آخرین خبرها

دبیر انجمن نخبگان: مسئولان عزمی برای نجات دریاچه اورمیه ندارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 دبیر انجمن نخبگان: مسئولان عزمی برای نجات دریاچه اورمیه ندارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی:گرچه از چندین سال قبل آشکار بود که حکومت ایران قصد احیای دریاچه اورمیه را ندارد اما این قصد در ماههای اخیر کاملا اثبات شده است. در حالی که از یک طرف همگان بر ایت باورند که دریاچه تابستان امسال کاملا خشک خواهد شد، حکومت ایران هیچ اقدامی عملی برای نجات دریاچه انجام نداده است و وقت خود را صرف برگزاری همایشهای نمایشی جهت خوشگذرانی مسئولین به بهانه دریاچه اورمیه کرده است. عدم اراده حکومت برای نجات دریاچه حتی صدای برخی مسئولین را نیز درآورده است به طوری که قاضی پور به تازگی خبر داده بود که نظام نمی خواهد دریاچه اورمیه نجات پیدا کند. در این راستا دبیر انجمن نخبگان آذربایجان نیز از عدم قصد حکومت برای احیای دریاچه اورمیه خبر داده است.

به گزارش گوناز تی وی؛ دبیر انجمن نخبگان آذربایجان امروز 27 اردیبهشت گفت: "در ماه های اخیر مطالبات مردم از نخبگان برای کمک به نجات دریاچه افزایش پیدا کرده است و مردم از ما انتظار دارند که در مسیر مدیریت این بحران با دولت همکاری کنیم اما متاسفانه  در این زمینه عزمی جدی از طرف مسئولان دولت نمی بینیم، وقتی طرح های ما هم چنان روی میز مسئولان در حال خاک خوردن است و به پیشنهاد های مشخص ما پاسخی جدی داده نمی شود،‌ بدون حمایت مالی و معنوی لازم از سوی دولت چگونه می توانیم به وظیفه تاریخی خود در زمینه نجات دریاچه را انجام دهیم ؟‌"

رضا کهولی در گفت و گو با خبرنگار ان اظهار کرد: "متاسفانه به رغم افزایش بی سابقه بارش باران در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، به دلیل برخی سو تدبیرها در حوضه مدیریت منابع آبی؛ این بارش ها تاثیری بر وضعیت دریاچه ارومیه نداشته و این دریاچه هم چنان در بی آبی مطلق و در مسیر بی بازگشت به فاجعه است."

کهولی افزود: "وقتی لایروبی رودخانه های این حوضه  امسال انجام نشده و در سال های گذشته نیز به دلیل کمبود بودجه و بی تدبیری، جدی گرفته نشده است، مردم چگونه انتظار دارند که روان آب حاصل از این بارش ها به دریاچه برسد و باعث نجات دریاچه شود‌؟‌ وقتی  با وجود پیگیری های متعدد و تذکرات چندین باره، دریچه های سد های بزرگ و کوچک این حوضه هم چنان بسته است، چگونه می توان انتظار است که حق آبه دریاچه رعایت شود؟"

کهولی با اشاره به هشدارهای نخبگان در ماه های گذشته در خصوص لزوم انجام اقدامات عملی برای نجات دریاچه اورمیه ادامه داد:‌ "با وجود آنکه مسیر حرکت دولت یازدهم برای نجات دریاچه مسیر درستی است،‌ اما متاسفانه سرعت کند انجام اقدامات توسط مسئولان مربوطه و علاقه برخی به همایش ها و مصاحبه باعث می شود حتی فرصت هایی را نیز که طبیعت برای نجات نگین فیروزه ای ایران در اختیار ما می گذارد،  از دست بدهیم؛ به طور مثال  فقط در 6 ماه اخیر بیش از 50 همایش و نشست توسط مسولان دولتی برای این موضوع ترتیب داده شده است و هزاران مصاحبه صورت گرفته است ، آیا این اقدامات باعث شده که میلیمتری آب به دریاچه اضافه شود؟ یا‌  این نوع اقدامات تاثیری بر تعداد چاه های غیر مجاز و نوع کشاورزی مردم در این حوضه آبریز داشته است ؟‌"

کهولی با اشاره به عقد تفاهم نامه با کشور ژاپن برای کمک به احیای دریاچه گفت: "در روزهایی که وضعیت دریاچه ارومیه هر روز بدتر از دیروز است، ما به اقداماتی عملیاتی از این دست بیشتر نیازمندیم و لازم می دانم به عنوان یک شهروند ایرانی از دولت و مردم ژاپن به خاطر این اقدام سازنده تشکر کنم و امیدوارم که با رایزنی های دولت یازدهم کشورهای دیگر جهان نیز در مسیر نجات دریاچه ارومیه ما را تنها نگذارند و به زودی شاهدی تشکیل ائتلاف بین المللی برای نجات دریاچه ارومیه باشیم."

کهولی افزود: "عدم همکاری بین نخبگان و دولت برای نجات دریاچه به نفع هیچ کس حتی دریاچه ارومیه نیست  و تنها از این عدم همکاری؛ آنهایی سود می برند که از نجات نگین فیروزه ای ایران ناامید هستند و سعی دارند این ناامیدی را بین مردم هم ترویج کنند ."

وی ادامه داد: "به پشتوانه بیش از 3000 ساعت کار تخصصی توسط نخبگان و اساتید دانشگاه، طرح های عملیاتی و زود بازده ما برای کمک به حل این بحران روی میز است و  در صورت تمایل دولت حاضر به انجام هر گونه همکاری با دولت بر روی این موضوع هستیم و یقین دارم که همان گونه که در گذشته اعتماد به نخبگان بارها موجب رفع بحران ها از کشور شده، این بار نیز با حضور نخبگان می توانیم این موضوع را مدیریت کنیم ."

قابل ذکر است دو روز قبل قاضی پور نماینده اورمیه در مجلس با انتقاد از عملکرد مسئولین در مورد دریاچه اورمیه گفته بود:" نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مقتدر است که اگر بخواهد دریاچه ارومیه را احیا کند، می تواند؛ این آقایان اعتقادی برای احیای دریاچه ارومیه ندارند."

گفتنی است علی عباس نژاد، مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی روز دوشنبه 22 اردیبهشت گفت: "در حال حاضر مقداری آب در محل پل ميانگذر درياچه اروميه وجود دارد که اين مقدار نيز تا چند روز آينده 100 در صد خشک می‌شود."

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read