آخرین خبرها

دبیر انجمن روان‌پزشکان: از هر چهار نفر در ایران یک نفر اختلال روانی دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دبیر انجمن روان‌پزشکان: از هر چهار نفر در ایران یک نفر اختلال روانی دارد

Gunaz.tv

 گوناز تی وی :فقر گسترده، بیکاری، فقدان مراکز تفریحی، ایجاد جو پادگانی و غیره در جغرافیای موسوم به ایران، فضایی آکنده از غم و اندوه و معضلات روحی روانی  را برای جامعه به ارمغان آورده است.مشکلات روحی و روانی در ایران به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماَعی  رفته رفته همه گیر تر میشود و با طولانی شدن عمر جمهوری اسلامی مشکلات ؛محدودیت ها و معضلات بیشتری باز تولید می گردد. اخیرا موسسه ی  جهانی گالوپ  طی یک نظرسنجی مردم ایران را از غمگین ترین مردمان دنیا معرفی کرده بود.

به گزارش گوناز تی وی همزمان با انتشار نتایج این نظر سنجی آمارهای داخلی نیز از شیوع بی سابقه افسردگی در بین مردم در ایران خبر میدهند.بنا به اعلام  دبیر انجمن روان پزشکان،در ایران از هر 4 نفر 1 نفر یکی مبتلا به اختلال روانی است و عمده این اختلال ها ریشه در افسردگی دارد.

نظرسنجی موسسه گالوپ اعلام کرده بود که مردم در ایران   دومین مردم ناشاد در دنیا هستند. مردم عراق که در بحبوحه جنگ های داخلی قرار دارند  در رتبه اول این فهرست است  و در رتبه دوم غمگین ترین مردم جهان؛ ایران قرار دارد. گالوپ در خبری که از این نظرسنجی منتشر کرده، به مردم در ایران   حق داده تا احساس شادی نکنند.گالوپ از "بی‌کاری، نرخ بالای تورم و تحریم‌های جهانی" به عنوان دلایلی نام برده که عامل همه گیر شدن غمگینی در ایران هستند.

پرویز مظاهری، دبیر انجمن روان‌پزشکان در تایید نتایج این نظر سنجی اظهار داشته است : "از هر چهار نفر در ایران یک نفر اختلال روانی دارد. نومیدی نسبت به آینده، عدم آگاهی از نشانه‌های اختلال روانی و بی‌توجهی به درمان از جمله دلایل افزایش تعداد بیماران به شمار می‌روند."

وی افزوده است: "22 تا 25درصد افراد جامعه در  ایران به اختلالات روانی دچارند. مشکلات روان‌پزشکی در جامعه به کوه یخی شبیه است که تنها نوک آن پیداست.مردم چون از انگ خوردن می‌ترسند به پزشک مراجعه نمی‌کنند. بنابراین آمار وزارت بهداشت خوشبینانه است."

او ادامه داده: "تنها حدود یک چهارم افرادی که به اختلال روانی دچار هستند برای درمان به روانکاو یا روان‌پزشک مراجعه می‌کنند و در میان آنها نیز تنها حدود 10 تا 15 درصد روند درمان بیماری خود را تا پایان پیگیری می‌کنند."

مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال‌های1378 و 1387نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلال‌های روانی در میان ایرانیان در فاصله‌ 9 سال 60 درصد افزایش پیدا کرده و به بالای 34 درصد رسیده است...

طبق همین گزارش "اگر امید به زندگی میزان متوسط سال‌هایی در نظر گرفته شود که انتظار می‌رود یک فرد در یک کشور به آن عمر برسد، با توجه به آمار سازمان بهداشت جهانی ایران در رتبه ‌133 در میان192 کشور جهان قرار دارد. "این گزارش با بررسی علمی ارتباط امید به زندگی و اختلالات روانی می افزاید:"هرچه امید به زندگی در یک جامعه کمتر می‌شود، آمار اختلال‌های روانی هم در آن جامعه بیشتر می‌شود."

لازم به ذکر است در این گزارش  به نقل از دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، بیماری افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در ایران، به ویژه میان زنان اعلام شده است.

بحران اقتصادی، تغییر و تحولات سریع اجتماعی، استرس یا فشار روانی پیوسته و نداشتن امید به آینده از جمله عواملی هستند که به افزایش آمار اختلال‌های روانی در یک جامعه دامن می‌زنند.

گوناز تی وی

 

 

 

اخبار منتخب

Most Read