آخرین خبرها

اردبیل در آستانه خشکسالی بی سابقه/ منابع آبی 35 درصد کاهش داشته است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل در آستانه خشکسالی بی سابقه/ منابع آبی 35 درصد کاهش داشته است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: استان اردبیل با اتکا به اقلیم مطبوع خود و برخورداری از میانگین بارندگی بالاتر از متوسط، از جمله مناطق سرسبز و خوش آب و هوای آذربایجان جنوبی به شمار می آید. با این وجود عدم مدیریت صحیح منابع آبی باعث شده تا این منطقه در آستانه خشکسالی بی سابقه قرار گیرد، چنان که به گفته مسئولین، منابع آبی آن بیش از 35 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که با احداث چند سد به صورت کارشناسی شده در مسیر برخی از رودخانه های پر آب این استان، قطعا این منطقه با هیچ گونه خطری از نظر خشکسالی مواجه نخواهد بود.

به گزارش گوناز تی وی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی و احداث سدها به صورت غیر کارشناسانه باعث شده تا مناطق مختلف آذربایجان جنوبی با بحران های متعدد آبی و زیست محیطی مواجه شوند. در حالی که این مساله باعث شده تا دریاچه اورمیه خشک شود و سراسر آذربایجان جنوبی با تهدید جدی مواجه گردد، در سوی دیگر باعث شده تا اردبیل و مناطق اطراف آن نیز با بحران بیسابقه خشکسالی مواجه گردد.

 در این باره داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفته که امسال سفره های زیرزمینی در دشت اردبیل به پایین ترین نقطه رسیده است و منابع آبی در این دشت محسوس تر از سایر نقاط استان بوده و کاهش 35 درصدی داشته است.

 نجفیان گرچه تاکید کرده است که جلوی هرگونه برداشت غیر اصولی آب در دشت اردبیل گرفته می شود اما به نظر می رسد بدلیل غفلت در کار فرهنگی و نهادینه نشدن نحوه مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف در این منطقه دشت اردبیل هر روز یک قدم دیگر به سمت کویری شدن می رود چرا که در حال حاضر علاوه بر آب شربی که در مصارف عادی به هدر می رود به دلیل نبود آبیاری مدرن 70 درصد منابع آب در بخش کشاورزی تلف می شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفته است که در فصل تابستان با رعایت الگوی مصرف، و به کارگیری روش های جایگزین در بهبود بهره برداری از منابع آب توسط مردم، کشاورزان، باغداران بحران جدی در استان اردبیل نخواهیم داشت.

ماه گذشته نیز این مقام مسئول گفته بود: "خشکسالی تنش‌های متعددی را در بخش‌های کشاورزی و حتی تامین منابع آب و واحدهای صنعتی به وجود آورده است که همه باید در گذر از این مقطع همت کنیم".

داود نجفیان اظهار داشت: "اصل صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب باید در دستور کار عموم مردم و دلسوزان جامعه قرار گیرد چرا که با بحران خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌‌ها روبه‌رو هستیم. "

وی گفت: "امسال در مقایسه با هفت سال گذشته سال پرتنشی رادر حوزه آب و خسارت‌زا در بخش خشکسالی پشت سر می‌گذاریم؛ به طوری که بارندگی‌ها 15 تا 45 درصدکاهش یافته است".

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش روزانه منابع آبی پشت سدها با توجه به کمبود منابع آب خبر داد و افزود: " 30 درصد منابع آبی پشت سدها در حال حاضر تعدیل شده است و همچنان این وضعیت نگران‌کننده ادامه دارد؛ به طوری که در سد یامچی ظرفیت 66 میلیون مترمکعب منابع آب در سال گذشته به 46 میلیون مترمکعب امسال کاهش یافته است".

این اظهارات در حالی مطرح شده که چندی پیش اخیاری مبنی بر وجود 89 روستای تشنه در کنار سد سبلان منتشر گردید. در این راستا  فرماندار شهرستان مشگین‌شهر با انتقاد از مدیران و مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان گفته بود مقصر فقدان آب شرب مناسب روستاهاي ارشه شخص مدير كل آب و فاضلاب استان اردبيل و مجموعه اداره كل مذكور است.

اداره آب و فاضلاب روستايي قرار است براي تامين آب شرب 30 روستاي مواجه با بحران آب ارشه از چاهي استفاده كنند كه فقط سه ليتر آب دارد و منشا تغذيه همين چاه نيز با منشا تغذيه يك قنات مشترك است كه اگر آب چاه برداشت شود قنات نيز خشك مي شود كه خود آن هم در منطقه مشكلاتي را به بار مي آورد.

این گونه مدیریت نادرست منشاء اصلی بحران آبی در اردبیل است و بدون شک کاهش میزان بارندگی ها با بهره برداری مناسب از منابع آبی قابل حل شدن است.

شایان ذکر است کارشناسان معتقدند مدیریت کشت و اصلاح الگوهای مصرف، عدم استفاده از آب شرب در مزارع و باغ های کشاورزی راهکار جلوگیری از مصرف بی رویه آب استان اردبیل هستند که انتظار می رود در کنار کار فرهنگی با عملیاتی شدن تفاهم نامه ای که اخیرا بین شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت ترویج و توسعه آبیاری مدرن به امضا رسیده است بخش عظیمی از طرح های آبیاری مدرن در استان اردبیل به بهره برداری برسد تا بیش از این شاهد هدر رفتن 70 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی نباشیم و امکان بهینه مصرف کردن آب در این استان و بویژه دشت اردبیل افزایش یابد و جلوی کویری شدن این منطقه گرفته شود.

 گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read