آخرین خبرها

تبریز شهر اولین ها، یادش بخیر!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
تبریز شهر اولین ها، یادش بخیر!

Gunaz.tv

گوناز تی وی:در گذشته ای نه چندان دور آذربایجان جنوبی به مرکزیت تبریز در جغرافیای موسوم به ایران از هر لحاظی برترین منطقه محسوب میشد. تبریز از لحاظ اقتصادی و علمی و فرهنگی اولین شهر جغرافیای ایران بود. اولین مدرسه مدرن، اولین شهرداری، اولین چاپخانه، اولین روزنامه و مجله، دومین دانشگاه، قدیمی ترین بازار و ... به همراه موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی مناسب تبریز را به قطب تجارت و فرهنگ در منطقه تبدیل کرده بود. با اوج گرفتن سیاستهای نژادپرستانه حکومت فارس از دوران رژیم پهلوی و ادامه آن در حکومت جمهوری اسلامی، آذربایجان جنوبی نه تنها موقعیت خود را ا دست داد بلکه تبریز هم اکنون نه شهر اولین ها بلکه تبدیل به شهر آخرین ها شده است. بیکاری، فقر، مهاجرت، اعتیاد و ... در سالهای اخیر گریبانگیر تبریز شده است به طوری که از نظر بسیاری از شاخصها تبریز در رتبه های پایینتری نسبت به مناطق فارس نشین قرار دارد. این امر حتی صدای برخی مسئولین حکومتی را نیز در آورده است.

به گزارش گوناز تی وی؛ معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی گفت: "در هشت سال گذشته برخی بی تدبیری ها و بی برنامگی ها موجب نزول استان در برخی از شاخص ها شده، اما با این حال کسی پاسخگوی این بی تدبیری ها نیست."

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شبستری خیابانی شامگاه دوشنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار داشت: "با کمال تأسف باید اعتراف کرد که آمار و ارقام ها نشان می دهد، کلانشهر تبریز در بحث های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در رتبه های میانگین و پایین تر کشوری قرار گرفته و دیگر عنوان شهر اولین ها را با خود یدک نمی کشد."

وی افزود: "بخشی از مشکلات هشت سال گذشته در استان حاصل بی تدبیری مدیران بوده و مدیران نالایق باعث عقب ماندگی این استان شده اند."

البته قابل ذکر است مقامات دولت روحانی قصد دارند تمام تقصیرها را به گردن احمدی نژاد انداخته و بی کفایتی نظام و خود را پنهان نمایند در حالی که دلیل اصلی عقب ماندگی آذربایجان جنوبی سیاستهای نژادپرستانه و ضد ترک حکومت مرکزی ایران است.

شبستری همچنین با اشاره به افزایش میزان بیکاری در استان، تصریح کرد: "اگر تحریم ها وجود داشته تمام کشور تحت تاثیر آن قرار گرفته است ولی چرا آذربایجان شرقی از میانگین عملکرد سالیانه خود پایین تر آمده است، که با این حال تاکنون کسی پاسخگوی سوتدبیرها نبوده است."

چند روز پیش نیز جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی از رتبه بیستم تبریز از لحاظ سواد سخن گفته بود.

 تبریز که سالهایی نه چندان دور پرچمدار علم در جغرافیای موسوم به ایران بوده است هم اکنون از بسیاری از شهرهای فارس نشین بی سوادتر شده است. ممنوعیت تحصیل به زبان مادری، عدم سرمایه گذاری آموزشی در آذربایجان جنوبی و فقر و بیکاری گسترده در این منطقه از مهمترین عوامل رشد بیسوادی در آذربایجان جنوبی است.

بدون شک سیاستهای حکومت ایران در راستای تمرکزگرایی و آباد کردن مناطق کویری فارس نشین و ویران کردن مناطق غیر فارس نشین در افول آذربایجان عامل اصلی بوده است. حکومت ایران در حالی میلیاردها دلار از بیت المال متعلق به مردم را صرف اهداف تروریستی خود در منطقه میکند که جوانان آذربایجانی برای یافتن شغل فوج فوج به مناطق فارس نشین مهاجرت میکنند. حکومت ایران با این سیاست خود به طور قطع قصد دارد آذربایجان جنوبی را از تمامی جنبه ها فلج کند. همان چیزی که در با دقت در سخنان سعید شبستری مشخص میشود.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read