آخرین خبرها

اتوبان تبریز سهند همچنان خاک می خورد!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اتوبان تبریز سهند همچنان خاک می خورد!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: پروژه های عمرانی که رژیم اسلامی در آذربایجان جنوبی طی سال های اخیر آغاز کرده همگی جنبه تبلیغاتی داشته و بسیاری از آنها پس از گذشت سال ها از زمان کلنگ زنی، نیمه تمام به حال خود رها شده اند. مهمترین دلیل این مساله نیز عدم تخصیص اعتبار مناسب از سوی دولت مرکزی برای اتمام آنها می باشد. یکی از این پروژه های نیمه تمام، جاده تبریز-سهند می باشد که بر اساس وعده های دروغین مسئولین می بایست دو و نیم سال پیش به بهره برداری می رسید، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده و اتوبان مذکور به اصطلاح خاک می خورد!

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران که با صرف میلیاردها تومان به سرعت جاده معروف به تبریز-ارمنستان را به پیش می برد، اتوبان تبریز-سهند را به حال خود رها کرده و سبب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شده است.

طرح اوليه این پروژه د‌‌‌ر سال 85 مطرح شد و د‌‌‌ر سال 87 د‌‌‌ر سفر هيات د‌‌‌ولت به استان تصویب و شروع بکار شد.

عدم بهره برداری این آزاد راه مشکلات بسیاری زیادی برای اهالی شهرهای تبریز، اسکو و شهر جدید سهند ایجاد کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به طولانی بودن جاده کنونی تبریز- سهند ،افزایش حجم تراقیک در این مسیر، افزایش روزافزون تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی و همچنین هزینه های سرسام آور تردد بین دو شهر تبریز و سهند اشاره کرد.

در این رابطه مدیرکل راه و شهرسازی راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: "عوامل متعددی باعث شده است که بهره برداری از بزرگراه تبریز- سهند تا کنون به طول انجامد ولی مهم ترین عامل عدم بهره برداری از این طرح عظیم عدم مشارکت بخش خصوصی و پایین بودن اعتبارات تخصیصی است."

اروجعلی علیزاده ادامه می دهد: "شرط مهم و قانونی بهره برداری از یک آزادراه این است که طرف مشارکت دولت ،50 درصد هزینه ها را تامین کند و دولت هم 50 درصد ما بقی را از محل عوارض همان آزادراه به این مهم اختصاص دهد."

وی در ادامه با انتقاد از عدم استقبال و مشارکت بخش خصوصی در اجرای این بزرگراه گفت: "یک آزادراه تا بخش خصوصی مشارکت نکند قادر به فعالیت نخواهد بود."

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "دو پروژه مهم مسکن مهر شهر جدید سهند و اتوبان تبریز-آذرشهر نیز بهره برداری این طرح را تحت الشعاع قرار داده بود که در حال حاضر تمامی مشکلات برطرف شده و  امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد بهره برداری از این طرح عظیم ملی باشیم."

وی در ادامه هیچ محدوده زمانی خاصی برای بهره برداری از این طرح تعیین نکرد و افزود: "نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که  در کوتاه ترین زمان ممکن این پروژه مهم عمرانی  را به بهره برداری برسانیم."

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی افزود: "بزرگراه تبریز- سهند 22 کیلومتر طول دارد که ازطرف تبریز به طول 15 کیلومتر با 45 درصد پیشرفت فیزیکی توسط اداره کل راه وشهرسازی و از سمت شهر سهند به طول 7 کیلومتر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی توسط شرکت عمران شهرجدید سهند درحال ساخت است"

این در حالی است که وثوقیان، مدیر عامل وقت شرکت عمران سهند در شورای مسکن آذربایجان شرقی در حضور وزیر وقت مسکن در سال 90 وعده داده بود این آزاد راه تا پایان شهریور سال 1390 افتتاح شود که با گذشت بیش از دو و نیم سال از موعد مقرر این وعده هنوز خبری از تحقق آن نیست.

پیشتر رئیس شورای شهر سهند در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با پروژه اتوبان تبریز ـ سهند و وضعیت آن گفته بود: "در صورت تامین اعتبار لازم برای این پروژه در کمتر از شش ماه می‌توان شاهد بهره‌برداری از آن بود."

اکبر آهکی افزود: "از کل 500 میلیارد ریال اعتبار لازم برای اتمام این پروژه برای امسال تنها 40 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت پیش‌بینی شده است."

وی در عین حال از اتمام 50 درصد این راه خبر داد و گفت: "این اتوبان با 50 درصد پیشرفت تنها نیازمند همت مسئولان برای اتمام و در نتیجه خارج کردن شهر جدید سهند به عنوان خاستگاه مسکن مهر از بن‌بست راهی است."

آهکی در عین حال تلاش معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی برای تامین اعتبار لازم برای این پروژه را مورد تاکید قرار داد و گفت: "شهرداری سهند نیز واگذاری محدوده این مسیر و شاهراه برای فروش و تامین اعتبار آن را پیشنهاد داده است."

در رابطه با این پروژه نیمه تمام مدیرعامل سازمان عمران شهر جدید سهند  هم گفته: "طبق دستور وزیر راه و شهرسازی ، عملیات اجرایی بهره برداری از پروژه آزادراه تبریز- سهند تا یکسال آینده به بهره برداری می رسد."

محمدرضا مظفری گفت: "وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به آذربایجان شرقی دستور داد که تا یکسال آینده این طرح آماده بهره برداری گردد و قول داده که اعتبارات لازم برای بهره برداری از این پروژه را تامین کنند."

وی افزود: "تا کنون مهم ترین مشکل و عاملی که باعث شده اجراء و بهره برداری این پروژه با مشکل مواجه گردد کمبود منابع مالی و عدم مشارکت بخش خصوصی بود ولی خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی قول تامین منابع مالی را دادند که در این خصوص دیگر هیج مشکلی نخواهیم داشت."

مظفری گفت: "امیدواریم با بهره برداری از این پروژه عمرانی هم مشکلات شهروندان سهندی بیش از پیش کاهش یابد و هم متقاضیان خرید خانه که در آینده این شهر را برای سکونت انتخاب خواهند کرد به راحتی بتوانند تردد کنند و مشکلات کنونی که هزینه های زیادی را برای ساکنین تحمیل می کند برطرف شود."

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اتمام بزرگراه تبریز- سهند یکی از مهم ترین اولویت های کاری استانداری و مجموعه مدیریت ارشد استان است گفت: "با بهره برداری از این طرح، رفت و آمد تعداد زیادی از ساکنان شهرستان اسکو،تبریز و شهر سهند تسهیل خواهد شد."

محمدصادق پورمهدی گفت: "این آزادراه از اهمیت خاصی برای استان برخوردار است و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که در اسرع وقت این پروژه عظیم ملی و استانی به بهره برداری رسد."

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تسریع در روند اجرایی این پروژه تاکید کرد و ابراز داشت: "مشکلات و دشواری های رفت و آمد ساکنان شهرجدید سهند و انتقال بارترافیکی این مسیر در ورودی غرب تبریز و پی آمدهای ناشی ازحوادث رانندگی آن، اهمیت و تاثیربزرگراه تبریز – سهند را دوچندان می کند."

 وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: "برای ساخت این بزرگراه تاکنون بیش از 220 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن دست کم 700 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است که برای تامین آن از منابع استانی و ملی تلاش می کنیم."

گفتنی است علاوه بر عدم تکمیل و بهره برداری از جاده ارتباطی تبریز-سهند، این شهر که بسیاری از مساکن مهر آذربایجان شرقی را نیز در خود جای داده است، با معضلاتی همچون عدم وجود امنیت شهری، نبود سیستم فاضلاب شهری و دفع آبهای سطحی، مشکلاتی در شبکه های انتقال آب، برق، گاز، کابلهای مخابراتی، نامناسب بودن راه های درون شهری، عدم وجود امکانات لازم آموزشی، درمانی، رفاهی و .... مواجه است.

از سوی دیگر، در حالی که 9هزار واحدمسکونی مسکن مهر شهر سهند (در نزدیکی تبریز) در مهرماه سال گذشته تحویل مالکان شد عکس های منتشرشده از این واحدها نشان می دهد که آنها با نابسامانی و مشکلات بسیاری رو برو است.

شهر جدید سهند  در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا 1600 متر می‌باشد و در شهرستان اسکو قرار دارد. این شهر در دامنهٔ رشته‌کوه‌های سهند و تحت تأثیر آب و هوای کوهستانی واقع شده است.  این شهر که در ناحیه شمال غربی شهرستان اسکو واقع شده‌است، و جمعیتی بالغ بر بیست هزار نفر را در خود جای داده استهدف از احداث این شهر، اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این کلان‌شهر رو به رو شد. شهر جدید سهند در تاریخ 5تیر 1387 ، با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان شرقی و سومین شهر شهرستان اسکو، پس از شهرهای اسکو وایلخچی شناخته شد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read