آخرین خبرها

بحران آب در سواحل شرقی دریاچه اورمیه "جدی تر" از نقاط دیگر است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 بحران آب در سواحل شرقی دریاچه اورمیه "جدی تر" از نقاط دیگر است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: با اعلام جیره بندی آب در 12 نقطه از سراسر جغرافیای ایران، بحران آب به مرحله ای جدی وارد شده است. اگرچه مهمترین دلیل این بحران در مناطق مرکزی و کویری جغرافیای ایران کاهش بارندگی ها و خشکسالی چندین ساله است، اما در آذربایجان جنوبی این بحران حاصل مدیریت غیر علمی بر منابع آبی می باشد. چرا که میزان بارندگی ها و همچنین میزان منابع آب سطحی و زیرزمینی در آذربایجان جنوبی در سطحی است که با مدیریت صحیح می توان مانع از هرگونه بحران آبی در آن شد؛ اما رژیم اسلامی ایران با اصرار به سدسازی های غیر اصولی به منظور خشکاندن دریاچه اورمیه، اکنون بحران آبی بزرگی را در آذربایجان جنوبی سبب شده است.

به گزارش گوناز تی وی، بحران آب در مناطق شرقی دریاچه اورمیه علاوه بر کمبود آب، همراه با شور شدن و تغییر کیفیت آبهای زیرزمینی نیز می باشد که نتیجه خشکاندن دریاچه اورمیه است. به عنوان نمونه، نماینده بناب در مجلس، محمد باقری بنابی، امروز چهارشنبه 11 تیر گفته است: "بحران آب در کشور یک بحث جدی است و بناب به لحاظ قرارگرفتن در حاشیه دریاچه ارومیه مشکل کمبود منابع آب ان مضاعف شده و بصورت جدی پیگیر تامین آب مورد نیاز مردم این شهرستان هستیم."

این نماینده مجلس سال گذشته نیز نسبت به این بحران هشدار داده بود.

پنجشنبه 10 بهمن ماه، محمد باقری‌بنابی در نشست بررسی مسائل و مشکلات مربوط به بخش آب و فاضلاب شهرستان بناب گفته بود:" اگر نتوانیم آب شرب مورد نیاز  روستاها را تأمین کنیم، باید منتظر تداوم مهاجرت اهالی روستاهای منطقه به شهرها باشیم".

نماینده مردم بناب اذعان کرده بود:" امیدواریم این آخرین جلسه دراین خصوص باشد و حداکثر تا ظرف 6 ماه آینده شاهد بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب بناب باشیم".

وی سپس با اشاره به اختصاص حقابه شهرستان از محل انتقال آب جیغاتی (زرینه‌رود)، افزود: "با انتقال آب افزون بر 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش قرار خواهد گرفت که امیدواریم حداکثر تا سال زراعی آینده این آب تحویل گردد".

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به مشکل کم آبی در برخی از روستاهای تاکید کرد:" اگر نتوانیم آب شرب مورد نیاز این روستاها را تأمین کنیم، باید منتظر مهاجرت اهالی این روستاها به شهرها باشیم".

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وضعیت دریاچه اورمیه و آغاز بادهای نمکی تاکید می کند:  "آذربایجان شرقی بیش از سایر مناطق در معرض خشکسالی و بادهای نمکی دریاچه اورمیه قرار گرفته است. " محمد اسماعیل سعیدی متذکر می شود: "کارگروه دریاچه اورمیه که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده ضروریست اقدامات سهل الوصول را در اولویت قرار دهند و انتظار می رود سریع به نتیجه برسند."

بررسی نقشه خشکسالی جغرافیای ایران نیز موید این نکته است. بر اساس این نقشه سواحل شرقی دریاچه اورمیه همچون مناطق کویری به شدت از خشکسالی رنج می برند و هرچه از سواحل شرقی دورتر می شویم از شدت خشکسالی ها کاسته می شود.

در این رابطه فرماندار شهرستان بناب نیز روز سه شنبه 12 آذر سال گذشته در نشست کارگروه کشاورزی آب و منابع طبیعی شهرستان بناب گفت: "به دلیل پسروی آب دریاچه اورمیه آب بیشتر چاه‌های کشاورزی روستاهای این شهرستان در حال شور شدن است." سعید برقی با اشاره به پسروی آب دریاچه اورمیه اظهار داشت: "آب بیشتر چاه‌های کشاورزی روستاهای شهرستان بناب در حال شور شدن است که این بزرگ‌ترین خطر برای منطقه است." وی با اشاره به محدودیت اراضی کشاورزی، مسئولان جهادکشاورزی را موظف کرد تا با تغییر کاربری‌ اراضی کشاورزی شدیداً برخورد کنند. فرماندار بناب کمبود آب را از مشکلات اساسی کشاورزی منطقه برشمرد و تصریح کرد:  "بحران کمبود آب آینده منطقه را تهدید می‌کند."

با این وجود رژیم اسلامی ایران همچنان به سیاست های ضد آذربایجانی خود با اصرار به سد سازی های غیر اصولی در آذربایجان جنوبی ادامه می دهد و بر بحران مذکور دامن می زند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read