آخرین خبرها

تصاویر ماهواره ای نشان می دهند اراضی اطراف دریاچه اورمیه به مرحله بیابانی شدن رسیده اند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
تصاویر ماهواره ای نشان می دهند اراضی اطراف دریاچه اورمیه به مرحله بیابانی شدن رسیده اند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران با احداث ده ها سد کوچک و بزرگ در حوضه آبریز دریاچه اورمیه، تعمدا این رگ حیاتی آذربایجان را خشکانید تا باعث افزایش انواع مشکلات و تهدیدها اقتصادی و حتی جانی و مالی برای شهروندان تورک اطراف آن شود. رژیم اسلامی بدون توجه به پیامدهای مرگبار این مساله، به وابستگی بیش از پیش آذربایجان جنوبی به دولت مرکزی و نژادپرست می اندیشد و در این راه از هیچ اقدام غیر انسانی و خائنانه ای دریغ نمی ورزد. جدیدترین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که اراضی حاشیه دریاچه اورمیه به مرحله هشدار بیابانی شدن رسیده است. مساله ای که می تواند آغازگر طوفان های نمکی گسترده طی ماه های آتی به خصوص در حاشیه شرقی این دریاچه باشد.

به گزارش گوناز تی وی، دو ماه بیشتر از انتشار جدیدترین تصاویر ماهواره ای و مشخص شدن خشکاندن بیش از 94 درصد از حجم آبی دریاچه اورمیه نمی گذرد که مسئولان از بحرانی شدن اوضاع در این رابطه خبر می دهند.

در این راستامعاون سازمان جنگلها با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله پنجم سالانه باید 500 هزار هکتار از کانونهای تولید ریزگرد مهار شوند گفته: "اما سال گذشته به دلیل تأمین نشدن اعتبارات با همکاری وزارت نفت تنها 20 هزار هکتار از این کانون ها در خوزستان مهار شد."

وی در ادامه سخنان خود به بحث بیابان زایی در جغرافیای موسوم به ایران پرداخته و افزوده است: "از 164 میلیون هکتار مساحت کشور 32 میلیون هکتار در محدوده های بیابانی قرار دارند که از این میزان 7 میلیون و 400 هزار هکتار کانون های بحرانی هستند."

اما نکته اسفبار سخنان وی در رابطه با بیابانی شدن اراضی حاشیه دریاچه اورمیه می باشد.

گرشاسبی تصریح کرده: "وضعیت بیابانی شدن در کشور هر 4 سال یکبار از طریق تصاویر ماهواره ای بررسی و با دوره های قبل مقایسه می شود که در سالهای اخیر در کشورمان برخی مناطق که پیش از این بیابانی نبودند از جمله اراضی حوزه اورمیه و اطراف دریاچه  به مرز هشدار بیابانی شدن رسیده اند."

این در حالی است که رژیم اسلامی ایران علی رغم وعده های فراوان دولت روحانی هیچ اقدام مفیدی برای نجات این دریاچه صورت نمی دهد و با ادامه این روند باید شاهد اتفاقات ناگوار فراوانی بر اکوسیستم منطقه و تهدید حیات شهروندان آذربایجانی باشیم.  دولت روحانی نیز که  پیش از روی کار آمدن خود بارها وعده داده بود اولین اقدام دولتش تلاش برای نجات دریاچه اورمیه خواهد بود، تنها 50 میلیارد تومان بدین منظور اختصاص داد اما در عین حال در هفته های گذشته با مطرح نمودن طرح انتقال آب از خلیج عربی به مناطق کویری یزد بودجه ای بالغ بر 3500 میلیارد تومان بدان اختصاص داده است.

این در حالی است که دی ماه سال گذشته، یکی از نمایندگان مجلس با اعلام اینکه قطعا نجات دریاچه ارومیه به حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: "متأسفانه در بودجه 93 حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای نجات دریاچه اورمیه تعیین شده است."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read