آخرین خبرها

یک مقام محلی: بیابانی شدن اراضی زراعی از عوارض پسرفت دریاچه اورمیه است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
یک مقام محلی: بیابانی شدن اراضی زراعی از عوارض پسرفت دریاچه اورمیه است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه تبعات و پیامدهای مخرب بی شماری دارد. این پیامدها از شور شدن آب چاه های کشاورزی، تا تغییرات هوایی و گرم شدن دید هوای منطقه تا آلودگی هوا توسط ذرات نمکی و ده ها مورد دیگر را شامل می شود. اما یکی از مهمترین این پیامدها، تهدید سلامت شهروندان و نیز از بین رفتن کشاورزی در آذربایجان جنوبی است. طوفان های نمکی علاوه بر اینکه مشکلات و بیماریهای فراوانی را برای شهروندان آذربایجان جنوبی ایجاد می کند، باعث از بین رفتن کشاورزی و باغداری منطقه نیز می شود. این امر همچنین با پسروی آب دریاچه اورمیه شدیدتر می شود.

به گزارش گوناز تی وی، با خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه از سوی رژیم اسلامی که با سدسازی های گسترده صورت گرفته است، بسیاری از چاه های اطراف این دریاچه خشکیده و یا شور و بی مصرف شده اند. این امر باعث از بین رفتن منابع آبی و خاکی این دریاچه و زیان های جبران ناپذیر به اقتصاد کشاورزی آذربایجان جنوبی می شود و می تواند زمینه مهاجرت گسترده از شهرها و روستاهای حاشیه شرقی این دریاچه را فراهم کند.

در این رابطه مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفته: "باقی ماندن اراضی غیر قابل کشت، شور شدن آب چاه ها و کاهش کیفیّت خاک از عوارض پَسرفت دریاچه ارومیه است."

یوسفی راد با بیان این مطلب افزوده است:  "آذرشهر، اُسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بُناب در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند.  تلاش برای حفظ شرایط موجود از برنامه های اصلی کارشناسان بوده و توسعه و افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان ها امکانپذیر نیست."

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: "جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است."

وی از گیاهان جایگزین و با نیاز آبی کم در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه گفت و افزود: "کاهش سطح زیرکشت پیاز در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه و جایگزینی محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و زیره با نیازهای آبی کم برای زراعت در این شهرستان ها قابل اجرا خواهد بود."

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن برنامه هایی برای حفظ درآمد بهره برداران در نواحی مجاور به دریاچه ارومیه متذکر شد: "توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی که نیاز آبی خیلی کمی دارند و یا توسعه گاوداری های سنّتی برای حفظ درآمد و جلوگیری از مهاجرت از دیگر برنامه های اجرایی در مناطقی است که امکان کشت و زرع وجود ندارد."

یوسفی راد تاکید کرد: "تمامی این فعالیت ها، حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت."

اما واقعیت این است که این سخنان امیدهای واهی هستند که تنها برای حفظ آرامش مردم از سوی مسئولین بیان می شود. واقعیت ها نشانگر فاجعه بزرگی است که آغاز شده و کنترل آن نیز با تعلل تعمدی دولت روحانی بسیار مشکل می باشد. دولت روحانی طی یک سال گذشته با انواع وعده های فریبکارانه تنها به برگزاری همایش های تبلیغاتی میلیاردی پرداخت تا میزان خشکاندن سطح آبی دریاچه از 80 درصد به 96 درصد طی یک سال گذشته برسد. طرح ها و برنامه هایی هم که از سوی دولت روحانی ارائه شده زمانبندی بیش از 10 سال دارند و هیچ خبری از اقدام عاجل در این زمینه وجود ندارد. با از بین رفتن کشاورزی و باغداری در سواحل شرقی دریاچه اورمیه، مهاجرت های میلیونی در سواحل شرقی این دریاچه آغاز خواهد شد. مهاجرت هایی که برای جلوگیری از آن، تنها به اظهارات فریبکارانه از سوی مقامات مسئول بر می خوریم و در این زمینه هیچ برنامه عملی برای پیشگیری از آنها لااقل تاکنون مشاهده نشده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read