آخرین خبرها

تجمع کارگران اردبیلی وارد سومین روز خود شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 تجمع کارگران اردبیلی وارد سومین روز خود شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق چند ماهه حقوقشان وارد سومین روز خود شد. با این وجود مسئولان این کارخانه هنوز پاسخ روشنی به خواست های کارگران نداده اند. از سوی دیگر نمایندگان دست نشانده اردبیل نیز با سخنان خود ضمن رد مسئولیت دولت درباره حمایت از صنایع، خواسته اند تمام تقصیرها را به گردن مسئولین کارخانه بیاندازند! این در حالی است که رژیم اسلامی ایران هیچ حمایتی از صنایع آذربایجان جنوبی نمی کند و این امر در کنار بحران اقتصادی که رژیم به آن دچار شده عامل اصلی مشکلات صنایع در آذربایجان جنوبی است.

به گزارش گوناز تی وی، کارگران ذوب آهن اردبیل تجمع اعتراضی خود را از روز دوشنبه آغاز نمودند و کارخانه ذوب آهن اردبیل نیز از روز سه شنبه 13 خرداد ماه درهای خود را بر روی کارگران بست تا این واحد صنعتی عملا تعطیل گردد.

روز دوشنبه كارگران معترض ذوب آهن اردبيل با حضور در نمازخانه "خانه کارگر" اردبيل خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران این کارخانه شدند. بیش از 100 نفر از کارگران معترض کارخانه ذوب آهن اردبیل، بعد از تجمع در نمازخانه خانه کارگر به سمت اداره کل کار و تامین اجتماعی استان اردبیل رفتند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

یک كارگر معترض کارخانه ذوب آهن اردبيل در گفتگو با خبرنگاران محلی گفت: "با وجود اینکه حقوق کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده و حق اضافه کاری و سنوات آنها نیزاز سال 89 تا به امروز به تعویق افتاده است اما کارگران دراین مدت دست از کار و تلاش نکشیده اند."

روز سه شنبه نیز دبیر خانه کارگر و نماینده اردبیل در مجلس کارگری در گفتگو با خبرنگاران با تائید خبر تعطیلی این واحد تولیدی که در محدوده شهرستان نمین استان اردبیل قرار دارد، تاکید کرد که فرماندار نمین و اطلاعات استان نیز تعطیلی این کارخانه را تائید کرده اند. مرتضی مقدم با بیان اینکه این واحد تولیدی و صنعتی از صبح امروز به صورت غیرمنتظره و بدون اعلام دلایل آن از پذیرش کارگران خود خودداری کرده است، از بیکاری بیش از 275 کارکر این واحد تولیدی استان اردبیل ابراز نگرانی کرد.

در این رابطه اما نمایندگان دست نشانده اردبیل به جای اینکه حمایت خود را از کارگران اعلام کنند به فرافکنی پرداخته و در سخنان خود ضمن انداختن تمام تقصیرها بر دوش مسئولین کارخانه، دولت روحانی را مبری از هر گناهی جلوه دادند!

در این راستا یکی از نمایندگان مردم اردبیل، که قبلا گفته بود "کارخانه ذوب آهن اردبیل در قبال دریافت وام میلیاردی از بانک صادرات باید به تعهداتش عمل کند نه اینکه دو ماه در روز کار کرده و راکد شود" در خصوص تعطیلی این واحد بزرگ صنعتی در اردبیل اظهار کرد : "بنده دو ماه قبل هم موضع گیری قاطعانه ای در این خصوص داشتم و خواستار تعیین تکلیف این ظرفیت ملی در اردبیل بودم."

حقیقت پور افزود: "ذوب آهن اردبیل یک ظرفیت ملی حبس شده است که با کمترین ظرفیت  فعالیت می کرد ،بنابراین استاندار باید برای رفع مشکل این کارخانه ورود پیدا کند تا این کارخانه تعیین تکلیف شود."

وی تصریح کرد: "چرا کارخانه ای که می توانست ظرفیت اشتغال یک هزار نفری برای خیل عظیم بیکاران استان اردبیل فراهم کند باید به چنین احوالی گرفتار شود که حتی قادر به پرداخت حقوق کارگرانش هم نباشد و بدتر از آن تعطیلی این کارخانه است."

وی ادامه داد: "مدیریت ناصحیح باعث شده تا کارخانه ذوب آهن اردبیل که ظرفیت بیش از 1000 کارگر را دارد، حتی قادر به پرداخت حقوق کارگرانش هم نباشد."

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: "آیا وقت آن نشده که پس از یک دهه رکود تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود؛ به طور یقین در صورت عدم ورود استاندار برای رفع این مشکل، این نمایندگان مردم اردبیل در مجلس هستند که باید پیگیرحقوق مردم این شهر باشند ."

سيد حامد عاملي رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل نیز در گفتگو با خبرنگاران، با گریزی به منشا مشکلات ذوب آهن اردبیل تاکید کرد: "استاندار اردبیل به جد پیگیر حل مشکلات ذوب آهن اردبیل و کارگران این کارخانه است و کسی حق ندارد کارگران معترض را اخراج کند."

وی از تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان بانک صادرات و مالک کارخانه ذوب آهن اردبیل خبرداد و افزود: "این جلسه تشکیل می شود تا مشخص شود مقصر کیست."

وی خاطر نشان کرد: "بانک صادرات طبق مصوبه ای مبلغی را به عنوان وام در اختیار کارخانه ذوب آهن قرار داده است که نصف مبلغ وام به حساب این کارخانه واریز و مابقی پرداخت نشده است که این امر به گفته مسئولان بانکی و کارخانه ذوب آهن موجب بروز مشکلات این کارخانه شده است."

 به گفته عاملی مدیر کارخانه ذوب آهن اردبیل مدعی است نصف وام مصوب ذوب بروکراسی ها در بانک صادرات شده و تحویل این کارخانه نشده است که همین موضوع این کارخانه را متضرر کرده و به تبع آن نه تنها قسط های وام دریافتی پرداخت نشده بلکه جریمه دیرکرد بر مشکلات عدیده این کارخانه افزوده است.

شایان ذکر است مهرماه سال گذشته نیز کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در تماس با یکی از خبرگزاری های حکومتی از تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق 350 کارگر و تأخیر 8 ماهه در پرداخت حق بیمه آنان به تامین اجتماعی خبر داده بودند. این کارخانه از آغاز فعالیت تاکنون 645 هزار تن محصول تولید کرده است و نیمی از کارگران این کارخانه در 8 سال اخیر تعدیل شدند و هم اکنون با ظرفیت 20 درصد و تعداد 350 کارگر مشغول است.

گوناز تی وی

 R.C

اخبار منتخب

Most Read