آخرین خبرها

دولت روحانی برای احیای دریاچه اورمیه تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نداده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 دولت روحانی برای احیای دریاچه اورمیه تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نداده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: حسن روحانی با علم به اینکه یکی از مهمترین دغدغه های عموم ملت آذربایجان بحران خشکاندن دریاچه اورمیه و پیامدهای مرگبار ناشی از آن است، مهمترین وعده انتخاباتی خود را در شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی، احیای دریاچه اورمیه عنوان نمود. وی حتی در سخنانش بارها عنوان نمود که اولین اقدام دولتش بررسی طرح های مربوط به احیای دریاچه اورمیه خواهد بود. با این وجود در حالی که نزدیک به یکسال از آغاز به کار این دولت می گذرد، بر میزان خشکاندن این دریاچه افزوده شده و به عبارت بهتر بیش از 96 درصد این دریاچه خشکیده است. با این وجود حسن روحانی بر خلاف وعده های انتخاباتی اش هیچ اقدامی در راستای شعارهای انتخاباتی خود انجام نداده است.

به گزارش گوناز تی وی، شعارهای فریبکارانه دولت روحانی در ایام انتخابات باعث شده تا میزان بسیار بالایی از آرا را در نقاط مختلف آذربایجان به خود اختصاص دهد. عمده این فریبکاریها در ارتباط با نجات دریاچه اورمیه بود.

حسن روحانی پیش از انتخابات سال 92 به مردم اورمیه قول داد اگر بار مسئولیت اجرایی بردوشش قرار گیرد، دریاچه اورمیه در دستور خواهد بود. وی 20 خرداد سال 92 در جمع هواداران خود در ارومیه گفت : ما در مرکز مطالعات استراتژیک یک کار گروه برای دریاچه ارومیه تشکیل داده ایم … او همچنین با وعده به مردم گفت که اولین بررسی‌‌ها به ما می‌گوید که باید آب دریاچه خزر به اورمیه منتقل شود ، و محاسبات اولیهٔ ما اینطور نشان میدهد که این کار “دو تا دو و نیم میلیارد دلار” خرج دارد.

اما دولت وی تاکنون هیچ اقدامی در خصوص عمل به این وعده ها انجام نداده است.

در این رابطه، نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه در مجلس در نشست علنی اخیر مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای درباره ی اقدامات یکسال اخیر دولت حسن روحانی در قبال دریاچه اورمیه اظهار داشت : "20 خرداد سال گذشته آقای روحانی در سفر تحقیقاتی به شهرستان اورمیه قول داد که دریاچه اورمیه را احیا کرده و این موضوع در اولویت امور قرار دارد."

وی افزود: "در آن زمان ۷۰ درصد دریاچه اورمیه خشک شده بود و اکنون میزان آن به ۹۴ درصد رسیده و من از هیأت رئیسه مجلس می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کند."

نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین تصریح کرد: "در یک سال گذشته هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته بلکه تنها برخی مسئولان جلسه گذاشته و حق مأموریت دریافت کردند، اما دریاچه ارومیه هر روز خشک‌تر می‌شود."

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارو میه با اشاره به خشک شدن ۹۶ درصدی دریاچه اورمیه عنوان نموده بود : "راهکارهای اجرایی با پشتوانه علمی تا پایان اردیبهشت به دولت ارائه خواهد شد. ولی آنچه که مشخص است عدم تحقق این امر می باشد. بطوری که وی در مصاحبه ای دیگر می گوید : "طرح‌های مختلفی برای نجات دریاچه ارومیه مطرح است که از ۱۹راهکار پیشین قبلی برخی راهکارها که غیرعلمی بودند، حذف شده و یکسری راهکارهای دیگر که علمی و عملی‌تر است جایگزین آنها می‌شوند که با این تفاسیر پیش‌بینی می‌کنیم بسته پیشنهادی نجات دریاچه ارومیه نیمه خردادماه تحویل دولت شود."

مهدی عیسی زاده، نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس درباره اقدامات دولت در رفع بحران خشکی دریاچه ارومیه دولت را متهم به وقت کشی کرده و می گوید : "در روزهای نخست کار دولت یازدهم رئیس جمهور به قولهایی که داده بود جامه عمل پوشاند و این سبب دلگرمی ما برای نجات دریاچه ارومیه که یکی از قولهای وی در دوران انتخابات نیز بود شد ولی عملاً در این باره هیچ اقدامی که منجر به ریخته شدن یک قطره آب به این دریاچه شود نشده است."

عیسی زاده می افزاید: "جلسه هایی که در این باره برگزار شده فقط در حد جلسه بوده و بیشتر اتفاقات حوزه دریاچه با نمایندگان در میان گذاشته نمی شود و علت این است که نمی خواهند همه موارد و یا برخی موضوعات که شاید زیاد درست نیست در اختیار افکار عمومی قرار گیرد."

وی اظهار داشته است: "همه اتفاقات چند مطلب را گواه است اول اینکه مسئولان به طور جدی دلسوز نیستند، دوم اینکه این امر به یک عادت تبدیل شده که در قالب جلسات حرف زده شود و بدون انجام کاری وقت کشی شود، سومین مطلب نیز این است که عمق بحران را نمی دانند . شاید حرف هایم گزنده و نیش دار باشد اما واقعیت این است که عده ای تلاش می کنند آذربایجان غربی را به کویری خشک و بی آب و علف تبدیل کنند و این زیبایی را از دست مردم این منطقه بگیرند."

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read