آخرین خبرها

دور چهارم مذاکرات اتمی ایران و گروه 5+1 بدون هیچ گونه پیشرفتی پایان یافت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 دور چهارم مذاکرات اتمی ایران و گروه 5+1 بدون هیچ گونه پیشرفتی پایان یافت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مذاکرات "وین 4" یا دور چهارم مذاکرات اتمی بین ایران و گروه 5+1 بدون رسیدن به هیچ گونه توافق حتی جزئی و یا پیشرفتی خاص پایان یافت. طرفین این دور از مذاکرات را بسیار "دشوار" و "پیچیده" عنوان کرده اند. مقامات آمریکایی نیز پس از پایان این دور از مذاکرات اعلام کردند که این کشور نخواهد گذاشت تا رژیم اسلامی ایران به سلاح اتمی دست یابد و در این رابطه هر اقدامی را برای خود مجاز می داند. مقامات ایرانی نیز از وجود اختلافات فراوان با طرف مقابل و عدم وجود هیچ گونه پیشرفت در "وین 4" سخن گفته اند.

گوناز تی وی: دور چهارم مذاکرات اتمی بین ایران و گروه 5+1 که از روز سه شنبه 23 اردیبهشت ماه در وین اتریش آغاز شده بود، دیروز جمعه 26 اردیبهشت ماه پایان یافت. این مذاکرات شب جمعه  بدون نشست خبری مشترک "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به پایان رسید. "مایکل مان" سخنگوی "کاترین اشتون" با ذکر اینکه بدون توافق بر سر همه موارد، توافقی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد "نمی‌خواهیم جزء به جزء پیش برویم و بعد از هر جلسه تصویری بدست دهیم که در چه مرحله‌ای قرار داریم." مایکل مان، این مذاکرات را «دشوار» ارزیابی کرد و گفت طرفین در تلاشند تا متن توافقنامه را تنظیم کنند.

دیگر مقامات غربی نیز در سخنان خود پس از پایان این دور از مذاکرات تصویری ناامید کننده از "وین 4" ارائه داده اند.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در ارتباط با دور چهارم مذاکرات راه‌حل جامع ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در «وین» گفت: "هر مذاکره‌ای روزهای خوب و روزهای بد و فراز و فرود دارد. این یک لحظه بسیار مشکل بود که البته از قبل هم انتظار آن را داشتیم. در روند تنظیم توافق موقت ژنو هم همینطور بود. ما در ماه ژوئن مجدداً برای مذاکره در سطح مقامات سیاسی به میز مذاکره باز خواهیم گشت."

این مقام آمریکایی اینگونه ادامه داد: "ما انتظار داریم در پایان این دوره شش ماهه، به یک توافق جامع برسیم، توافقی که به صورت یک بسته نهایی شده از پیشنهادات طرفین و نه یک فهرست از پیشنهادات برای ارائه به طرف مقابل و اخذ جواب،باشد. تمرکز ما بر بررسی همه پیشنهادات برای اطمینان حاصل کردن از عدم توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور خواهد بود. "

او گفت: "ما برای رسیدن به یک توافق بد عجله نمی‌کنیم. همانطور که اوباما نیز گفته، نرسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به توافق بد است. ما می‌دانیم که این کار، زمان بر خواهد بود و اگر به این نتیجه برسیم که می‌توانیم به توافق برسیم، خود را متعهد به ادامه روند مذاکرات خواهیم دانست."

این مقام آمریکایی ادامه داد: "ما خوش‌بین نیستیم بلکه واقع بین هستیم. در مورد مذاکرات باید تصمیم مشکلی گرفته شود. از نظر ما، نه تنها ایالات متحده، بلکه جامعه جهانی باید مطمئن شود که ایران نمی‌تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند."

وی گفت: "ما مجدد تکرار می کنیم که به دنبال توافق صد درصدی با ایران هستیم، یعنی یا توافق در خصوص همه چیز یا هیچ چیز."

مقامات ایرانی نیز از عدم پیشرفت در مذاکرات وین 4 سخت گفته اند. عباس عراقچی، مذاکره‌‌کننده ارشد ايران، پس از پايان دور چهارم مذاکرات اتمی با کشورهای 5+1 در وين گفت: "در اين دور از مذاکرات که مذاکراتی جدی برای نگارش متن بود پيشرفت محسوسی صورت نگرفت."

عباس عراقچی ادامه داد: "خرداد‌ماه مذاکرات ايران و 5+1 از سر گرفته می‌شود و دو دور مذاکره خواهيم داشت." مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایران در خصوص دور چهارم مذاکرات در وین هم گفت: "نشست «وین 4» با نشست‌های قبلی متفاوت بود و يک مذاکره‌ واقعی بود در حالی که جلسات قبل صرفا تبادل نظر بود." عباس عراقچی همچنین گفت: "روند مذاکرات سه روز گذشته سازنده و خوب است، اما به نتيجه مشخصی نرسيده است و مذاکرات ادامه پيدا خواهد کرد. پيشرفت نداشتن به اين معنی نيست که شکست خورده است. ما هنوز موفق نشديم تا مسائل را روی کاغذ بياوريم."

یک مقام رسمی نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای که نامش فاش نشده نیز گفته است: "در اين مذاکرات هيچ پيشرفتی نداشتيم. در همه موضوعات اختلاف وجود دارد و البته اين موضوع طبيعی است. زيرا هيچ کس نبايد انتظار پيشرفت ملموس را در اين مدت داشته باشد." به گفته این مقام رسمی، مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 ادامه خواهد داشت و در خردادماه حداقل دو دور مذاکره برگزار خواهد شد، ولی تاريخ دقيق آنها نيازمند نهايی کردن همه طرف‌ها است.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک به رویترز خبرداده‌اند که نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته در وین دیدار خواهند کرد. این دیدار به منظور پیشبرد تحقیقات آژانس در مورد سوء ظن به تهران برای ادامه تحقیقات ساخت بمب هسته‌ای است. بنا بر گزارش رویترز، چاشنی‌های انفجاری موسوم به «بریج وایر»، حساس‌ترین موضوعی است که در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است در توافق‌نامه اقدام مشترک که سال گذشته در ژنو به امضاء طرف‌های مذاکره رسید، مهلتی شش ماهه برای دستیابی به توافق نهایی در نظر گرفته شده بود. این مهلت 30 تیر ماه به پایان خواهد رسید.

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read