آخرین خبرها

ورزش بانوان اردبیل در محروم ترین حد ممکن قرار دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ورزش بانوان اردبیل در محروم ترین حد ممکن قرار دارد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:در حالی که اردبیل در بخش های مختلف ورزشی با محرومیت های گسترده ای روبروست،ورزش بانوان این استان نیز در اوضاع تاسف باری به سر می برد .

به گزارش گوناز تی وی به نقل از مهر،مشاور امور بانوان ورزش و جوانان استان اردبیل گفت:"به دلیل کمبود نیرو ورزش بانوان این استان فقط با کمک پنج نفر مدیریت می شود ".

مژگان سلطانی تصریح کرد:"برای 10 شهرستان دو  نفر نیروی قراردادی و دو نفر نیروی رسمی در مرکز استان و یک نفر نیروی رسمی در شهرستان کوثر برنامه های ورزش بانوان را از صفر تا 100 تصمیم گیری و اجرا می کنند".

وی با بیان اینکه مشکلات ورزشکاران در حوزه بانوان ضرب در 100 می شود، اضافه کرد:" کمبود نیرو یکی از این مشکلات است که موجب شده است بسیاری از پتانسیل های ورزش بانوان این استان مغفول بماند".

سلطانی در عین حال به ضرورت وجود فضاهای مناسب برای ورزش همگانی بانوان تاکید کرد و بیان داشت:"هر شهرستان نیازمند یک پارک بانوان است اما اجرای این پروژه به مرکز استان محدود ماند".

وی با بیان اینکه بیماری پوکی استخوان به دلیل کم تحرکی در زنان شایع تر از مردان است، اضافه کرد:" توسعه ورزش های همگانی ضرورت کیفیت بخشی به زندگی بهداشتی بانوان استان است".

مشاور امور بانوان ورزش و جوانان استان از جمله مشکلات ورزش بانوان را ناتوانی در دعوت از تیم های استان های دیگر در برگزاری مسابقات عنوان کرد و افزود:" نبود مجتمع و خوابگاه مناسب موجب شده است اغلب مسابقات به شکلی که مورد انتظار است اجرا نشود".

وی اضافه کرد: علاوه بر این نبود اسپناسر حضور قهرمانان زن در تیم های ورزشی استان را مختل کرده و بسیاری از قهرمانان به دلیل عدم حمایت به تیم های استان های دیگر جذب می شوند.

سلطانی با ذکر مثال در خصوص وجود 10 ورزشکار دو میدانی در رده های اول تا سوم ادامه داد:" اغلب قهرمانان مجبور به ترک تیم بومی خود شده اند".

وی خواستار حمایت نهادهای مسئول از ورزش بانوان شد و اضافه کرد:"پتانسیل های شاخصی در ورزش بانوان اردبیل موجود است که مورد بی  توجهی قرار گرفته اند".

پیش تر مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل خبر داده بود که بر اساس ارزیابی های این اداره کل حدود 70 درصد نوجوانان و جوانان دختر استان دچار فقر حرکتی هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل با بیان اینکه برخی دستگاه ها به هیچ وجه فعالیتی در زمینه ورزش و جوانان ندارند، گفت: "پایگاه های فرهنگی- هنری مساجد می توانند از فضای موجود در مدارس استفاده کنند اما چندین سال است که به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه ها این امر صورت نمی گیرد".

وی اظهار کرد:" هم اکنون از امکانات ورزشی دستگاه ها بیشتر با دید اقتصادی و درآمدزایی بهره برداری می شود و برای پر کردن اوقات فراغت دیگری مجالی باقی نمی ماند که این روش باید اصلاح شود". قبل از این نیز حتی رئیس امور بانوان ورزش و جوانان استان اردبیل در گفتگویی با خبرنگاران محلی گفته بود:" کسب سالانه 120 مدال رنگارنگ در رشته‌های مختلف ورزشی از سوی بانوان نشان از توانمندی بالای این قشر است".

لازم به ذکر است اکثر شهرهای آذربایجان جنوبی با کمبود فضاهای ورزشی به خصوص فضاهای اختصاصی برای بانوان مواجه هستند که سقوط بی رویه بانوان آذربایجانی را در رشته های مختلف ورشی شامل شده است. این روند که در سال های اخیر بیشتر قابل رویت می باشد،تاکنون مورد توجه مسئولین نبوده و مقامات استان ها هر از چندگاهی به بیان نکته نظرات غیرعملی در این باره می پردازند .

گفتنی است جامعه اسلامی ایران همواره کمبودها و محرومیت های مختلفی را در امر ورزش بانوان به این قشر تحمیل کرده است و مطمعنا" امکانات ورزشی مردان بسیار بیشتر از زنان در اقصی نقاط ایران می باشد. با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها از حضور زنان در جامعه و خارج از خانه احساس نگرانی کرده اند و شمار قابل توجهی از روحانیون پرنفوذ ایران نیز حضور زنان را بیرون از خانه و اجتماع خانواده بی اهمیت و غیرضروری می دانند که از جمله آنان میتوان به سید علی خامنه ای اشاره کرد.

گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read