آخرین خبرها

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:جمهوری اسلامی ایران ستاره دموکراسی و عدالت در منطقه است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:جمهوری اسلامی ایران ستاره دموکراسی و عدالت در منطقه است

Gunaz.tv

 گوناز تی وی :بیش از سی سال است که جمهوری اسلامی  ایران بواسطه جنگ افروزی ؛ترورونقض گسترده حقوق بشر   در صدر اخبار جهان قرار گرفته است .جمهوری اسلامی ایران با داشتن نقشی مخرب و ناشایست در ایجاد شرایط اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی وخیم و تحمیل آن شرایط بر مردم ایران ،به نقض گسترده حقوق بشر و بی توجهی به هشدار های سازمان های بین المللی رسمی مدافع حقوق بشر ادامه میدهد.

احمد شهید چهار سال است که به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران را بر رسی میکند.وی  در آخرین گزارش خودکه در ماه مارس 2014منتشر کرد وضعیت حقوق بشر را در ایران نگران کننده خوانده بود.

به گزارش گوناز تی وی محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران،در واکنش به گزارش ها و مستندات احمد شهید ؛ گزارش‌ها و فعالیت‌های احمد شهید، در باره ایران را بی اعتبار دانسته و تاکید کرده است

"احمد شهید نه صلاحیت گزارشگری دارد و نه گزارش‌هایش دارای اعتبار."

در حالیکه دهها زندانی سیاسی از جمله فعالین مدنی آذربایجان در بدترین وضعیت ممکن در زندان به سر می برند ؛ ومیلیونهاغیر فارس از ابتدایی ترین حقوق خود محرومند ؛ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران ادعا کرده است:

"جمهوری اسلامی ایران ستاره دموکراسی و عدالت در منطقه است."

محمد جواد لاریجانی در حالی جمهوری اسلامی ایران را ستاره دموکراسی و عدالت در منطقه میخواند که

 در سال 2013  ایران بالاترین آمار اعدام در خاورمیانه را از آن خود کرد. هم چنین به گزارش سازمان عفو بین الملل؛ ایران با 369 مورد اعدام در 2013در جایگاه  دوم تعداد اعدام درجهان بعد از چین قرار دارد.

هم چنین بنا برآخرین  گزارش احمد شهید ، موارد اعدام در سال ۲۰۱۳ در ایران نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۶۵ درصد افزایش داشته است.

محمد جواد لاریجانی گزارش‌های احمد شهید را "تهاجمی" دانسته وتاکید کرد"کسانی که با ما سر سازگاری ندارند از باب حقوق بشر وارد می‌شوند."

احمد شهید بر اساس  مصاحبه‌هایی با فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و نزدیکان قربانیان خشونت‌های سیاسی، گزارش هایی از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه می‌دهد. درخواست‌های احمد شهید برای سفر به ایران تاکنون به جایی نرسیده است  و مقامات جمهوری اسلامی اجازه بازدید وی از ایران را نداده اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در آخرین گزارش خود به ایران  هشدار داده بود که موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان ایران به طور مستمر و گسترده ادامه دارد.

وی در گزارش خود تاکید کرده بود موارد نقض حقوق اساسی شهروندان به ویژه؛اقلیت های قومی ( ملل غیر فارس) ؛ زنان، فعالان مدنی و اقلیت‌های مذهبی همچنان ادامه دارد.

احمد شهید بعد از ارائه گزارشی مستند خواهان آزادی بی‌قید و شرط زندانیانی شده بود که به خاطر فعالیت‌های مسالمت آمیز مدنی، عقیدتی یا بیان آزادانه نظراتشان در حبس بسر می‌برند.

احمد شهید در تحقیقات خود خواستار موارد دیگری نیز شده بود.تحقیق درباره اتهام وقوع شکنجه‌های روانی و جسمی در زندان‌ها، جلوگیری از ارعاب وکلا، توقف اعدام نوجوانان و خودداری از صدور حکم اعدام در موارد مرتبط با قاچاق مواد مخدر یا آنچه جرائم جنسی خوانده می‌شود، از خواسته‌های احمد شهید بود.

آقای شهید نماینده سازمان ملل بار ها تاکید کرده بود :در سال ۲۰۱۳ میلادی گزارش‌های زیادی از ایران حاکی بوده است که بازداشت‌های خودسرانه ادامه داشته است و با روی کار آمدن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته است.

علاوه بر احمد شهید بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بعد از روی کار آمدن روحانی تصریح کرده بود حسن روحانی نتوانسته کارزاری را که برای بهبود حقوق بشر وعده داده بود به پیش ببرد.

باوجود هشدار های بین المللی مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران؛حکومت جمهوری اسلامی  ایران اتهام نقض حقوق بشر را قویا رد می‌کند.

مقام‌های ایرانی از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر این قوه در گذشته بار‌ها گزارش‌های احمد شهید را نادرست و مغرضانه خوانده و ادعا کرده اند این گزارش ها بی اساس است.

 گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read