آخرین خبرها

ورود واگن ها نمایش تبلیغاتی بود/ هنوز از افتتاح مترو تبریز خبری نیست

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ورود واگن ها نمایش تبلیغاتی بود/ هنوز از افتتاح مترو تبریز خبری نیست

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سال هاست که مردم تبریز منتظر افتتاح متروی این شهر و بهبود معضل ترافیک سنگین آن هستند. مسئولان نیز بارها وعده افتتاح حداقل یکی از خطوط مترو را داده اند اما با این وجود وعده های آنها سرابی بیش نبوده است. با ورود واگن های مترو به تبریز و نمایش آن در انظار عمومی، مسئولان بار دیگر خبر از افتتاح مترو این بار در آینده بسیار نزدیک خبر دادند. حتی بحث انحرافی نیز بین مسئولان و مدیران شهری تبریز و اصفهان و رقابت آن ها برای افتتاح هرچه زودتر مترو در گرفت تا مردم قبول کنند که دولت روحانی بودجه ای خاص برای تکمیل مترو تبریز و سایر کلان شهرها اختصاص داده است و بیشتر از دولت احمدی نژاد به فکر ارتقاء خدمات عمومی است. با این وجود سخنان افشاگرانه یکی از اعضای شورای شهر تبریز طی هفته های گذشته نشان داد که رژیم اسلامی ایران چگونه با استفاده از پول و درآمد حاصل از مالیات مردم تبریز خطوط مترو اصفهان را تکمیل نموده است!

به گزارش گوناز تی وی، وعده های مسئولین درباره بهره برداری از مترو تبریز بار دیگر به سرانجام نرسیده و این بار یکی از نمایندگان دست نشانده تبریز اعلام کرده که حتی با وجود آماده بودن واگن ها، بسیاری از ایستگاه های مترو آماده نیست و به این زودی ها خبری از افتتاح خط یک مترو تبریز نخواهد بود!

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفته: "هنوز ایستگاه های مترو کامل راه اندازی نشده است و مشکل دیگری سر راه قطار شهری تبریز قرار داده است."

محمداسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگاران محلی گفت: "از ابتدا مشکلی که سر راه پیشرفت قطار شهری تبریز وجود داشت تامین ارز موردنیاز توسط بانک مرکزی بود." وی ادامه داد: "با وقت کشی که توسط بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز صورت گرفت، چند ماهی طول کشید تا این ارز توسط این بانک تامین شود."  نماینده دست نشانده تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه متروی تبریز گرفتار شده است، اظهار کرد: "بعد از همه تلاش ها از سوی همکاران شهری و نمایندگان در مجلس واگن ها به شهر تبریز رسیدند و مسوولین هم اظهار می کردند به محض ورود واگن ها کار افتتاح صورت می گیرد ولی اینچنین نشد."

وی با توضیح پروسه رسیدن واگن ها به شهر بیان کرد: "سر همین قضیه متروی تبریز ما از وزیر اقتصاد سوال کردیم و تذکر دادیم و با روسای بانک های مرکزی و ملی و گمرک جلسه گذاشتیم تا تابوی مترو زودتر شکسته شود. و در نهایت بخشی از مشکل واگن ها هم حل شد."  وی تصریح کرد: "هنوز ایستگاه های مترو کامل راه اندازی نشده است و مشکل دیگری سر راه قطار شهری تبریز قرار داده است."  سعیدی اظهار کرد: "متاسفانه مسوولان این قضیه را به بهانه های واهی عقب انداخته اند و مردم نیز بابت این اتفاق بسیار ناراحت هستند."  دبیر اول کمسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تنها مشکل متروی تبریز با ورود واگن ها حل نمی شود، افزود: "برای افتتاح فاز اول، تکمیل ایستگاه ها و پروژه موردنیاز است که این اتفاق فعلا نیفتاده است."

پیشتر یکی از اعضای شورای شهر تبریز نیز طی سخنانی تکان دهنده با افشاگری درباره تاراج بودجه مترو تبریز توسط دولت مرکزی و انتقال آن به اصفهان خبر داده بود.

حبیب شیری آذر در گفتگو با یکی از رسانه های محلی، ابتدا در واکنش به سخنان عضو شورای شهر اصفهان، مبنی بر تبلیغاتی خواندن راه اندازی متروی تبریز، اظهار داشته بود: "در این مورد سکوت مسئولان استانی در مقابل هر ادعایی که منافع مردم تبریز را تهدید کند امری نابخشودنی است و مسئولان ما باید بدانند با ضعف، سستی و بی حالی نمی توان از حقوق مردم دفاع کرد."

وی در بخش پایانی سخنان خود حقیقتی تلخ را افشا کرده و بیان داشته است: "واگن های متروی اصفهان با پول و اعتبار متروی تبریز خریداری شده است و اصولا این آنها هستند که باید واگن ها را به تبریز بازگردانند، متاسفانه به دلیل ضعف مدیران آذربایجان شرقی با بودجه متروی تبریز برای متروی اصفهان واگن خریداری شده است و مسئولان اصفهان در این خصوص مدیون تبریز هستند و اگر هم ادعایی مطرح باشد این ما هستیم که باید مدعی باشیم."

حبیب شیری‌آذر یک ماه پس از سخنان فوق و در روز 27 اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: "حدود هشت سال پیش مسئولان و متولیان امر مترو در تبریز به موجب قانون و برای خرید واگن 30 میلیارد تومان به حساب دولت پول واریز کردند که هیچگاه این واگن‌ها را دریافت نکردند بلکه سایر شهرها که پولی به حساب دولت نریخته بودند زودتر از تبریز واگن‌هایشان را دریافت کردند."

عضو شورای شهر تبریز افزود: "این 30 میلیارد تومان بی‌زبان را که حالا چند صد میلیارد تومان ارزش دارد و حق مردم تبریز است سایر شهرها می‌خورند که اگر رسانه‌ها به موقع پیگیر بودند و انعکاس می‌دادند و از ما حمایت می‌کردند هرگز این اتفاق نمی‌افتاد."

شیری‌آذر اضافه کرد: "پول مردم تبریز در حساب سایر شهرها خوابیده و حالا هم واگن‌ها وقتی می‌آید ابتدا به شهرهای آنها می‌رود و سئوال من این است که شهری که پولی به حساب دولت نریخته چرا باید واگن دریافت کند آن هم زودتر از همه؟!"

این در حالی است که خرداد ماه سال 89، مهندس نوین شهردار تبریز با اظهار گلایه نسبت به کمبود اعتبار متروی تبریز گفته بود: " زیبنده تبریز نیست که پروژه قطار شهری تبریز به دلیل کمبود اعتبارات دولتی، سال ها منتظر خرید واگن بماند یا روند اجرایی آن کند شود. نوین ابراز امیدواری کرد دولت باید با تزریق اعتبارات سهم خطوط اول و دوم مترو تبریز گام بلندی در راستای تحقق آرزوی مردم تبریز بردارد"

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read