آخرین خبرها

تبریز: بهایی ها حق دفن اموات خود را ندارند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
تبریز: بهایی ها حق دفن اموات خود را ندارند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رفتارهای نژادپرستانه در کنار تبعیض های مذهبی باعث شده تا رژیم اسلامی ایران در راس کشورهای ناقض حقوق بشر در جهان قرار گیرد. رژیم اسلامی ایران در حالی که مانع از تحصیل به زبان مادری ملل غیر فارس می شود، ممنوعیت های فراوانی نیز برای معتقدین به مذاهب دیگر ایجاد کرده است. عمده این محدودیت ها در سال های اخیر شامل بهائیانی بوده که در سراسر جغرافیای موسوم به ایران پراکنده اند. بهائیان آذربایجان جنوبی نیز در عین حال که از تبعیض های فرهنگی و ملی همچون ممنوعیت آموزش و تحصیل به زبان مادری رنج  می برند در به جا آوردن مناسک مذهبی خود نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

به گزارش گوناز تی وی، انتشار نامه (دلنوشته) یک جوان بهایی ساکن تبریز از سوی رسانه های مختلف حقوق بشری، بازتاب گسترده ای در جامعه مدنی داشته است. بنا به این دلنوشته، رژیم اسلامی حتی اجازه کفن و دفن به شیوه مخصوص بهائیان را نیز به پیروان این آیین نمی دهد. بهائیان تبریز نیز جزئی از اعضای جامعه آذربایجان جنوبی به شمار می آیند و پرداختن به مشکلات و مصائب آنها که بر اثر رفتارهای ناعادلانه و نژادپرستانه رژیم اسلامی ایران بوجود آمده می تواند مخاطبان را به عمق جهالت و افراطی گری رژیم اسلامی آگاه سازد.

در این دلنوشته چنین آمده است: "من یک شهروند بهایی ساکن تبریز هستم. مثل همه ی شهروندان دیگر به خدمت سربازی رفته ام و برای عمران و آبادانی کشور مالیات میدهم. اما متاسفانه از هیچ حقوق شهروندی بهره مند نیستم. علت بی نام نگاشتن این نامه نیز، مشکلات و عواقبی هست که در آینده امکان دارد گریبان گیر خود و خانواده ام شود. بعد از اتمام دوره ی دبیرستان در کنکور شرکت کردم ولی به دلیل بهایی بودن، وضعیت قبولی من را “نقص پرونده” اعلام و از حضور در دانشگاه محروم کردند.

این امر نه تنها برای من در دهه ی 80،  بلکه برای پدر من و پدران جوانانی امثال من اتفاق افتاده و همچنان هم ادامه دارد و از ادامه‌ی تحصیلات محروم شده ایم و میشویم.

مشکلات ما بهائیان آشکار و پنهان در همه جای ایران و از‌جمله تبریز جریان داشته و دارد. اما از حدود 3 سال پیش شرایط عوض شد و نقض حقوق شهروندی ما به علنی ترین حات خود رسید و آن زمانی بود که بر خلاف روال سابق آرامستان تبریز به ریاست آقای “فرخ جلالی” در حرکتی غیر منتظره اجازه کفن و دفن را از بهاییان تبریز گرفت و ایشان بعد از چندی با حفظ سمت به عنوان مشاور عالی شهردار و نیز مدیرکل حوزه شهردار تبریز منصوب شد.

حال روال بدین صورت است که پس از تحویل جسد به وادی رحمت (قبرستان تبریز)، جسد چند روز در سردخانه مانده و بعد از آن به خانواده متوفی اعلام می کنند که حق ندارند به اداب و رسوم خود میّت را دفن کنند و در صورت اصرار برای دفن جسد در تبریز، باید بدون تابوت و با آداب و رسوم اسلامی دفن شود.

این امر آشکارا با اعتقادات ما در تناقض است. در حالتی دیگر که عموما اتفاق می افتد جسد را به میاندوآب منتقل کرده و در آنجا بدون اطلاع خانواده، بهائیان را دفن می کنند.

این جریان علی رغم شکایت به سازمانهای مختلف و نامه نگاری به ریاست جمهوری و گرفتن جوابهای سربالا، همچنان ادامه دارد.

علتی دیگر برای نگارش این دلنوشته، فوت مادر بزرگ بنده بود که چندی پیش در بیمارستان فوت کرد و علی رغم تمام تلاش های ما و دیگر دوستان بهایی، با مداخله حراست بیمارستان و سایر مقامات، اجازه‌ی کفن و دفن بر اساس آئین و مراسم خود، به ما داده نشد و در نهایت جسد به وادی رحمت منتقل شد و از آنجا خودشان به میاندواب منتقل کرده و دفن کردند.

بعد از مادر بزرگ من، جوانی سرباز که در لباس سربازی فوت کرده بود نیز در انتظار اِعمال همین روش است (اکنون که این متن را مینویسم در سردخانه است). اینجا در رابطه با وضعیت اموات، ما جز تهدید چیزی از مقامات تبریز نمیشنویم.

همانطور که همه می دانیم، مساله ما فقط دفن اموات نیست، به عنوان یک جوان، بعد از خدمت سربازی مغازه ای اجاره کردم که مشغول کار شوم. برای این کار، از اتحادیه عینک سازان تبریز درخواست پروانه کسب کردم و تمامی مدارک خود را تحویل دادم.

اکنون بعد از یک سال ضمن اخذ مالیات، اداره اماکن اعلام کرده که به علت بهایی بودن برای من هیچگونه پروانه ی کسبی صادر نخواهد شد.

نتیجه پیگیری های بنده و شکایت به سازمانهای مختلف از‌جمله “سازمان صنعت و معدن” و “مجمع امور صنفی”، نامه ی اخطار پلمپ بود که بعد از بیست روز دوندگی، مغازه ی اینجانب پلمپ شد.

در انتها به عنوان نتیجه صرفا به جواب یکی از سرهنگ های اداره اماکن تبریز بسنده می کنم که عیناً گفت: “نمیگذارم کار کنی و برو هر کاری میتوانی انجام بده و از من به رهبر شکایت کن .”

قضاوت با شما."

شایان ذکر است فعالین اقلیت های مذهبی همانند فعالین مدنی ملل غیر فارس با فشارهای امنیتی و نیز احکام قضایی سنگین از سوی رژیم اسلامی ایران روبرو می شوند. این رژیم به بهانه های گوناگون فعالین اقلیت های مذهبی را به حبس های طولانی مدت و حتی اعدام محکوم می کند. سازمان ملل و شخص احمد شهید بارها نسبت به افزایش این گونه اعدام ها از زمان روی کار آمدن حسن روحانی هشدار داده اند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read