آخرین خبرها

اعتراض نماینده ورزقان نسبت به تاراج مس سونگون توسط رژیم اسلامی ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اعتراض نماینده ورزقان نسبت به تاراج مس سونگون توسط رژیم اسلامی ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بنا به گفته کارشناسان، مس سونگون به عنوان یکی از بزرگترین معادن مس جهان، دارای ذخایری بیش از مس کرمان می باشد. اما رژیم اسلامی ایران همواره در آمارهای خود این مساله را تکذیب کرده و ذخایر مس سونگون را کمتر از مس کرمان معرفی می کند. در کنار این جعل آمار، دولت مرکزی با عدم ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه قره داغ، عملا با انتقال ذخایر مس استخراج شده به تهران و کرمان برای فرآوری، به استعمار آذربایجان جنوبی می پردازد. ایجاد صنایع تبدیلی می تواند گام مهمی در اشتغالزایی داشته باشد که رژیم اسلامی از انجام این امر خودداری می کند.

به گزارش گوناز تی وی، نماینده ورزقان در مجلس که بارها نسبت به تاراج معدن مس سونگون اعتراض خود را نشان داده، این بار نیز طی سخنانی نسبت به عدم ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه اعتراض نمود.

 نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفت: "ذخایر مس سونگون بیشتر از مس کرمان بوده اما از سوی حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مسئولان به مس سونگون توجه نشده است."

الهوردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با پرسش این سئوالات که چرا کارخانه‌های فرآوری در مجموعه مس سونگون ایجاد نشده و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: "مس سونگون می‌تواند در توسعه آذربایجان نقش اول را ایفا کند."

وی اظهار کرد: "معدن مس سونگون در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تن با ۴۰۰ میلیون تن قابل برداشت ذخیره دارد که باید ذخایر مس « دو» با ۲۰۰ میلیون تن و ۲۰۰ میلیون تنی معدن مس «هفت‌چشمه» را به این آمار و ارقام اضافه کنیم می‌توان گفت از ذخایر مس کرمان بیشتر است."

دهقانی با اشاره به واحدهای ذوب و اسید و … مس سونگون گفت: "با بهره‌برداری از این واحدها شاهد اشتغالزایی برای نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۳ برابر این رقم اشتغالزایی غیرمستقیم خواهیم بود."

عضو کمسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجبور به صادرات مس کاتدی هستیم، گفت: "در حالی که با استفاده از این ماده اولیه و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده می‌توانیم شاهد تولید محصولاتی نظیر لوله‌های مسی و رسیدن به ارزش افزوده بالاتری از این صادرات باشیم."

وی گریزی به سیاست‌های غلط و تمرکز صنایع در چند نکته کشور زد و گفت: "اصل ۴۴ به معنی واقعی اجرا نشده بلکه صنایع از دولت به شبه دولت واگذار شده و حاصل این امر وضعیت کنونی صنعت و از جمله خودروسازان شده است."

پیشتر نیز نماینده اهر در مجلس نسبت به تاراج معادن مس منطقه اعتراض خود را ابراز داشته بود.

عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و عضو کمیسیون عمران مجلس روز سه شنبه 5 آذر ماه 92 در تذکر شفاهی خود گفت: "مردم از سود معدن سونگون استفاده نمی‌کنند و تنها خسارات آن را می‌پردازند."

فلاحی با بیان این که آب شرب و کشاورزی در منطقه به دلیل فعالیت معدن مس سونگون آلوده شده است و ماشین‌آلات حمل مواد در جاده‌های منطقه منجر به خسارات جانی به مردم می‌شوند، گفت: "متاسفانه سازمان مس به تعهدات خود در مورد مردم منطقه عمل نمی‌کنند."

نماینده اهر خطاب به وزیر صنعت ادامه داد: "تا وقتی که مردم راه دیگری برای اعتراض خود انتخاب نکرده‌اند اقدام عملی انجام دهید."

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read