آخرین خبرها

ایران در میان 132 کشور رتبه 130 در مدیریت اکوسیستم آبی دنیا را دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ایران در میان 132 کشور رتبه 130 در مدیریت اکوسیستم آبی دنیا را دارد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:ایران با روند کنونی مدیریت محیط زیستی به یکی از قاتلان محیط زیست بدل شده است که ضربات سنگینی را بر پیکر محیط زیست وارد کرده است.سیستم مدیریتی ناقص و سیاست های مغرضانه در برابر دارایی های طبیعی و محیط زیستی از بزرگترین دلایل افت رتبه ایران در آمار های محیط زیستی جهان است . 

به گزارش گوناز تی وی به نقل از خبرگزاری های محلی،معاون سازمان محیط زیست کشور ایران گفت:" بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که ایران در میان 132 کشور دنیا در مدیریت اکوسیستم‌های آبی رتبه 130 را دارد".

احمدعلی کیخا در گردهمایی مدیران محیط زیست کشور کشور که ظهر امروز در هتل بزرگ شهر شیراز برگزار شد، اظهار کرد:" انتظار این است که پس از پایان این همایش، همگرایی درون سازمانی اداره‌های محیط زیست استان‌ها بیش‌تر شود و بازخورد این گردهمایی به طور آشکار در جامعه نمود داشته باشد".

معاون سازمان محیط زیست کشور ایران با بیان اینکه مشکل کم آبی و خشکسالی منحصر به منطقه خاصی از این کشور نیست،خاطرنشان کرد: "در همه استان‌ها با کم‌آبی و خشکسالی روبه‌رو هستیم و یکی از دلایل آن این است که مدیریت و نگاه‌های توسعه‌ای در این زمینه دچار مشکل است".

وی تصریح کرد:"ابتدای انقلاب اسلامی برداشت از سفره‌های آب‌های زیر زمینی 50 میلیون مترمکعب بوده که متاسفانه امروز به 170 میلیون مترمکعب رسیده است و این امر نشان می‌دهد که در رویکردها باید تجدید نظر شود".

کیخا با بیان اینکه باید شهامت تغییر را داشته باشیم، اظهار کرد:"دریاچه اورمیه نمونه بارزی از عدم مدیریت صحیح است و انتظار این است که تغییر اساسی در رویکردهای مدیریتی اتفاق افتد".

وی افزود:"سهم اعتبارات اختصاص یافته به سازمان محیط زیست و نیروی انسانی مشغول در محیط زیست کافی نبوده و همه دستگاه‌ها باید همکاری و تعامل بیش‌تری با سازمان محیط زیست داشته باشند".

کیخا خاطرنشان کرد:"بیش‌تر سدهایی که طراحی و پروژه آنها آغاز شده بدون توجه به منابع آبی بوده است".

احمد علی کیخا روز چهارشنبه دوم بهمن ماه سال گذشته نیز در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه از 600 سفره آب زیرزمینی 290 مورد آن وضعیتی به مراتب بدتر از دریاچه های خشک شده کشور ایراندارند ، گفته بود:" عملکرد ما در گذشته ارمغان خوبی برای محیط زیست کشور نداشته و هم اکنون زخم های بسیاری بر پیکره محیط زیست وارد شده است".

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شهر اهواز در جنوب ایران با بیشترین میزان اندازه گیری شده از ذرات معلق در هوا یا ریزگردها در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفتدر همین حال سنندج در غرب ایران هم با 260 میکروگرم از این ذرات در هر مترمکعب هوا، از این نظر یکی از آلوده ترین شهرهای جهان معرفی شده است.

بر اساس گزارش شاخص پایداری محیط زیست نیز ایران در سال های گذشته از میان 146 کشور رتبه 132 را دارا بوده است. ایران از نظر شاخص پایداری محیط زیست در سال 2005 در منطقه خاورمیانه در ردیف چهاردهم قرار گرفته است و تنها چند کشور بعد از ایران قرار دارند.

فاجعه زیست محیطی دیگری که ایران را تهدید می کند، بحث خشکسالی است. در رابطه با خشکسالی شدید در این کشور و عدم مدیریت صحیح منابع آب ، حمیدرضا تشیعی معاون "نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب" با بیان این‌که "ایران به دلیل تغییرهای اقلیمی وارد سیزدهمین سال خشکسالی شده است"، اعلام کرده که 516 شهر ایران دچار تنش آبی است.

خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز سه‌شنبه 7 آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود که کاهش ذخایر آبی سدهای پنج گانه در 10 سال اخیر بی‌سابقه است. همچنین باید عنوان نمود که ایران در حال حاضر جزو 10 كشور اول تخريب‌كننده محيط زيست در جهان است

وب‌سایت «ایران پرایمر» نیز در گزارشی که هفتم آبان‌ماه سال گذشته منتشر کرده بود، به وضعیت وخیم محیط زیست در ایران پرداخته و آن را «تهدیدی بزرگ‌تر» از دشمنان خارجی این کشور توصیف کرده بود. در این گزارش با اشاره به این که بیش از دوسوم زمین‌های حاصل‌خیز ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به بیابان است آمده بود: "ایران در حال حاضر با چالش‌های فزاینده در عرصه محیط زیست دست به گریبان است که بیش از دشمنان خارجی یا مشکلات سیاسی داخلی برای ثبات درازمدت کشور خطر دارند."

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read