آخرین خبرها

جدیدترین اظهارات فریبکارانه یونسی در رابطه با حق تحصیل به زبان مادری

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
جدیدترین اظهارات فریبکارانه یونسی در رابطه با حق تحصیل به زبان مادری

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم نژادپرست ایران از زمان روی کار آمدن خود، همچون رژیم نژادپرست پهلوی، سیاست ها و برنامه ریزیهای کلان مرکزگرا و نژادپرستانه فارس محور را تداوم داد و حتی با آمیختن آن با تفکرات مذهبی، بر شدت آن نیز افزود. این رژیم در عین حال که از همان زمان روی کار آمدن خود شعارهای عدالت محور و مبتنی بر برابری و برادری داده، اما در عمل از اعطای ابتدایی ترین حقوق انسانی به ملل غیر فارس و نیز اقلیت های مذهبی خودداری کرده و حتی شدیدترین برخوردهای امنیتی را نیز با فعالین مدنی آنها داشته است. یکی از مهمترین حقوقی که از سوی رژیم اسلامی ایران نقض گردیده، حق آموزش به زبان مادری است که علی رغم وعده های دولت های پیشین تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

به گزارش گوناز تی وی، حسن روحانی پیش از روی کار آمدن خود بارها وعده های فراوانی مبنی بر اعمال حق آموزش به زبان مادری به ملل غیر فارس داد. روحانی با ادعای این که در پی تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی است توانست آرای فراوانی را در آذربایجان جنوبی کسب کند. با این وجود وی پس از در اختیار گرفتن سکان قوه مجریه، نه تنها اقدامی در این راستا انجام نداد بلکه حتی میزان فشار های امنیتی بر علیه فعالین مدنی آذربایجان جنوبی را نیز افزایش داد.

در این میان علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات و مشاور روحانی در "امور اقوام و مذاهب"، نقش مهمی در فریبکاری دولت روحانی در رابطه با ملل غیر فارس داشته است. وی ماه هاست که با اظهارات ضد و نقیض خود باعث جنجال های خبری فراوانی در رابطه با مساله مذکور می شود. حال این آخوند در جدیدترین اظهارات خود عنوان نموده که "دولت ایران خواستار تقویت فرهنگ و «ادبیات» زبان های محلی است!"

وی که با یکی از سایت های طرفدار گروههای تروریستی کردی مصاحبه نموده، اذعان داشته است: " گویش های مختلف ایرانی دارای ادبیات قوی هستند که دولت برنامه دارد در چارچوب اصل 15 تدریس آن را در مدارس آغاز کند. گفتنی است بر اساس قانون اساس تدریس «ادبیات» زبان های محلی در «مدارس»  ونه دانشگاه ها آزاد است."

این اظهارات که زبان هایی همچون تورکی و عربی را که جزء قوی ترین و باقاعده ترین زبان های زنده دنیا به حساب می آیند را در حد "گویش" پایین آورده به خوبی رویکرد فریبکارانه و در عین حال آمیخته به تحقیر دولت روحانی را نسبت به ملل غیر فارس نشان می دهد.

از سوی دیگر باید توجه نمود که همین اصل 15 مهمترین تبعیضی است که نسبت به اقلیت های ملی و قومی در قانون اساسی ایران گنجانده شده است؛ بموجب این اصل زبان و خط رسمی و مشترک مردم ساکن ایران فارسی شناخته شده است. با این اصل نوشتن و آموزش زبان و فرهنگ و ادبیات سایر اقوام به صورت رسمی و برابر با زبان فارسی پذیرفته نشده است. تمام ادارات دولتی و حتی سازمانهای غیر دولتی در مناطق غیر فارسی زبان ناچار هستند زبان فارسی را زبان ارتباطی و مکاتبه ای خود داشته باشند.

با این وجود دولت روحانی از این موضوع به عنوان ترفندی برای فریب ملل غیر فارس به کار برده و به خصوص در ماه های اولیه آغاز به کار دولت جدید، توانست محبوبیت نسبی برای روحانی و هم مسلکانش فراهم آورد.

در این راستا روز دوشنبه 30 دی ماه 1392 ، علی یونسی در جمع خبرنگاران الاهوازی با اشاره به این که آموزش به زبان مادری برای سایر زبانها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است، گفته بود:

"در نشست هایی که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم قرار شد برنامه ای مدون شود تا این مسئله حل شود." وی افزود: "تدریس به زبان مادری از جمله برنامه های آموزش و پرورش است و در حال انجام تحقیقات بر روی آن هستند." دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی درباره شیوه اجرای این برنامه گفته بود: "آموزش و پرورش زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برایشان تدوین می کند."

یونسی گفته بود: "پیگیر رسیدگی به تدریس زبان اقوام هستیم و بعد از تدوین برنامه های لازم توسط آموزش و پرورش نتیجه اعلام می شود."

یونسی سپس در گفتگو با یکی از خبرگزاری های حکومتی، آشکارا به ایران گرایی پرداخته و گفته بود: " در ایران بیش از یک ملت نمی شناسیم و ایران یک ملت بیشتر ندارد."

یونسی خاطرنشان کرده بود: "یک غلط فاحشی وجود دارد و آن این است که گاهی برخی از جریانات قوم‌گرا می‌گویند که ایران کثیرالمله است، در حالی که این تعبیر، غلط است، چراکه ایران یک ملت بیشتر ندارد..."

معیار یونسی برای ترسیم ایران یک ملتی با وجود تفاوت های فراوانی که در نژاد، مذهب، تاریخ و فرهنگ مشترک ملل مختلف غیر فارس ایران وجود دارد فقط تفکرات نژادپرستانه فارس محور با چاشنی اظهارات فریبکارانه بوده است.

با این وجود بحث آموزش به زبان مادری از سوی طیف های رادیکال نازیست و فاشیست رژیم اسلامی ایران همچون فرهنگستان زبان فارسی با مخالفت شدید روبرو شد و اساتید و نیز مقامات وابسته به این جریان علنا با اظهار نظر های فاشیستی خود، تفکرات غیر انسانی حاکم بر رژیم اسلامی را نشان دادند.

به عنوان مثال در جلسه ای که روز دوشنبه 7 بهمن ماه برگزار شد،  محمد علی موحد عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنان کوتاهی درباره احساس خطرش از  آموزش به زبان مادری و متعاقب آن تضعیف توهمات "پارسی"گفت: "دولت باید از مداخله مستقیم در آموزش زبانهای محلی و بومی خودداری کند ما زبان معیاری داریم که زبان رسمی ما است اگر دولت بخواهد آن را فراموش کند و به حوزه زبانهای محلی وارد شود کار ما زار است."

سلیم نیساری دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست گفت: "عده‌ای فکر می‌کنند علاقه به یک قومیت یعنی تحصیل با زبان آن قوم اما این موضوع بسیار خطرناک است ما در ایران شانس داشته ایم که یک فردوسی بزرگ توانسته پایه محکمی برای زبان فارسی ایجاد کند و ما امروز در کنار دین اسلام به داشتن چنین زبانی مفتخر شویم."

نیساری تاکید کرد: "در بحث آموزش زبان مادری نباید طور  عمل کنیم که در ادامه دچار مشکلات متعدد شویم."

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که تحصیل به زبان مادری و رسمیت یافتن زبان تورکی در کنار زبان فارسی از نخستین خواست های حرکت ملی آذربایجان جنوبی است اما تمام اهداف این حرکت مردمی و عدالت طلب را شامل نمی شود و تنها بخش کوچک (اما در عین حال مهم) آن می باشد. رسیدن به این خواست می تواند راهگشای رسیدن به دیگر اهداف حرکت ملی آذربایجان باشد.

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read