آخرین خبرها

یک نماینده مجلس: تبریز در بیکاری اولین است!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
یک نماینده مجلس: تبریز در بیکاری اولین است!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: نزدیک به 9 دهه اتخاذ سیاست های استعماری حکومت های پهلوی و اسلامی بر علیه آذربایجان جنوبی باعث شده تا وطنمان که روزگاری نه چندان دور به عنوان یکی از توسعه یافته ترین مناطق خاورمیانه و قفقاز مطرح بود، اکنون دچار چنان مشکلات و محرومیت های بنیادینی شود که حتی نمایندگان دست نشانده مجلس نیز هر از گاهی با اظهارات منتقدانه خود نسبت به این عقب ماندگی ها اعتراض خود را نشان دهند.

به گزارش گوناز تی وی، بررسی میدانی در کنار آمار و ارقام موجود نشان می دهد که آذربایجان جنوبی این روزها در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی، رکوردی بزرگ از نظر پسروی به ثبت رسانده ای و از منطقه ای که زمانی مهاجرانی از قفقاز تا آناتولی و سایر سرزمین های همسایه را به خود جلب می کرد، تبدیل به منطقه ای مهاجر فرست با میزان بالای بیکاران شده است.

امروز سه شنبه 27 خرداد ماه، محمد حسن‌نژاد نماینده دست نشانده  مرند در مجلس در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی به این عقب ماندگی ها پرداخت و اظهار داشت:  "تبریز در گذشته شهر اولین‌ها بوده است ولی در حال حاضر در بیکاری اولین است. آذربایجان در پسرفت صنعتی، اقتصادی و زیرساخت‌ها اولین است."

وی ادامه داد: " آذربایجان در کنار رود آراز تشنه و عطشان در حال جان دادن است. آذربایجان شرقی با پنج درصد از جمعیت کل کشور 2/7 درصد بودجه کل کشور عایدش شده است. استانی که سرش تاس و شوره زده و چشمش یعنی دریاچه ارومیه خشک و کور شده است."

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: "در گذشته نجات دریاچه ارومیه برنامه دولت بود ولی فقط به تعیین رییس کمیته و تشکیل آن بسنده کردند. در حال حاضر هفت درصد آب در این دریاچه باقی مانده است. مردم آذربایجان در سالگرد پیروزی آقای دکتر روحانی جلوی استانداری دولت اعتصاب کرده‌اند که چرا به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند. آنها خواستار چاره اندیشی برای این معضلات هستند."

وی که بنا به مصالح موجود نتوانسته به دلایل این گونه عقب ماندگی ها اشاره کند، تنها بخشی بسیار کوچکی از عقب ماندگی های آذربایجان را برشمرده است. اکنون حتی وضعیت زیست محیطی آذربایجان جنوبی نیز بسیار وخیم بوده و علاوه بر خشکاندن دریاچه اورمیه، فعالیت های استعماری که به تاراج معادن غنی آذربایجان می انجامد، هر روز بر تخریب محیط زیست آن نیز می افزاید.

اقتصاد آن نیز چنان در ورطه انحطاط افتاده که حتی مقامات محلی نیز چاره ای به جز اعتراض و هشدار در این باره نیافته اند.

به عنوان مثال، زمستان سال گذشته استاندار جدید آذربایجان شرقی طی گفتگویی با خبرنگاران محلی با اشاره به گزارش وضعیت اشتغال استان، بخش عمده‌ای از آن را "وحشتناک" توصیف کرده و افزوده است: "این گزارش به عنوان وضعیت موجود مورد استناد بخش‌های مختلف خواهد بود."

جبارزاده در ادامه سخنانش با انتقاد از غیرواقعی بودن آمارهای کنونی درباره نرخ بیکاری تصریح کرده: "نباید تصور کنیم که ارایه آمار واقعی، سیاه‌نمایی است و همواره باید جنبه‌های مثبت را نشان دهیم، بلکه معتقدم که باید از بیان واقعیت‌ها نهراسیم، چرا که ارایه آمار غیرواقعی نمی‌تواند پایه حرکت رو به جلو در مسیر توسعه باشد."

وی اسفند ماه سال گذشته در سخنان دیگری  اعلام کرده بود : "بیکاری، کاهش سن اعتیاد و افزایش روز شمار معتادان در استان و همچنین وجود پروژه های نیمه تمام از مهم ترین معضلات اساسی استان هستند."

اسماعیل جبارزاده وجود 30 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان ، کاهش سن اعتیاد و افزایش آمار معتادان و بروز بحران در واحدهای صنعتی و تولیدی را مهمترین معضلات استان عنوان کرده و ابراز داشته بود: "خدمت خالصانه به مردم ، عبادت است که این وظیفه خطیر امروز به گردن ما خدمتگزاران دولت جمهوری اسلامی ایران محول شده است."

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: "در چندین سال اخیر وضعیت آذربایجان شرقی از حیث شاخصهای توسعه تنزل یافته و متاسفانه در حال حاضر جایگاه خوبی برای استان ما از لحاظ شاخص های توسعه یافتگی وجود ندارد."

بدون شک درک علل و عوامل این عقب ماندگی گسترده بدون بررسی سیاست های استعماری و ضد آذربایجانی رژیم های پهلوی و اسلامی آسان نخواهد بود. سیاست هایی که هم با ممنوعیت زبان مادری و تحقیر و تحمیق فرهنگی و اجتماعی و هم با نابرابری های شدید در تخصیص بودجه و اعتبارات عمرانی همراه بوده و چنان بلایی بر سر آذربایجان جنوبی آورده است که دیگر هیچ نشانی از عظمت و پویایی آن که تا چند دهه گذشته در منطقه قفقاز و خاورمیانه بی نظیر بود، بر جای نمانده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read