آخرین خبرها

سه هفته از اعتصاب بازار طلای تبریز گذشت/جدیدترین اظهارات رئیس اتحادیه طلافروشان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 سه هفته از اعتصاب بازار طلای تبریز گذشت/جدیدترین اظهارات رئیس اتحادیه طلافروشان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بیش از سه هفته از اعتصاب بازار طلای تبریز در اعتراض به افزایش مالیات بر ارزش افزوده گذشته و در این مدت مذاکرات بین نمایندگان بازاریان با مقامات دولتی به جایی نرسیده است. دولت روحانی که خزانه خود را خالی می بیند و برای پر کردن آن از هیچ اقدامی فروگذاری نمی کند، با این اقدام خود فشار فراوانی هم بر مشتریان و هم بر بازاریان وارد آورده تا بدین ترتیب توانسته باشد بخشی از کسری بودجه هنگفت خود را جبران کند.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران که سالیانه میالیاردها دلار صرف امور تروریستی و نیز توسعه نظامی خود می کند، برای جباری کسری بودجه خود تا توانسته فشارهای اقتصادی بر مردم را افزایش داده است. این امر علاوه بر افزایش قیمت بنزین، آب، برق، گاز و ... به افزایش اخذ مالیات از مردم نیز رسیده است. با تعیین نرخ 8 درصدی مالیات بر ارزش افزوده صنف طلافروشان، بازاریان طلای تبریز اقدام به اعتصاب غذا نمودند. در این رابطه رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز گفت: "طلافروشان خواستار تغییر نحوه قانون‌گذاری مالیات بر ارزش افزوده طلا هستند."

مهدی بهرمانی  اظهار کرد: "در خواست های ما مبتنی بر این است که این قانون از اصل طلا معاف شود و با وجود پیگیری های بسیاری که توسط اتحادیه، استانداری، فرمانداری، سازمان صنعت،معدن و تجارت، اتاق اصناف و نمایندگان مجلس صورت گرفت هنوز بازار امیر و امیر کبیر تعطیل است ."

وی گفت: "تلاش می کنیم اوایل هفته آینده بازار طلافروشان تبریز باز شود."

وی اظهار کرد: "در حال حاضر ارزش افزوده از اصل طلا محاسبه می شود و این روند به رکود بازار طلا منجر خواهد شد."

رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز ادامه داد: "با این روند شاهد تعطیلی بسیاری از کارگاه های طلا سازی در شهر تبریز که یکی از قطب های طلا سازی کشور است، خواهیم بود."

وی گفت: "طلا فروشان به علت اینکه برگه های مالیاتی سال 90 در سال 93 ابلاغ شده است در رابطه به مبالغ مالیاتی سال91 و 92 دچار استرس هستند."

بهرمانی خاطرنشان کرد: "انتظار ما از مسئولان امور مالیاتی برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی در رابطه با نحوه محاسبه و صدور برگه های مالیاتی است."

رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز از فعالیت حدود شش هزار نفر به صورت مستقیم در این حرفه خبر داد و گفت: "در حال حاضر حدود 1500 واحد صنفی در تبریزدر خصوص طلا ، جواهرات و نقره فعال است."

وی با انتقاد از عدم حضور کارشناس زرگری در برنامه پایش که از صدا و سیما پخش شده است گفت: "در این برنامه تلوزیونی جای کارشناس زرگری خالی بود چراکه کارشناس اقتصادی و مالیاتی صحبت های خود را کردند اما کسی از طرف طلا فروشان حضور نداشت."

بهرمانی ادامه داد: "نوع پیامکی که در این برنامه مطرح شد نیز دارای اشتباه محتوایی بود چرا که در سوال مطرح شده طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده باید به این موضوع پرداخت می شد که این مردم هستند که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند نه طلافروشان."

این اظهارات در حالی مطرح شده که نه تنها رسانه های محلی و یا سراسری این اعتصاب را پوشش خبری نداده اند، بلکه نمایندگان تبریز نیز اخیرا طی اظهاراتی فرافکنانه سعی داشته اند بازاریان را مورد تخریب قرار دهند.

روز سه شنبه 13 اردیبهشت ماه، محمد اسماعیل سعیدی نماینده دست نشانده تبریز در گفت و گو با خبرنگاران محلی با اظهاراتی فرافکنانه و با مقصر جلوه دادن بازاریان اظهار داشت: " تعداد قابل توجهی از طلا فروشان از سال 89 تا کنون اظهارنامه مالیاتی پر نکرده اند؛ در این راستا وقتی ابلاغی از سوی اداره کل مالیاتی به دست این افراد می رسد، طبیعی است که به علت بدهی چند ساله رقمی درشت روی ابلاغیه مشاهده شود. با مشاهده این مبلغ درشت صاحبان طلا فروشی ها مبادرت به بستن مغازه ها می کنند."

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: "اگر مشکلی در راستای پر کردن اظهار نامه می بود طلافروشان، از سال 89 تا کنون می بایست به صورت مستمر این مشکل را پیگیری می کردند. ولی تا کنون با استناد به قول مسئولین هیچ کار مثبتی در راستای حل مشکلات مالیاتی خود نکرده اند."

پیشتر نیز یکی از رسانه های محلی گزارش داده بود که  بعد از برگزاری جلسات مختلف در فرمانداری تبریز برای حل دیپلماتیک موضوع، طلافروشان برای باز کردن مغازه هایشان قانع نشده اند و تعطیلی بازار همچنان ادامه دارد. طبق شنیده ها موضوع در شورای امنیت استان مطرح گردیده که مسئولان دست نشانده دولتی در استان در این جلسه اصرار بر اجرای قانون داشته اند. حتی گفته می شود دولتی ها بصراحت گفته اند که برای جامعه نانوایی و حبوباتچی نیاز است، اگر طلافروشان نخواهند مغازه هایشان را بگشایند ما اصراری بر این امر نداریم و باید قانون مالیات بر ارزش افزوده را بپذیرند.

با این وجود جمعی از فعالین مدنی آذربایجان جنوبی طی هفته گذشته با صدور بیانیه ای حمایت خود را از این اقدام بازاریان اعلام کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده بود: "... با عدم سرمایه گذاری‌های به موقع و اشتغال‌زایی از طرفی، ایجاد بخش خصوصی شبه دولتی در کنار اقتصاد دولتی و اشاعه تروریسم و قلدر پروری‌هایی در خارج از مرزها و خاکستر کردن همه دارایی‌های ملی در راه رسیدن به سلاح اتمی به جایی رسیده است که جز هجوم مستقیم به غارت اموال مردم تحت عناوین گوناگون مالیاتی و دست زدن به “افزایش‌های مالیاتی نه چند درصدی بلکه چند برابری “فشارهای وارده به مردم را به حد انفجار رسانده است..."

گفتنی است مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

 با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره 9 قانون بودجه سال 1393 کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 هشت درصد خواهد بود. که 5.3 درصد مالیات و 2.7 درصد آن عوارض است.

 در اعتراض به این مساله بازاریان تبریز از روز شنبه 27 اردیبهشت ماه اقدام به اعتصاب غذا نموده اند و جلسات بین نمایندگان این بازاریان با مقامات دولتی نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

 گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read