آخرین خبرها

اوضاع بیمارستان های اورمیه "اورژانسی" است!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اوضاع بیمارستان های اورمیه "اورژانسی" است!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مراکز درمانی و بهداشتی غرب آذربایجان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم دچار مشکلات فراوانی شده اند. عمده این مشکلات به بحث کمبود اعتبار در ساخت بیمارستان های جدید و نیر نوسازی و تجهیز بیمارستان های کنونی است. رژیم اسلامی ایران هیچ اهتمامی در این زمینه از خود نشان نمی دهد و عمدتا این خیرین آذربایجانی هستند که به برطرف نمودن این معضلات در حد توان خود کمک می کنند. مشکلات فراوان واحدهای درمانی اورمیه جان بیماران این شهرستان را تهدید می کند و حتی صدای اعتراض برخی از مقامات دست نشانده محلی را نیز درآورده است.

به گزارش گوناز تی وی، مشکلات ساختاری و کمبود امکانات و فضای کافی در بیمارستانهای طالقانی، مطهری، خمینی و سید الشهدا باعث شده تا سلامت بیماران مراجعه کننده به این مراکز در معرض تهدید قرار گیرد. تبدیل مهمان سرا به بیمارستان طالقانی، قدیمی بودن ساختمان بیمارستان مطهری، نبود فضای کافی در اورژانس بیمارستان خمینی با توجه به حجم ورود بیمار، عدم توجه به تعبیه فضای تریاژ در بیمارستان جدید الاحداث سید الشهدا از جمله مشکلاتی است که سالها پا برجا بوده و عزمی برای بهبود وضعیت موجود نیست.

هر چند مسئولان طی سالهای گذشته مبنی بر انتقال بیمارستان طالقانی به منطقه مناسب و احداث ساختمان جدید بر اساس استانداردهای موجود وعده هایی داده بودند، ولی این امر تاکنون عملیاتی نشده و مردم، پرسنل و مدیران حوزه سلامت هر یک به دلیلی ناراضی هستند.

در این رابطه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگاران، خواستار توجه ویژه وزرات بهداشت و راه شهرسازی بعنوان پیمانکار پروژه های بیمارستانی به احداث این پروژه ها بر اساس استانداردهای موجود تدوین شده شد.

عابد فتاحی با اعلام اینکه متاسفانه اعتبارات بازسازی و نوسازی طرحهای بیمارستانی و به تبع آن اورژانسها همانند اکثر طرحهای حوزه بهداشت و درمان پرداخت نمی شود، ادامه داد: "تخصیص قطره ای اعتبارات حوزه مرتبط با سلامتی آحاد جامعه قابل بخشش نیست."

وی در خصوص وضعیت بیمارستانهای حوزه انتخابیه اش، اعلام کرد: "با وجود موفقیت های خوب عرصه سلامت استان در بخش های مختلف، در حوزه فضاهای بیمارستانی عملکرد موفقی نداشتیم و در این بخش نیازمند توجه و برنامه ریزی ویژه و واصولی هستیم."

نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم اختصاص و احداث ساختمانها و بناها محکم  برای ارائه خدمات مورد نیاز در مواقع بحرانی، ادامه داد: "متاسفانه با توجه به فرسودگی بیمارستانها اعتباری برای نوسازی آنها اختصاص نمی یابد."

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگاران، خواستار تشکیل شورای راهبردی جهت آسیب شناسی، بررسی و جبران کمبودهای حوزه بهداشت و درمان استان شد و گفت: "متاسفانه باید گفت وضعیت بهداشت و درمان استان اسف بار بوده و تمامی ساختمانهای درمانی استان فرسوده هستند."

جواد آقازاده  با بیان اینکه فضاهای بیمارستانی و درمانی آذربایجان غربی جوابگوی نیازهای بیماران نیست، اظهار داشت: "کمبود تخصیص بودجه و بدهی های گذشته به پیمانکاران منجر به تشدید معضلات و مشکلات این بخش بوده که باید بررسی شوند."

وی با اعلام اینکه به دلیل انباشت بدهی های گذشته با کمبود اعتبار مواجه هستیم و حتی توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و کادر درمانی بیمارستانها را نداریم، ادامه داد: "در این راستا نمی توان فشار مضاعفی بر پرسنل و روسای بیمارستانها در راستای بهبود خدمات ارائه شده وارد کرد."

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با انتقاد از اینکه از بعد از انقلاب تا کنون بیمارستانی به جز بیمارستان تخصصی سید الشهدا در اورمیه احداث نشده است، عنوان کرد: "بیمارستانهای طالقانی و مطهری قبل از انقلاب در اورمیه احداث شده اند و هیچ کدام به لحاظ ساختاری استانداردهای لازم را ندارند."

آقازاده با بیان اینکه به دلیل تغییرات ساختاری متعدد در بیمارستان مطهری مشکلات زیادی داریم، افزود: "تلاش می کنیم بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان را با جذب اعتبارات رفع کنیم."

یکی از بیمارستان های اورمیه که وضعیت اسفناکش باعث اعتراض بسیاری از شهروندان شده، یکی از بیمارستان های ویژه زنان و زایمان این شهراست.

ریخته شدن گرد و خاک، رنگ های کنده شده از سقف دیوارها ، نبود مکانی برای استراحت و کار کادر پزشکی و پرستاری و قرار گرفتن آنها در بین بیماران و خوابیدن فرد وضع حمل کننده، در راهروهای بیمارستان و عذاب کشیدن آنها در وقت ملاقات در هنگام ورود آقایان به بخش زنان از جمله مشکلات عمده ای است که فشار زیادی را به زنان بستری شده و کادر بخش کوثر تحمیل می کند.

 مدیر کل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی در این رابطه گفته است: "در حال حاضر بخش زنان بیمارستان کوثر اورمیه وضعیت نامناسبی دارد و باید مورد رسیدگی قرار گیرد."

مریم دهقان ظهر شنبه 20 اردیبهشت ماه در جلسه کارگروه زن و خانواده آذربایجان غربی اظهار داشت: "در بازدیدی که از این بیمارستان در سال گذشته و امسال داشتیم وضعیت بخش زنان این بیمارستان نامناسب بوده است در این راستا باید در کنار تحولی که بناست در بحث سلامت رخ دهد زیرساختها نیز توسعه يابد تا ارائه خدمات به مردم به بهترین نحو صورت گیرد."

شایان ذکر است بنا به اظهارات برخی مسئولان محلی، هر سال 20 میلیارد ریال برای ساخت بیمارستان 450 تختخوابی اورمیه اختصاص می یابد و هم اکنون یک هزار و 200 میلیارد ریال برای اتمام این بیمارستان مورد نیاز است و با بودجه در نظرگرفته شده این بیمارستان 60 سال آینده به بهره برداری می رسد.

بیمارستان امید اورمیه نیز با مشکلات بسیار زیادی از جمله تکمیل تجهیزات بیمارستان، افزایش کادر پزشکی و افراد تحت پوشش مانند رادیوتراپی، هزینه‌ دارو و خدمات تشخیص و درمان مواجه است. همچنین از آنجا که واحد رادیوتراپی در آذربایجان غربی و استان‌های همجوار منحصرا در بیمارستان امید اورمیه انجام می‌شود، ترافیک کاری و کمبود دستگاه‌های پزشکی و دارو از دیگر مشکلات بیمارستان امید است. این در حالی است که این بیمارستان بودجه‌ خاصی از سوی دولت ندارد و تمام هزینه‌های آن از سوی افراد نیکوکار داخل و خارج کشور تامین می‌شود.

دیگر بیمارستان این شهر یعنی بیمارستان بهشتی اورمیه در جوار آرامگاه باغ رضوان قرار گرفته و در حال حاضر به دلیل امکان یابی غلط مسوولان امر در گذشته و کمبود می رود تا به گور سپرده شود! امسال برای تکمیل این پروژه هم تنها دو میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با این اعتبار اندک پس از پنجاه سال نیز تکمیل نخواهد شد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read