آخرین خبرها

ایران:آمار مبتلایان به ایدز در حال افزایش است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ایران:آمار مبتلایان به ایدز در حال افزایش است

Gunaz.tv

گوناز تی وی:در سال های اخیر آمار مبتلایان به ایدز در ایران به شکل قابل تاملی در حال افزایش است. با این حال نه تنها راه کاری از طرف دولت ایران برای جلوگیری از این مسئله مطرح نمیشود،بلکه رفتارها و قوانین تشدید کننده ای برای افزایش این آمار از طرف دولت صورت گرفته است .

به‌گزارش گوناز تی وی به نقل از ایسنا، مینو محرز ضمن اعلام این خبر افزود:"ایدز در افراد زیر ۳۰ سال و در مردان بیشتر دیده شده و در زنان نیز در حال افزایش است و اگر در این‌باره فکر اساسی نشود تعداد نوزادانی که با ایدز متولد می‌شوند هر روز بیشتر خواهد شد".

به‌گفته وی"نداشتن آگاهی کافی مردم از ایدز، شیوع و راه‌های پیشگیری از آن بزرگترین معضلات جامعه ایران است و به دلیل قبح مسأله، در مدارس و رسانه‌های کشور در مورد ایدز شفاف‌سازی نمی‌شود".

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: "مردم ایران و به‌ویژه نوجوانان از ایدز اطلاعات کافی ندارند و به جد می‌گویم رسانه‌ها و آموزش و پرورش نقش عمده‌ای در آگاه کردن مردم می توانند داشته باشند".

قبلا" علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران، اعلام کرده است که از سال ۱۳۸۰ تعداد مبتلایان به ایدز در ایران حدود ۹ برابر شده که این آمار به نسبت متوسط جهانی بسیار زیاد است. آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، از شیوع ایدز در جهان منتشر کرده نشان می‌دهد رشد این بیماری در میان بزرگسالان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تنها یک‌سوم بوده و به بیش از دو میلیون نفر رسیده است، در حالی که تعداد مبتلایان ایدز در ایران با رشدی حدود ۹ برابر از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به بالغ بر ۲۷ هزار نفر رسیده است.

نموداری هم که در وب‌سایت مرکز ایدز سازمان ملل متحد منتشر شده، نشان می‌دهد آمار مبتلایان به ایدز در ایران در دهه ۱۹۹۰ میلادی رشد بسیار اندکی داشته، اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ این آمار روند صعودی شدیدی داشته است. پیش از این گزارش‌هایی درباره محدودیت ارائه وسایل پیش‌گیری از بارداری در ایران منتشر شده بود که از توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت کشور ناشی می‌شود. این محدودیت‌ها شامل محافظ بهداشتی (کاندوم) نیز می‌شود، چنان‌ که دولت پیشین ایران آن را کالای لوکس و غیرضروری شمرد و واردات این کالا به کشور را ممنوع ساخت.

اما بخش دیگری از آمار معاون وزارت بهداشت ایران به رواج ایدز در میان کودکان خیابانی و کار ایران اختصاص داشت که گویای آن بود شیوع ایدز در میان آنان ۴۵ برابر بیشتر از دیگر افراد جامعه است. به گفته علی‌اکبر سیاری، نتایج یک مطالعه انجام شده بر روی هزار کودک خیابانی در شهر تهران نشان می‌دهد شیوع ایدز در میان آنان ۴/۵ درصد بوده در حالی که تنها یک دهم جمعیت عادی کشور به این بیماری مبتلا هستند. این مطالعه ثابت می‌کند که این کودکان با مواد مخدر آشنایی دارند، به‌ طوری که ۱۵ درصد آنها اعلام کرده‌اند که تجربه استفاده از مواد مخدر را داشته‌اند و ۷۲ درصد آنها هم گفته‌اند که دوستان‌شان چنین موادی مصرفی می‌کنند. در عین حال ۲۹ درصد از این افراد مورد مطالعه که در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال قرار داشته‌اند گفته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند که اکثریت این روابط نیز بدون کاندوم بوده است.

به این ترتیب چنان‌ که معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید، کودکان کار و خیابانی زنگ خطر گسترش ایدز در جامعه را به صدا آورده‌اند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read