آخرین خبرها

باغات انگور زنجان با خطر نابودی مواجه هستند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
باغات انگور زنجان با خطر نابودی مواجه هستند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:سرمازدگی،آفتی به نام زنجیره مو،سرطان مو و پوسیدگی های قارچی بسیاری از درختان انگور و باغات انگور در استان زنجان آذربایجان جنوبی را به شدت تهدید می کنند .

به گزارش گوناز تی وی به نقل از فارس،سعید ادیب با اشاره به باغات انگور در استان زنجان اظهار داشت:" در حال حاضر عوامل متعددی درختان انگور استان را تهدید می‌کند".

وی با بیان اینکه باغات انگور شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره بیش از سایر مناطق در معرض خطر قرار دارند، تصریح کرد:" عوامل تهدید کننده ممکن است موجب خشکیدگی و نابودی تاک‌های انگور در این شهرستان‌ها شود".

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد:"سرمازدگی، آفتی به نام «زنجیره مو»، سرطان مو و پوسیدگی‌های قارچی مجموعه عوامل تهدید کننده درختان انگور در استان زنجان به ویژه شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره به شمار می‌روند".

این مسئول با اشاره به سطح باغات انگور شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره عنوان کرد:"وسعت باغات این دو  شهرستان 10 هزار هکتار است".

در ماه های اخیر دولت ایران نیز اعلام کرده بود که به منظور حمايت از صاحبان باغات انگور در استان هاي قزوين و زنجان كه در اثر بارندگي و طوفان شديد شهريور ماه سال جاري دچار خسارت شده‌اند، با استمهال بدهي و پرداخت تسهيلات ارزان بانكي به آنان موافقت كرده است که این مسئله تاکنون عملی نشده است .

لازم به ذکر است خسارات سرمازدگی که با آغاز فصل بهار در آذربایجان جنوبی آغاز گردید، طی بارش های شدید تگرگ در سه ماه نخست سال جاری به اوج خود رسید. این خسارات از اورمیه تا زنجان و قزوین و از اردبیل تا همدان را متاثر ساخت و تمام زحمات کشاورزان و باغداران را به هدر داد.

گفتنی است استان زنجان دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد و سالیانه 200 هزار تن انگور از باغات این استان برداشت می شود اما با روند رو به نابودی درختان انگور در این استان،میتوان پیش بینی کرد که تولیدات انگور در سال های آینده در باغات این استان به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت .

گوناز تی وی

H.M

 

 

اخبار منتخب

Most Read