آخرین خبرها

اردبیل:خشکسالی منجر به تشدید بحران های آبی شده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل:خشکسالی منجر به تشدید بحران های آبی شده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در حالی که استان اردبیل در دهه های گذشته برخلاف کویرهای بی آب فارس نشین،پرآب ترین مناطق جغرافیای ایران محسوب می شدند،با گذر زمان آ به سمت فاجعه ای بی آبی حرکت می کند.بی تدبیری و عدم توجه مسئولین به مسئله نیز به شدت مسئله می آفزاید.

به گزارش گوناز تی وی،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: "خشکسالی تنش‌های متعددی را در بخش‌های کشاورزی و حتی تامین منابع آب و واحدهای صنعتی به وجود آورده است که همه باید در گذر از این مقطع همت کنیم".

داود نجفیان اظهار داشت: "اصل صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب باید در دستور کار عموم مردم و دلسوزان جامعه قرار گیرد چرا که با بحران خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌‌ها روبه‌رو هستیم. "

وی گفت: "امسال در مقایسه با هفت سال گذشته سال پرتنشی رادر حوزه آب و خسارت‌زا در بخش خشکسالی پشت سر می‌گذاریم؛ به طوری که بارندگی‌ها 15 تا 45 درصدکاهش یافته است".

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش روزانه منابع آبی پشت سدها با توجه به کمبود منابع آب خبر داد و افزود: " 30 درصد منابع آبی پشت سدها در حال حاضر تعدیل شده است و همچنان این وضعیت نگران‌کننده ادامه دارد؛ به طوری که در سد یامچی ظرفیت 66 میلیون مترمکعب منابع آب در سال گذشته به 46 میلیون مترمکعب امسال کاهش یافته است"

 قبلا" همچنین در برخی مناطق دیگر آذربایجان جنوبی همچون زنجان، نماینده این استان با اشاره به بی آبی شدید و تبعات گسترده آن در برخی مناطق استان زنجان افزوده بود: " در حال حاضر بیش از 180 روستا در سطح استان زنجان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که بخش مهم و عمده این روستاها در شهرستان زنجان و طارم هستند متاسفانه در حال حاضر تعدادی از روستاها در زمینه آب شرب و آب کشاورزی با مشکل و چالش مواجه هستند و این روند موجب بوجود آمدن تبعات متعدد شده است".

گفتنی است اظهارات ضد و نقیض مسئولین در مورد بی توجهی وزارت نیرو و ریاست جمهوری ایران به این مشکل استان های آذربایجان جنوبی بیانگر تمامی حرکات و سیاست های ناعادلانه بر علیه آذربایجان می باشد که در تمامی بخش ها نیز دامن گیر ملت تورک آذربایجان شده است.

لازم به ذکر است در حالی که بی آبی در آذربایجان جنوبی در حال رشد  و دریاچه اورمیه در حال مرگ کامل می باشد، نژادپرستان فارس با هزینه های میلیاردی در تهران و برخی مناطق فارس نشین دیگر دریاچه مصنوعی احداث می کنند که یکی از این دریاچه های مصنوعی چند ماه قبل در تهران بهره برداری شد.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read