آخرین خبرها

چاه های اکتشافی مغان به نفت رسید/تاراج سرمایه های آذربایجان جنوبی توسط رژیم اسلامی ایران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
چاه های اکتشافی مغان به نفت رسید/تاراج سرمایه های آذربایجان جنوبی توسط رژیم اسلامی ایران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آخرین خبرها حاکی از به نفت رسیدن چاه های اکتشافی مغان است. در این صورت باید در آینده ای نزدیک شاهد تاراج یکی دیگر از منابع غنی و خدادادی آذربایجان جنوبی توسط رژیم اسلامی ایران باشیم. تاراجی که نتیجه ای به جز آلودگی شدید محیط زیست آذربایجان و نیز از بین رفتن ثروت های خدادادی آن نداشته است. نمونه های مشابه این گونه منابع طبیعی همچون معادن مس و یا طلای آذربایجان نیز علی رغم داشتن ذخایر فراوان و ارزش بالای مادی تاکنون هیچ تاثیر مثبتی در زندگی اهالی منطقه مورد اکتشاف نداشته و تنها باعث از بین رفتن محیط طبیعی آنها شده است.

به گزارش گوناز تی وی، آذربایجان جنوبی علی رغم داشتن معادن و منابع غنی، به دلیل عدم سرمایه گذاری حکومت های پهلوی و اسلامی و عدم ایجاد صنایع مادر، با موج گسترده ای از بیکاران و نیز انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر است. دیروز نیز یکی از مسئولین از به نفت رسیدن چاه های اکتشافی مغان خبر داده است. خبری که می توانست در صورت وجود دولتی مستقل برای آذربایجان جنوبی، بسیار خوشحال کننده باشد.

استاندار اردبیل در خصوص آخرین وضعیت اکتشاف نفت در منطقه شمال استان اردبیل گفت: "چاه های اکتشافی حفر شده به نفت رسیده است."

مجید خدابخش بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با نمایندگان رسانه های گروهی کشور جمهوری آذربایجان اضافه کرد: "براساس آخرین نتایج اعلام شده هم اکنون در شهرستان های پارساباد، بیله سوار و گرمی کارهای کارشناسی انجام و چاه های اکتشافی حفر شده و به نفت نیز رسیده است."

وی به اقدامات بعدی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: "مساله مهم در این زمینه صرفه اقتصادی است که مطالعات کارشناسی در این زمینه در حال انجام است."

شایان ذکر است تاکنون 37 حلقه چاه نفت در حوزه مربوطه حفر شده و حفر 4 حلقه چاه نیز در دستور کار قرار دارد.

 نخستین بار هیم" Him"  (رئیس وقت زمین شناسی شرکت سهامی نفت مرکزی ) در سال 1950 آثار تراوشهای مواد نفتی را در منطقه قیر دره سی در آذربایجان گزارش داد . دو سال بعد طراز (نام یکی از محققین عرصه اکتشاف نفت) ( 1952) طی مطالعه این منطقه در دشت مغان طی گزارشی این ناحیه از آذربایجان با پتانسیل نفتی اعلام کرد .یک سال بعد مطالعات وی منجر به معرفی سه تاقدیس اصلاندوز ،آجی شمه و گنبد شاه آباد مغان برای عملیات اکتشافی شد. بهره برداری از نفت دشت مغان در آن وقت به علت سیاسی بودن میسر نشد و علتش را تراوایی بسیار کم مخزن اقتصادی تشریح کردند. اما اکنون که مقدمات استخراج انبوه نفت مغان حاضر شده، رژیم اسلامی به تکاپو افتاده تا در اولین فرصت تمام منابع آن را به تاراج ببرد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read