آخرین خبرها

خسارت 190 میلیاردی حشکسالی به کشاورزی بیله سوار

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
خسارت 190 میلیاردی حشکسالی به کشاورزی بیله سوار

Gunaz.tv

 گوناز تی وی:بی آبی و خشکسالی در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری در آذربایجان جنوبی قابل لمس بوده و خسارات آن نیز رفته رفته در حال عود می باشد .

به گزارش گوناز تی وی به نقل از فارس،چهارشنبه 14 خرداد 93،فرماندار شهرستان بیله‌سوار گفت:"خشکسالی سال زراعی جاری بیش از 190 میلیارد تومان به کشتزارهای این شهرستان به ویژه اراضی دیم خسارت وارد کرده است".

آرام حلیم عصر امروز در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی بیله‌سوار، اظهار داشت:"بیش از 90 درصد اراضی دیم شهرستان بیله‌سوار بر اثر خشکسالی و کمبود منابع آب دچار خسارت شده است".

وی تصریح کرد:"برای جبران ضرر و زیان از پدیده خشکسالی امور آب مغان مکلف شده نسبت به تأمین آب زراعی برای کشت دوم تولید محصولات خود به ویژه زیر کانال و پمپاژ هشت اقدامات لازم را انجام دهد".

قبلا" اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفته بود: "به دلیل وقوع خشکسالی استان در تولید گندم و جو بیش از 200 میلیارد تومان خسارت دیده که همچنان این رقم در حال افزایش است."

عدیل سروی در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه سال جاری در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی که با حضور معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل برگزار شد، اظهار کرده است:"بخش کشاورزی موثرترین و اساسی‌ترین فعالیت اقتصادی در سطح استان است به طوری که این استان در محور توسعه همه‌جانبه خود به تولید محصولات متنوع کشاورزی وابستگی خاص دارد."

 فقر در مناطق روستایی اردبیل به قدری زیاد است که هم اکنون نزدیک به 1000 روستای این استان حتی از خدمت آب و فاضلاب روستایی نیز محروم هستند .

اواخر اسفند ماه سال گذشته، سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفته است:" یک هزار و 700 روستا در استان اردبیل داریم که تنها 720 روستا از خدمات آب و فاضلاب روستایی برخوردار هستند".

محمد نوخواه افزوده است:"در برخی روستاها تنها چند ساعت آب آشامیدنی در دسترس است و در برخی دیگر همین مقدار نیز وجود ندارد".

وی اضافه کرده است: "با وجود لزوم اجرای مجتمع های آبرسانی، اعتبار لازم وجود ندارد؛ در صورت تامین منابع می توانیم با همکاری بسیج سازندگی در چند روستا از جمله در گرمی و پارس آباد و مشگین شهر طرح های کوچکی را اجرا کنیم".

لازم به ذکر است بنا به برخی گزارشات رسمی، تنها 700 روستا از هزار و 696 روستای اردبیل از آب شرب برخوردارند و این امر در کنار بسیاری از مشکلات دیگر باعث مهاجرت اهالی این روستاها گردیده است. این درحالی است که تنها در 120 روستا از این مجموعه، نزدیک به 25 هزار تن زندگی می کنند.

گفتنی است محرومیت از لوله کشی آب آشامیدنی در اردبیل به حدی است که در 120 روستای شهرستانهای بیله سوار، پارس آباد و گرمی آبرسانی با تانکر صورت میگیرد.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read