آخرین خبرها

سازمان گزارش‌گران بدون مرز : دستگاه قضایی ایران آلت دست سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
سازمان گزارش‌گران بدون مرز : دستگاه قضایی ایران آلت دست سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات است

Gunaz.tv

گوناز تی وی :جمهوری اسلامی  ایران بواسطه جنگ افروزی، ترور و نقض گسترده حقوق بشر  در صدر اخبار جهان قرار گرفته است . در این میان قوه قضائیه که به عنوان بازوی اجرایی سیاست های سرکوب حکومت جمهوری اسلامی ایران عمل میکند نقش بسزایی در ایجاد شرایط اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی وخیم و تحمیل آن شرایط بر مردم ایران ، دارد. در حالی که سیستم قضائی در جمهوری اسلامی ایران به نقض گسترده حقوق بشر و بی توجهی به هشدار های سازمان های بین المللی رسمی مدافع حقوق بشر ادامه میدهد؛رئیس قوه قضائیه  توسط علی خامنه ای برای دومین بار متوالی در سمت خود ابقاء شد.

به گزارش گوناز تی وی سازمان گزارشگران بدون مرز طی بیانیه ای وضعیت روزنامه نگاران را در ایران وخیم اعلام کرد و تصریح نمود قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آلت دست سپاه و ماموران اطلاعاتی است.در  گزارش‌گران بدون مرز، این نهاد غیردولتی نوشته شده است  "دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به آلت دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران وزارت اطلاعات تبدیل شده است. این سه نهاد به دستور رهبر جمهوری اسلامی عهد‌ه‌دار سرکوب تداوم‌دار فعالان رسانه‌ای هستند."

این سازمان در ادامه هم نوشت: "دستگاه قضایی جمهوری اسلامی رکنی مستقل نیست. بنا بر اصل صد و ده قانون اساسی، رئیس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود. در تاریخ یکم تیرماه 1393 ، علی خامنه‌ای برای پنج سال ریاست محمد صادق آملی لاریجانی بر این دستگاه را تمدید کرد. "

در ادامه این گزارش آمده است "آملی لاریجانی در دور نخست ریاستش بر دستگاه قضایی، بیش از 300 روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار خودسرانه بازداشت و در پی محاکمه در دادگاه‌های ناعادلانه به حبس‌های سنگین محکوم شدند."

براساس بیانیه سازمان گزارش‌گران بدون مرز، دستگاه قضایی ایران تکیه بر قاضی‌هایی دارد که اغلب آن‌ها متهم به فساد و جنایت هستند.

براساس این بیانیه بیش از 60 درصد روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران از سوی دو شعبه 15 و 28 دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شده‌اند. قضات این دو دادگاه نیز متهم به جنایت مهمی هستند. یکی از آن‌ها متهم به ارتکاب جرایمی است که می‌توانند مصداق جنایت علیه بشریت باشند.

در پایان این بیانیه هم از ادامه‌ی آزار مقامات قضایی و امنیتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در زندان گفته شده و آمده است:"مسوولان زندان و دستگاه قضایی در همراهی ماموران امنیتی به ندرت با حق قانونی مرخصی استعلاجی زندانیان بیمار و انتقال آن‌ها به بیمارستان موافقت می‌کنن."در این گزارش وضعیت سعید متین پور فعال ملی و روزنامه نگار آذربایجانی نیز نگران کننده توصیف شده است.

پیشتر  احمد شهیدنیز که  چهار سال است که به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران را بر رسی میکند.وی  در آخرین گزارش خودکه در ماه مارس 2014منتشر کرد وضعیت حقوق بشر را در ایران نگران کننده خوانده بود.

آقای شهید نماینده سازمان ملل بار ها تاکید کرده بود :در سال 2013 میلادی گزارش‌های زیادی از ایران حاکی بوده است که بازداشت‌های خودسرانه ادامه داشته است و با روی کار آمدن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته است.علاوه بر احمد شهید بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بعد از روی کار آمدن روحانی تصریح کرده بود حسن روحانی نتوانسته کارزاری را که برای بهبود حقوق بشر وعده داده بود به پیش ببرد.باوجود هشدار های بین المللی مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران؛حکومت جمهوری اسلامی  ایران اتهام نقض حقوق بشر را قویا رد می‌کند.

لازم به ذکر است در دوره ریاست صادق لاریجانی در قوه قضائیه مطابق دوره های قبلی تبعیض و فشار بر ملت آذربایجان جنوبی ادامه داشت.

در کل آمار اعدام‌ها در ایران ؛فشار فزاینده بر فعالین مدنی به خصوص فعالین ملی مدنی آذربایجان؛آمارفزاینده  مجازات و محاکمه فعالین معترض به تبعیض های حکومت مرکزی علیه آذربایجانیان در زمان صادق لاریجانی نیز سیر صعودی داشت و ابقاء وی در مقامش نشان میدهد  وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در زمینه حقوق بشر پوچ و بی  تأثیر است.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read