آخرین خبرها

تهران تبدیل به بیابان می شود/ موشهای 5 کیلویی تهران را اشغال کرده اند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 تهران تبدیل به بیابان می شود/ موشهای 5 کیلویی تهران را اشغال کرده اند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سیاست های مرکزگرایانه و فارس محور رژیم اسلامی ایران باعث رشد و توسعه نامتوازن در سراسر این جغرافیا شده است. این سیاست ها باعث شده تا جمعیت شهری همچون تهران اکنون به بیش از 12 میلیون نفر برسد. مهمترین دلیل این افزایش جمعیت عدم سرمایه گذاری دولت مرکزی در مناطق پیرامونی همچون آذربایجان جنوبی است. این سیاست ناعادلانه باعث شده بسیاری از روستاهای آذربایجان به مرور خالی از سکنه شوند و طی چند دهه اخیر آذربایجان جنوبی تبدیل به مهاجر فرست ترین منطقه در سراسر جغرافیای موسوم به ایران شود. از سوی دیگر، مدیریت شهری نامناسب در شهری همچون تهران باعث گردیده تا ساکنین این شهر، اکنون با مشکلاتی فراوان به خصوص در رابطه با مسایل زیست محیطی روبرو شوند. کارشناسان پیش بینی می کنند تغییرات اقلیمی، باعث بیابانی شدن این شهر در آینده ای نه چندان دور خواهد شد. از سوی دیگر موشهایی که جهش ژنتیکی یافته اند و بعضا وزنشان به 5 کیلوگرم هم می رسد، تهدیدی بسیار جدی برای این شهر شده اند که شهرداری نیز هیچ توانی برای مقابله با آن ندارد.

به گزارش گوناز تی وی، تهران اکنون یکی از آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان است. این شهر همچنین در معرض طوفان های شنی قرار دارد که از ماه گذشته این شهر را در نوردیده است. در روزهای گذشته نیز آلودگی هوای این شهر به دلیل وجود ذرات ریز شن معلق در هوا به حدی رسید که حتی آلودگی اهواز را نیز پشت سر گذاشت.

در این رابطه مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل جلسه کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: "مهمترین دلایل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در آسمان این کلانشهر همزمان شدن وزش بادهای غربی و بادهای شرقی در این استان بوده است."

محمدهادی حیدرزاده  ادامه داد: "نشست زمین و فروکش کردن آب‌های سطحی از دیگر عوامل خشکسالی کلانشهر تهران بوده که با افزایش گرد و غبار همراه شده است." حیدرزاده گفت: "کلانشهر تهران کم کم به طرف اکوسیستم بیابانی پیش می‌رود."

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند اکنون موشها نیز شهر تهران را اشغال کرده اند و هر آن امکان بروز یک اپیدمی وحشتناک در این شهر وجود دارد.

پزشكان معتقدند موش‌ها 27نوع بيماري دارند كه براي مردم و محيط‌زيست مي‌توانند بسيار خطرناك باشند. در سرشماري كه نزديك به سه سال پيش توسط شهرداري تهران انجام شد تعداد موش‌ها را سه برابر مردم تهران تخمين زده بودند. يعني امروز حدود 30 ميليون موش در زير خيابان‌هاي تهران زندگي مي‌كنند. موش‌ها در هر جايي كه حركت مي‌كنند از خود اثري به جاي مي‌گذارند كه موش ديگري اگر از آن ناحيه رد شود، متوجه حضور همنوع خودش مي‌شود. موش مخرب‌ترين نوع حيوان براي شهر است.

در سال 91  برخی کارشناسان مدعی شدند که موشهایی که به تازگی وارد پایتخت شده‌اند مهاجم هستند و امکان زنده‌خواری توسط آنها وجود دارد.  گفته می شود موش‌های نروژی که جثه بسیار بزرگتری نسبت به موش‌ها خانگی دارند مهاجم هستند. آنها حتی موش‌های کوچک را هم می‌خورند و از جوجه پرندگان هم تغذیه می‌کنند. این موش‌ها در تهران وجود نداشت و با کشتی از کشور‌های دیگر به ایران راه یافتند. گزارش شده که در شرایطی که منابع غذایی آنها از میان رفته جسد انسان را خورده‌اند.

 اسماعیل کهرم از متخصصین مسائل زیست محیطی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه موش‌های شهر تهران جهش ژنیتکی داشتند، افزود: "این موش‌ها به دلیل مواد شیمیایی و اشعه‌های گوناگون دچار تغییر و تحولات رفتاری و ظاهری شدند که در سایر حیوانات این تغییرات میلیون‌ها سال طول می‌کشد". وی با بیان اینکه این تغییرات موجب شده است که موش‌ها به یکباره از۶۰ گرم به ۵ کیلو اضافه وزن پیدا کنند، گفت: "متاسفانه گربه‌های شهر از موش‌ها کوچک‌تر شدند و این مساله خود زنگ خطری برای سلامتی شهروندان است و نباید به راحتی از کنار گذشت."

یکی از روزنامه های چاپ تهران درباره موش های این شهر نوشته است: "ترس از موش در خيابان در کنار ترس از خفت گير يکي از دلهره هاي قدم زدن شبانه در خيابان هاي شهر است. موش هايي که هيچ شباهتي به موجودات دوست داشتني انيميشن ها ندارند. اندازه شان هيچ تناسبي با اسمشان ندارند و صفت ترسو هم در موردشان کاربرد ندارند، هيچ اعتنايي به عابران نمي کنند و بي هيچ اغراقي عابر هر لحظه احساس مي کند که ممکن است از سوي اين موجودات شرور مورد حمله واقع شود"

در آمار ارائه شده ديگري پرويز پيران، دبيرعلمي کنفرانس ملي مديريت بحران اعلام کرده است که در سال‌هاي گذشته بيش از 20 ميليون موش در تهران زندگي مي‌کردند که هم‌اکنون به‌صورت تصاعدي اين تعداد به 60 ميليون موش رسيده است و در اين شهر بيش از 7 نوع موش وجود دارد.

 به گفته ملوک نجفي، کارشناس محيط زيست، در گذشته اگر موش در شب تردد مي‌کرد به خاطر دسترسي به غدا در شب بود اما حالا با وفور پسماندهاي غذا در روز، اين حيوان هميشه و در همه ساعات در سطح شهر تردد مي‌کند. همچنين دشمنان طبيعي اين حيوان مانند جغد در شهر زندگي نمي‌کنند و گربه‌ها هم تا غذاي آماده در دسترسشان باشد دنبال شکار موش نمي‌روند و سم هم کارساز نيست چون موش تا لاشه هم‌نوع خودش را ببيند از خوردن طعمه خودداري مي‌کند و مجموع اين موارد، مهار موش در تهران را سخت مي‌کند.

ادامه این وضعیت قطعا این کلانشهر کثیف را تبدیل به منطقه ای بیابانی خواهد نمود که موشها حکمران اصلی آن خواند بود. این کمترین پیامد سیاست های ناعادلانه مرکزگرا و فارس محور رژیم اسلامی است. پیامدهای وخیمتر بعدی چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی، قطعا فراتر از مسائلی همچون تبدیل شدن تهران به شهر موشها خواهد بود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read