی" موضوع حقوق زنان حذف و به رشته حقوق بین‌الملل انتقال داده شد.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل دربرگیرنده فهرست نام ده‌ها دانشجو و دانشگاهی است که متهم به اتهاماتی امنیتی چون "تبلیغ علیه نظام" یا "توهین به مقام رهبری" شده‌اند.

لازم به ذکر است در وضعیت وخیمی که فعالین دانشجویی در ایران دارند فعالین دانشجویی ملی آذربایجان جنوب در  وضعیت بدتری قرار دارند که مجبور به مواجهه در دوجبهه هم با ممنوعیت و سرکوب حاکمیت مرکزی و هم با روشنفکرنماهای ضد حقوق ملت آذربایجان جنوبی هستند.

گوناز تی وی

 

 

 

اخبار منتخب

Most Read