آخرین خبرها

رئیس دانشگاه آزاد: محرومیت باعث مهاجرت اردبیلی ها به مناطق فارس نشین شده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 رئیس دانشگاه آزاد: محرومیت باعث مهاجرت اردبیلی ها به مناطق فارس نشین شده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سیاستهای مرکز گرایانه حکومت ایران و عدم توجه به مناطق غیر فارس در راستای اندیشه های نژادپرستانه سبب شده است که این مناطق با رشد منفی جمعیت مواجه شود. ملت آذربایجان جنوبی به دلیل نبود امکانات و شغل مجبور هستند که سرزمین سرسبز و خوش آب و هوای خود را رها کرده و برای یافتن شغل راهی مناطق کویری فارس نشین شوند. این مهاجرتها که از طرف حکومت سازماندهی شده است باعث می شود که سرمایه ها و نیروی کار از آذربایجان جنوبی به مناطق فارس نشین سرازیر شده و روز به روز فقر آذربایجان را بیشتر می کند. تبعات منفی فرهنگی نیز خود مقوله ای دیگر است. شهرستان اردبیل قربانی بارز سیاست نژادپرستانه حکومت ایران است. در این مورد رئیس دانشگاه آزاد سخنانی قال توجه ارائه کرده است.

به گزارش گوناز تی وی؛رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیر امروز 28 اردیبهشت با اشاره به کاهش جمعیت این شهرستان گفت: "مهاجرت در این شهرستان رو به رشد بوده و به بحران مزمن تبدیل شده است."

یوسف اسماعیلی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه بررسی راهکارهای مهاجرت معکوس نیر تصریح کرد: "محرومیت و نبود زمینه های شغلی موجب شده در سال های اخیر مهاجرت از این شهرستان با افزایش چشمگیری همراه باشد."

وی افزود: "این معضل جمعیت این شهرستان را کاهش داده است و به یکی از مشکلات مدیریتی تبدیل شده است."

به گفته اسماعیلی با توجه به اینکه مولفه جمعیت یکی از مولفه های مهم تعیین میزان اعتبار یک منطقه است، ادامه داد: "به موازات کاهش جمعیت اعتبارات این شهرستان نیز کاهش یافته است."

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نیر معتقد است نه تنها اعتبارات تخصیصی این منطقه توان تامین طرح های توسعه را ندارد بلکه کاهش آن به یکی از دلایل تشدید محرومیت تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که این شهرستان حتی از برخی شهرستان های دیگر استان شاخص تر است، تصریح کرد: "توزیع اعتبارات باید به صورت عادلانه و بر مبنای نیاز شهرستان ها صورت گیرد."

وی نمونه امکانات مستعد سرمایه گذاری این منطقه را وجود آب های معدنی برشمرد و افزود: "در صورتی که برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه صورت گیرد شهرستان نیر توان تبدیل شدن به قطب آب های معدنی خاورمیانه را دارد."

وی افزود: "با این وجود ضعف مطالعاتی در اغلب طرح های توسعه این شهرستان به چشم می خورد."

اسماعیلی خواستار توجه مسئولان به محرومیت این شهرستان شد و افزود: "برنامه ریزی ها باید بتواند توسعه عادلانه مناطق مختلف را به دنبال داشته باشد"

این سخنان کاملا درست نشان میدهد که حکومت ایران با عدم سرمایه گذاری در اردبیل جوانان آن را مجبور به مهاجرت به مناطق فارس نشین می کند. این در حالی است که آب و هوا و موقعیت اردبیل برای سرمایه گذاری خصوصا در زمینه توریسم بسیار مساعد است. چشمه های آب گرم فراوان، جنگلهای سرسبز، معادن غنی، رودخانه های پرآب و خاک حاصلخیز همگی شرایطی منحصر به فرد برای این منطقه فراهم ساخته است که در صورت توجه به این پتانسیلها اردبیل تبدیل به پیشرفته ترین محل در منطقه خواهد شد اما حکومت نژادپرست ایران این مساله را خواستار نیست و قصد دارد آذربایجان جنوبی را به ویرانه ای تبدیل کند.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read