آخرین خبرها

همزمان با تبریز، وضعیت آب در اردبیل هم به مرز بحران رسید

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 همزمان با تبریز، وضعیت آب در اردبیل هم به مرز بحران رسید

Gunaz.tv

گوناز تی وی: پس از این که اعلام شد 12 شهر در نقاظ مختلف جغرافیای موسوم به ایران دچار تنش آبی شده اند و با جیره بندی آب روبرو خواهند شد، مقامات محلی تبریز و اردبیل نیز از بحران آب در این مناطق خبر دادند. اگرچه وضعیت اقلیمی آذربایجان جنوبی با مناطق کویری همچون اصفهان و یزد متفاوت است و سرزمین ما از نظر منابع آبی با مشکلات عدیده ای روبرو نیست، با این وجود عدم سرمایه گذاری رژیم اسلامی در بهینه سازی زیرساختهای مربوط به نگهداری، انتقال و توزیع آب باعث شده تا اکنون بحث بحران آب در شهرهایی همچون اردبیل و تبریز، مانند شهرهای کویری یزد و کرمان و اصفهان نیز مطرح باشد. بدین ترتیب مقامات دست نشانده محلی برای سرپوش گذاشتن به کوتاهی های رژیم در زمینه سرمایه گذاری های مذکور، بحث های انحرافی همچون اسراف در مصرف آب از سوی کشاورزان و یا کاهش بارندگی ها را مطرح می کنند.

به گزارش گوناز تی وی، مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل بحران آب در اردبیل را معضلی جدی دانست و گفت: "آب سد یامچی در وضعیت هشدار دهنده قرار دارد."

 داوود نجفیان در جلسه کارگروه امور اقتصادی استان اردبیل در محل استانداری، اظهار کرد: "بهره‌برداری از سد یامچی به خط قرمز رسیده و آب این سد در وضعیت هشدار قرار گرفته است."

وی تصریح کرد: "مصرف چندین برابری آب در تمام بخش‌ها در حالی در استان اردبیل ادامه دارد که حجم منابع آبی استان اردبیل کاهش 35 درصدی داشته است."

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه سخنان خود با سرپوش گذاشتن به کوتاهی های رژیم اسلامی در توسعه زیرساخت های آبی، کشاورزان را مقصر این بحران عنوان نمود و یادآور شد: "رعایت نشدن الگوی مصرف و پایین بودن میزان بارندگی دراستان اردبیل و برداشت های بی رویه آب دست به دست هم داده تا جایی که امروز نه تنها در تامین آب کشاورزی بلکه در تامین آب شرب استان اردبیل هم با معضلی جدی روبرو شده ایم."

نجفیان تاکید کرد: "در استان اردبیل 93 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است که این بخش هم تنها راندمانی 35 تا 65 درصد است و مابقی این منابع در این شرایط فقر و بحران آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود."

وی گفت: "با مدیریت بهینه می‌توانیم ۷۰ هزار مترمکعب آب  را در بخش کشاورزی استان اردبیل صرفه‌جویی کنیم."

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل، تنها راه نجات از بحران کم آبی در اردبیل صنعتی کردن بخش کشاورزی و خداحافظی با کشاورزی سنتی است.

اما واقعیت این است که بخش اعظمی از این هدر روی ها، مربوط به فرسوده بودن خطوط انتقال آب است که ده ها سال است مورد بهره برداری قرار گرفته و اکنون به طور کامل فرسوده شده اند اما رژیم اسلامی ایران هیچ اقدامی برای بهینه سازی آنها انجام نمی دهد.

وی با تاکید بر اعمال محدودیت برداشت آب از سد یامچی برای بخش کشاورزی، گفت: برای پیشگیری از بحران کم آبی در استان اردبیل برداشت منابع آب از سد یامچی و برخی دیگر از سدهای استان محدود شده و استفاده از ان تنها به بخش شرب اختصاص یافته است که در همین راستا تامین آب بخش کشاورزی استان اردبیل از سد یامچی قطع شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل میزان بهره برداری از سد سبلان بزرگترین سد استان اردبیل را 26 میلیون مترمکعب است و وضعیت آب  سد یامچی را در حد هشدار عنوان کرد.

نجفیان با یادآوری اینکه مردم تنها شش درصد هزینه تولید و انتقال آب را پرداخت می‌کنند و 94 درصد را دولت در مقابل سوبسید پرداخت می‌کند گفت: اگر مردم ارزش و بهای آب تولیدی را بدانند قطعا در بهینه مصرف کردن آن مشارکتی جدی خواهند داشت چرا که ما در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی انتظار داریم که معقول و منطقی باشد.

گفتنی است دیروز نیز استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که وضعیت آب و برق استان بحرانی است، گفته بود: "اولویت ما برای عادی کردن شرایط، مدیریت مصرف بوده و به همت و مدیریت مسئولان استان، به هیچ وجه قطع آب و برق برای مردم و صنعت نخواهیم داشت."

اسماعیل جبارزاده در نشستی با مدیران صنعت آب و برق آذربایجان شرقی، با اشاره به گزارش‌های آنها اظهار کرد: "از همین امروز وضعیت آب و برق را در استان بحرانی اعلام می‌کنیم و برای مدیریت این شرایط و برگرداندن آن به شرایط عادی، ستاد بحران تشکیل می‌دهیم."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read