آخرین خبرها

هر 16روز یک معدنچی در معادن ایران جانش را از دست می دهد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هر 16روز یک معدنچی در معادن ایران جانش را از دست می دهد

Gunaz.tv

 

گوناز تی وی   بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها فشار اقتصادی را بر قشر کم درآمد کارگران چند برابر نموده است. عدم همخوانی حقوق و دستمزد کارگران با تورم موجب شده کارگران قادر به تامین  تامین مخارج روزانه خود نیز نباشند اما با این وجود کارگران در سخت ترین شرایط بدون حداقل امنیت جانی و مالی مجبور به کار کردن هستند.

مشکلات کارگری در آذربایجان جنوبی که قربانی تبعیض اقتصادی حکومت مرکزی است؛ بیشتر نگران کننده است.در این میان وضعیت کارگرانی که در معادن و در شرایط ضد انسانی مجبور به کار هستند به مراتب سخت تر است .طبق  آمار رسمی یکی از مناطقی که بیشترین تعداد معادن و بیشترین کارگران معدن را دارد غرب آذربایجان جنوبی است و وضعیت کار کارگران در این معادن به حدی وخیم است که هر 16 روز یک کارگر معدن جانش را از دست میدهد.

به گزارش گوناز تی وی؛  مولود جافریان، معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در نشستی علمی از آمار وحشتناک مرگ کارگران معدن در معادن خبر داد و گفت  : "هر ۱۶ روز یک معدنچی در معادن ایران می‌میرد."

مولود جافریان درمراسم افتتاح  کارگاه کشوری بهداشت معادن با استناد به آمار رسمی گفت که "بنابر آخرین آمار در هر 16 روز یک نفر معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط جان خود را از دست می دهد."

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه "شرایط کارگران معدن شرایط ویژه‌ای است و می‌طلبد که از لحاظ بهداشتی شرایط مختص به این فضا ایجاد شود"، تاکید کرد که "وضعیت کارگران معدن با دیگر کارگران فرق می‌کند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند."

عبدالرحمان بهرامي، معاون بهداشت حرفه اي وزارت بهداشت نیز  اعلام کرده است که "از  5 هزار معدن موجود در ایران  بيشترين آنها در خراسان رضوي و آذربايجان غربي است."

هم چنین استان آذربایجان غربی که بیشترین ذخایر طلا را در کل جغرافیای موسوم به  ایران دارد طبق معمول مناطق دیگر آذربایجان جنوبی، بصورت متداوم در حال از دست دادن سرمایه های خدادادی خود به نفع مناطق فارس نشین بوده و فقط آلودگی ها وبیماری های حاصل از فعالیت های کارخانجات این معادن را از آن خود کرده است.در همین راستا چندی پیش ،روح الله بیگی نماینده شهرستان تیکان تپه(تکاب) در گفتگو با یکی از خبرگزاری های ایران با اشاره به وضعیت بحرانی کارگران معدن تکاب اظهار داشت:" ماده سمی  سیانور که برای جدا‌سازی از خاک معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد به راحتی در محیط معدن پراکنده بوده و نظارت کافی بر نحوه نگهداری خام این ماده قبل استفاده اعمال نمی‌شود ."

وی ضمن تایید بی توجهی مسئولین این کارخانه بر سلامت کارگران گفته بود:" کارگرانی که در معادن شهرستان تکاب فعالیت می‌کنند  فاقد لباس مناسب کار در محیط آلوده بوده و ماسک‌های جیوه‌ای که باید هر 24 ساعت تعویض شوند هر 6 ماه یکبار در اختیار کارگران قرار می‌‌گیرد."

سوداهای دست یابی به سلاح هسته ای جمهوری اسلامی که تحریم کشورهای خارجی را در پی داشت موجب ایجاد  فشار اقتصادی مضاعف  بر قشر زحمتکش و محروم کارگران آذربایجان شد که علاوه بر پایمال شدن حقوق کارگران در ایران متحمل  تبعیض های اقتصادی حکومت مرکزی ایران بر علیه آذربایجان جنوبی نیز هستند.کارگران معادن آذربایجان جنوبی که دسترنج کار آنها توسط حکومت مرکزی غارت شده و صرف سرمایه گذاری در مناطق فارس نشین میشود ازحداقل  امنیت جانی و مالی نیز بهره مند نیستند. در  ضمن  حق طرح مطالبات برحق خود نظیر حق تشکل مدافع حقوق کارگران  ، حق کار، مسکن و بیمه بیکاری،بیمه سلامتی ؛ اضافه دستمزد ودریافت حقوق تعویق شده  را نیز ندارند. 

 

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read