آخرین خبرها

دور آخر مذاکرات اتمی آغاز شد / سازمان ملل خواستار گنجاندن مساله حقوق بشر در مذاکرات اتمی است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دور آخر مذاکرات اتمی آغاز شد / سازمان ملل خواستار گنجاندن مساله حقوق بشر در مذاکرات اتمی است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آخرین دور مذاکرات اتمی برای رسیدن به توافق جامع و نگارش متن نهایی در حالی از دیروز و به مدت 18 روز آغاز گردیده که سازمان ملل خواستار گنجاندن مساله حقوق بشر در مذاکرات اتمی شده است. وزیر امور خارجه رژیم اسلامی نیز طی پیام ویدئویی که منتشر کرده، ضمن اعلام آمادگی برای حصول توافق با گروه 5+1، تلویحا طرف مقابل را مقصر شکست احتمالی مذاکرات قلمداد کرده است.

به گزارش گوناز تی وی، بلندپروازی های رژیم اسلامی برای رسیدن به سلاح های اتمی و صرف میلیاردها دلار در این راه، با تحریم های گسترده غرب روبرو شد. این تحریم ها چنان فشاری بر ایران وارد آورد و اقتصاد آن را در مرز فروپاشی قرار داد که بناچار ایران در برابر اراده جهانی سر خم کرد و در جریان مذاکرات اتمی ضمن گذشتن از بسیاری از خواست های اصلی خود همچون ادامه غنی سازی، به ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی تن داد.

اکنون ششمین و آخرین دور از مذاکرات اتمی در وین آغاز گشته و به مدت 18 روز ادامه خواهد یافت. دستیابی به توافق جامع موضوع توافق اولیه‌ای بود که در نوامبر گذشته در وین به دست آمد. پایان تیرماه، اجرای توافق اولیه بر اساس برنامه اقدام مشترک به پایان می‌رسد. در توافق اولیه و مقدماتی در ژنو قرار شد که ایران در ازای متوقف کردن برنامه هسته‌ای در سطح موجود و نابودسازی اورانیوم بیست‌درصدی خود، از برخی تحریم‌ها معاف شود.

در عین حال  مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیرماه، از طرفین مذاکرات اتمی خواست که به مسائل نگران‌کننده حقوق بشری ایران هم بپردازند ر همین زمینه روز پنج‌شنبه کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز رسما پا به میدان گذاشت و از جمهوری اسلامی و کشورهای ۵+۱ خواست تا مسائل حقوق بشری را نیز در چارچوب مسائل اتمی ایران بگنجانند

ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل، به طرفین مذاکره اتمی توصیه کرد که «هر گفت‌وگویی با ایران مسئله حقوق بشر را نیز شامل شود». 

خانم ناوی پیلای، عالی‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل، همچنین تاکید کرد که مسئله‌ای که به‌ویژه باعث نگرانی سازمان ملل است مسئله اعدام‌ها در ایران است که در سال‌های گذشته، به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، شدت گرفته است.

این در حالی است که جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه با انتشار یک پیام ویدئویی پنج دقیقه‌ای به زبان انگلیسی خطاب به جامعه جهانی گفت: «فشارهای غرب که نه فقط در این ۸ سال٬ که ۳۵ سال است آغاز شده و مردم ایران را هرگز به زانو درنیاورده و اکنون هم تاثیری نخواهد داشت٬ اما برای پایان دادن به این افسانه ‌که ایران در جستجوی تسلیحات هسته‌ای است٬ هنوز زمان باقی مانده است

برخی از تحلیلگران می‌گویند محتوای پیام یوتیوبی جواد ظریف به نوعی تلاش برای توجیه شکست مذاکرات است و نشانه‌های نامطلوبی در دل خود دارد. به رغم گفت‌وگوهای پیوسته ایران و ۱+۵ هنوز هم بسیاری از اختلافات موجود میان دو طرف همچنان به قوت خود باقی است.

مواضع جان کری که روز سه شنبه هفته جاری در نشریه واشینگتن پست منتشر شد، به خوبی از عمیق یودن این اختلافات حکایت می کند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یادداشتی برای نشریه واشنگتن‌پست که روز سه‌شنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) منتشر شد، نسبت به موضع انعطاف‌ناپذیر ایران هشدار داد.

وی در این مقاله تصریح کرده که ایران در برابر یک انتخاب گریزناپذیر قرار دارد؛ اینکه نگرانی بین‌المللی را رفع کند یا یک فرصت تاریخی را برای پایان دادن به انزوای اقتصادی و سیاسی از دست بدهد.

وزیر امور خارجه امریکا در مقاله خود نوشته: «ما این را می‌دانیم که یک دید خوش‌بینانه در ایراننسبت به نتیجه مذاکرات وجود دارد اما این نگاه با مواضعی که ایران پشت درهای بسته مذاکرات می‌گیرد، همخوانی ندارد».

جان کری تاکید کرده که ایران هنوز نتوانسته صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش را اثبات کند. وی همچنین اظهار داشته این که مذاکرات با ایران در سه هفته باقیمانده تا مهلت مقرر (۲۰ ژوئیه، ۲۹ تیر) به سختی پیش برود ربطی به تقاضای بیش از حد گروه پنج به علاوه یک ندارد، بلکه این کشورها تا کنون به اندازه ممکن از خود انعطاف نشان داده‌اند.

گفتنی است این مذاکرات تا پایان تیر ماه جریان خواهد داشت و در صورت عدم توافق، طرفین می توانند مذاکرات را تا 6 ماه دیگر نیز تمدید کنند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read