آخرین خبرها

نماینده اردبیل: واحدهای تولیدی و صنعتی ایران راکد هستند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 نماینده اردبیل: واحدهای تولیدی و صنعتی ایران راکد هستند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:بعد از چندین سال تحریم های مختلف بر علیه ایران بسیاری از واحد ها و کارخانجات صنعتی ایران روند عادی خود را از دست داده و به سراشیبی سقوط اقتصادی کشیده شده اند،در نتیجه این اوضاع اقتصادی بسیاری از کارکنان واحدها و کارخانه های صنعتی در ایران شغل خود را نیز از دست داده اند . به گزارش گوناز تی وی، کمال الدین پیرموذن ،نماینده اردبیلˈ شنبه در جمع خبرنگاران گفت:"بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور راکد هستند و واحدهای موجود نیز بیشتر برای بقاء تلاش می کنند که باید از آنها توسط بانک ها دستگیری شود".

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:"90 درصد نمایندگان مجلس حتی از نحوه عملکرد بانک ها نیز گلایه دارند که امیدواریم با هم نشینی اقتصاد و فرهنگ طی سال جاری در این زمینه تحول ایجاد شود". وی اضافه کرد:"حل مشکلات اقتصادی و به ویژه مسایل کارگری در گرو برطرف کردن سدهای پیش روی کارآفرینان است و بانک ها باید در این زمینه دولت را یاری کنند نه اینکه بار خاطر شوند". نماینده استان اردبیل آذربایجان جنوبی همچنین در مورد بی برنامگی بانکها اضافه کرد:" حل مشکلات از طریق استفاده از یک یا چند راهکار برای ادامه حیات صنایع موجود و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای جدید ممکن می شود نه سخت گیری بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات". پیرموذن تاکید کرد:"مصوبه یک هزار میلیاردی دور سوم سفرهای استانی دولت گذشته به استان اردبیل که حتی یک ریال آن هم جذب نشد".

 اردبیل که علی رغم داشتن پتانسیل های مهم طبیعی و انسانی به دلیل تبعیض هی مرکزگرایان رژیم ایران، تبدیل به منطقه ای محروم شده، در آستانه از دست دادن یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی خود یعنی ذوب آهن اردبیل نیز می باشد. تحریم ها باعث شده تا تولید دراین واحد تولیدی به سبب کمبود مواد اولیه توجیه اقتصادی نداشته باشد و درآمد حاصل از تولید کفاف پرداخت هزینه‌های جاری کارخانه و حقوق کارگران را نمی‌دهد.

"تقی بهرامی" مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است: "در صورت تداوم مشکلات این مجموعه صنعتی در ماه‌های آینده ناچاریم به سبب افزایش مشکلات مالی و فشارهایی که مسئولان استانی به این واحد تولیدی وارد کرده‌اند، 70 کارگر ماهر این کارخانه را تعدیل کنیم." به گفته مدیرعامل ذوب آهن اردبیل، با تشدید مشکلات، علاوه بر تعدیل 70 کارگر در ماه‌های آینده احتمال تعطیلی خط تولید و بیکاری بیش از 350 کارگر شاغل در کارخانه وجود دارد

 در حالی که با تشدید تحریم ها طی دو سال گذشته بیکاری ناشی از ورشکستگی و تعطیلی صنایع سنگین به اوج خود رسیده بود، صنایع اردبیل در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته است و بدین ترتیب خطر بیکاری هزاران تن از کارگران را در این شهر تهدید می کنددر این باره مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفته است: "در حال حاضر 126 واحد صنعتی و تولیدی در استان اردبیل تعطیل است که این تعطیلی مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی در سال جدید است."

لازم به ذکر است نماینده دست نشانده پارساباد مغان حبیب برومند،در ماه های های گذشته در جلسه بررسی مشکلات طرح‌های عمرانی و خدماتی در پارس‌آباد از آغاز استخراج و اکتشاف نفت مغان خبر داده بود،که این مسئله می تواند نقطه عطف دیگری بر مسئله تاراج منابع استان اردبیل و سرمایه گذاری آن در مناطق فارس نشین باشد و نه تنها این مسئله مشکل بیکاری در این استان را جل نخواهد کرد، باید منتظر استخدام نیروی غیر بومی و فارس در این پروژه ها را نیز بود.

گفتنی است رسیدگی به مشکلات بیکاری جوانان اردبیلی هرگز در دستور کار دولت قرار نگرفته و نه تنها امیدی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی نیست، این واحدها و صنایع یکی پس از دیگری تعطیل می شوند و یا به سمت ورشکستگی در حال حرکت هستنند که این مسئله در سال های اخیر به شدت افزایش یافته و سیر صعودی دارد .

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read