آخرین خبرها

بناب: طوفان های نمکی دریاچه اورمیه و آلودگی نیروگاه حرارتی زندگی مردم را به خطر انداخته است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 بناب: طوفان های نمکی دریاچه اورمیه و آلودگی نیروگاه حرارتی زندگی مردم را به خطر انداخته است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مناطق مختلف آذربایجان جنوبی طی سال های گذشته با بحران های بی شمار زیست محیطی مواجه بوده اند. بحران هایی که با توجه به اقلیم مطبوع آن، تنها ناشی از دخالت های انسانی است. رژیم اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاست های ضد آذربایجانی، ضمن تاراج گسترده منابع غنی وطنمان به تخریب شدید محیط زیست آن نیز پرداخته است. در این بین شهرستان بناب که یکی از قطب های اصلی کشاورزی و باغداری آذربایجان جنوبی محسوب می شود، با تاثر از خشکاندن دریاچه اورمیه و نیروگاه حرارتی که برق مورد نیاز ارمنستان را تامین می کند، با آلودگی شدید زیست محیطی روبرو بوده و بنا به اعتراف مقامات محلی زندگی ساکنین این شهرستان به مخاطره افتاده است.

به گزارش گوناز تی وی، شهرستان بناب با قرار گرفتن در حاشیه شرقی دریاچه اورمیه تحت تاثیر مستقیم طوفان های نمکی دریاچه قرار گرفته است. از دو سال پیش چاه های کشاورزی آن شور شده و کارایی خود را از دست داده اند و از سال گذشته نیز با گرم شدن هوا و آغاز طوفان های نمکی، لایه ای از نمک روی محصولات کشاورزی و باغی نشسته و آن را در معرض نابودی قرار داده است. همچنین بیماری های تنفسی و چشمی نیز در این شهرستان افزایش فراوانی یافته و هشدارهای کارشناسان را نیز در پی داشته است.

در این رابطه نماینده مردم بناب در مجلس گفت: "بناب در خط مقدم و مرزی دریاچه ارومیه قرار گرفته و بحران این دریاچه یک تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود."

محمد باقری‌بنابی صبح امروز یکشنبه 25 خرداد ماه در جریان بازدید حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از نیروگاه حرارتی سهند بناب با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار کرد: "با وجود اینکه در دولت یازدهم امیدهایی ایجاد شده که دولت می‌خواهد تا آخر خردادماه امسال طرح احیای دریاچه ارومیه را عملیاتی کند، اما حداقل انتظار می‌رود کارهایی در این خصوص انجام شود که بعد از سال‌ها دوباره از آن پشیمان نشوند."

نماینده مردم بناب در مجلس هشدار داد، بناب در خط مقدم و مرزی دریاچه ارومیه قرار گرفته و بحران این دریاچه یک تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود و مردمان این شهر دل نگرانی دارند.

باقری‌بنابی اظهار کرد: "با این وضعیت زیست محیطی بناب بنده خودم واقعاً نمی‌دانم پس از 10 سال آینده می‌توانم در بناب زندگی کنم یا نه؟"

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: "هم اکنون 3 هزار و 800 حلقه چاه در شهرستان بناب وجود دارد؛ اما نمی‌شود که بگویم صاحبانشان آنها را پر کنند و حتی اگر اداره آب هم بخواهد این کار را بکند، بنده نمی‌گذارم."

وی بیان کرد: "من می‌ترسم  تا چند سال آینده در شهری مثل بناب که زمانی لبریز از آب بود، باغات آن نابود شوند. چون آب موجود فعلی درست مدیریت نمی‌شود و عده‌ای در بالادست بی‌رویه مصرف می‌کنند."

دیروز نیز یکی از نمایندگان منطقه نسبت به آلودگی شدید ناشی از نیروگاه حرارتی سهند هشدار داده بود.

نماینده مراغه وعجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفته بود: "نیروگاه سهند به شدت هوا و محیط زیست شهرهای بناب، مراغه، عجب‌شیر و بخشی از روستاهای منطقه را آلوده کرده است."

مهدی دواتگری بعد از ظهر دیروز در نشست مسئولان شهرهای مراغه و عجب‌شیر با وزیر نیرو اظهار کرد: "بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی در تامین سوخت این نیروگاه به شدت زندگی انسانی، جانوری و محیط زیست شهرها و روستاهای منطقه را تهدید می‌کند."

وی با بیان اینکه تخریب زیست محیطی آلودگی این نیروگاه بر روی درختان روستای «آشان» مشهود است خواستار تغییر سوخت و نصب فیلتراسیون بر روی این نیروگاه شد.

وی افزود: "توجه نکردن به آلودگی زیست محیطی این نیروگاه در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری بر محیط زیست منطقه بر جای خواهد گذاشت."

وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: "تلاش خواهیم کرد با برنامه‌ریزی سوخت نیروگاه سهند را به سوخت گاز طبیعی تبدیل می‌کنیم."

چیت‌چیان افزود: "برای تغییر سوخت نیروگاه سهند با وزیر نفت مکاتبه خواهیم کرد."

وی افزود: "تغییرسوخت این نیروگاه آلودگی‌های زیست محیطی آن را کاهش می‌دهد."

گفتنی است علاوه بر آلودگی شدید هوا، روزانه نزدیک به 100 تن گوگرد و ترکیبات آلی نیروگاه حرارتی سهند بناب نیزدر منطقه تخلیه می‌شود. رژیم اسلامی ایران تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع آن انجام نداده و این مساله باعث شده تا هر روز بر میزان آلودگی ها افزوده شود.

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read