آخرین خبرها

اردبیل:درصد قابل توجهی از روستاهای اردبیل از آب شرب محروم اند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اردبیل:درصد قابل توجهی از روستاهای اردبیل از آب شرب محروم اند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:استان اردبیل که از لحاظ منابع آبی میتواند از استانهای غنی کشور ایران محسوب شود با گذر زمان و اعمال سیاست های غیرکارشناسی در حال روبرو شدن با مشکلات منابع آبی و خشکسالی است. . اردبیل با هدایت به سمت فقر و محرومیت سالیانه بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی خود را به دلیل مهاجرت اجباری آنان از دست می دهد، فقر در مناطق روستایی اردبیل به قدری زیاد است که هم اکنون نزدیک به 1000 روستای این استان حتی از خدمت آب و فاضلاب روستایی نیز محروم هستند .

به گزارش گوناز تی وی،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت:" تعداد جمعیت تحت پوشش روستایی استان اردبیل 13 درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است و باید در تقویت این جبهه تلاش و جدیت کرد".

محسن قنبری در جلسه بررسی مشکلات آب شرب روستایی مشگین‌شهر، اظهار داشت:" ما برای رسیدن به میانگین کشوری در برخورداری روستانشینان از آب شرب سالم و بهداشتی راهی جز تکمیل و تجهیز مجتمع‌های آبرسانی روستایی نداریم ".

وی ، استمرار 11 سال خشکسالی مستمر را یکی از آفت‌های جدی و آسیب‌ها در حوزه منابع آب زیرزمینی بیان کرد و افزود:" این خود بر آسیب‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها افزوده به طوریکه ما قادر نیستیم در برخی از مناطق از ظرفیت آب‌های زیرزمینی به ویژه چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات استفاده کنیم".

پیش تر  سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفته بود:" یک هزار و 700 روستا در استان اردبیل داریم که تنها 720 روستا از خدمات آب و فاضلاب روستایی برخوردار هستند".

وی اضافه کرده است:"با وجود لزوم اجرای مجتمع های آبرسانی، اعتبار لازم وجود ندارد؛ در صورت تامین منابع می توانیم با همکاری بسیج سازندگی در چند روستا از جمله در گرمی و پارس آباد و مشگین شهر طرح های کوچکی را اجرا کنیم".

در همین حال و در ماه های اخیر همچنین نماینده مردم زنجان و طارم در حاشیه مراسم جشن آب روستای جوزه کندی در جمع خبرنگاران با اشاره به بی آبی شدید و تبعات گسترده آن در برخی مناطق استان زنجان گفته بود: "در حال حاضر بیش از 180 روستا در سطح استان زنجان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که بخش مهم و عمده این روستاها در شهرستان زنجان و طارم هستند متاسفانه در حال حاضر تعدادی از روستاها در زمینه آب شرب و آب کشاورزی با مشکل و چالش مواجه هستند و این روند موجب بوجود آمدن تبعات متعدد شده است".

گفتنی است اظهارات ضد و نقیض مسئولین در مورد بی توجهی وزارت نیرو و ریاست جمهوری ایران به این مشکل استان های آذربایجان جنوبی بیانگر تمامی حرکات و سیاست های ناعادلانه بر علیه آذربایجان می باشد که در تمامی بخش ها نیز دامن گیر ملت تورک آذربایجان شده است.

لازم به ذکر است در حالی که بی آبی در آذربایجان جنوبی بی داد می کند و دریاچه اورمیه در حال مرگ کامل می باشد، نژادپرستان با انتقال آب های مناطق مختلف به مناطق مرکزی و فارس نشین ایران به این امر شدت بخشیده اند .

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read